Är inserts enda vettiga alternativet?

Disco

Ny medlem
Har läst den långa tråden om inserts, men den blir så monteringsteknisk.. Jag har kört med crossplates i en massa år för att enkelt kunna växla mellan telemark och alpint. Har fixat nya skidor nu äntligen och letar efter nåt som funkar lika smidigt. Att byta bindningar med inserts verkar ju ta en evighet att göra och risken att tappa skruvar löjligt stor. Fattar inte heller hur jag ska veta vilka skruvar jag ska ha. Är inserts enda vettiga alternativet? Finns inga smidiga plattor längre?

Ca 5 min tar det för mig att byta.

Längd på skruvarna hittar du på bindingfreedoms hemsida.

Vill du ändå slutligen ha crossplate så har jag ett par du kan få för en
Öl eller liknande.

Jag har tummen extremt mycket mitt i handen och lyckades ändå montera insertsen klockrent, enda missen var att jag räknade från fel sida tejpen jag satt vid bootcenter så ena paret blev frammonterade 20 mm mer än jag tänkt. Är man bara noggrann, tar sig tid och tänker efter innan man sätter ner borret osv så är det absolut inga problem tycker jag. Bindningsbyte tar precis som Piglet55 skriver kort tid, skruvarna kan köpas i pack från insertsförsäljaren/skruvarna kan fixas från tillverkaren och köpas i närmsta järnaffär. Köp med fördel två omgångar skruv så slipper du oroa dig för att tappa bort samt att du kan dra i resterande skruvar i andra skidparet och slippa att saker skadar insertsen vid t.ex. transport.

Piglet55 sa:
Ca 5 min tar det för mig att byta.

Längd på skruvarna hittar du på bindingfreedoms hemsida.

Vill du ändå slutligen ha crossplate så har jag ett par du kan få för en
Öl eller liknande.
Haha! Ja, det kanske är nåt. Jag har fortfarande inte bestämt mig, får se om jag kan byta alpinbindningarna först tror jag.. Crossplates är fula och påverkar skidan, men helt ärligt så har jag inte störts av dem tidigare och de är sjukt smidiga! Och så kostar klabbet 2 pix mindre....

Tillbaka
Topp