Är Kuros 175 cm skida för lång för mig, 162 cm?

friesan

Ny medlem
Jag är som sagt var 162 cm lång (kort) tjej, väger 60 kg, och är en bra offpistskidåkare.

Är Kuros kortaste skida för lång för mig? Jag kör vanligtvis på för långa offpistskidor, men har inte provat rocker än (och har inte möjlighet att göra det heller innan säsongen börjar för mig).

Kan någon snäll själ tipsa mig? Jag har låst mig helt på Kuro, då alla skidkompisar älskar den.

Det är ganska mycket skida (stor och framför allt tung), längden borde dock inte vara något problem. Du kan köra den med bindningen något längre fram än normalt om du motförmodan skulle tycka den blir för lång. Annars finns det en hel uppsjö av grymma rockerskidor som levererar en smidigare upplevelse utan att man får två 165mms clownfötter på köpet. ;)

Moment Reagan skulle jag gått på alla gånger om jag var tjej! Nästan så jag önskar att jag var lite kortare och lättare bara så jag skulle kunna köra denna fina skapelse! :)

Senast ändrad:
Om du ar en bra offpistakare som du sager och har kort mkt innan, sa tror jag inte att det kommer vara nagra som helst problem. Kuron ar ju en ganska lattakt skida vad jag har hort. Generellt satt nar det galler offpistakning sa ska du ha lite langre skidor. Kompisen ar run 170 och lirar ett par 185 Kuro och har inga problem med det! Enligt mig ar det bara att tuta och kora!!

NEJ...VAR INTE SÅ FIXERAD PÅ SIFFROR.
ÄR 180cm själv å tycker att 195 svänger på en femöring.
Kanske tar några åk för att du ska bli bekant med bredden under foten.
Rekomenderar även att du tar Jaester till....Då det är betydlig skillnad med Aluminium delarna i konstruktionen.
Griffon har ju plast......det ger inte samma vridstyvhet som bredare skidor kräver.

LYCKA TILL.

LITEFORTARE sa:
Rekomenderar även att du tar Jaester till....Då det är betydlig skillnad med Aluminium delarna i konstruktionen.
Griffon har ju plast......det ger inte samma vridstyvhet som bredare skidor kräver.

LYCKA TILL.
Hur tänker du där till en tjej på 60 kg? Utan att veta hur hon åker med mera?

Hasse_Lindborg sa:
LITEFORTARE sa:

LYCKA TILL.
Hur tänker du där till en tjej på 60 kg? Utan att veta hur hon åker med mera?
Jag tänker inte på Tjejjer...;-)
Jag Tänker på DEJ HASSE...:-D

Jester ÄR SVAMPIG på BREDA SKIDOR......+LITENFOT/BREDSKIDA=HÖGTMOMENT.

KRAM

Tack! Snabba svar!

Jag är inte så fixerad vid siffror, förutom när det gäller priset;) Det lutar nog att jag köper dem ändå.

Eric, du säger alltså att Moment Reagan är roligare än Kuro?

Tänkte mig faktiskt en Marker Griffon bindning då den är relativt lätt. Jag är ju ingen tungviktare och den borde väl räcka för mig, LITEFORTARE. Eller vad?

Vad är en bra skidåkare? Antal skiddagar? Teknik? Allt är relativt. Tjejer har väl ofta tyvärr en förmåga att nedvärdera sig medan pojkvännen står bredvid och hojtar om att tjejen åker skiiitbra.

Jag tycker ändå att jag är en bra offpistskidåkare, sedan vill jag bli starkare och utvecklas såklart. Jag har hikat i bl a Tetonbergen och Alagna mm men åker skidor alldeles för sällan för att vilja räkna antal skiddagar. Kommer jag upp i fyra veckor per säsong nuförtiden, är jag glad.

Antagligen ar du Svensk och darmed generellt blygsam/underskattar din formaga och kunskap. Bra ar valdigt relativt men eftersom du skriver att du ar bra i off-pisten och har hajkat nagra berg sa skulle jag tanka mej att du kan vara pa gransen till mycket bra.

175:an blir inga problem, det ar nog mera bredden an langden du kommer fa vanja dej vid. Men det tar bara ett par ak och sen kommer du ha fantastiskt roligt med Kurosarna. Banan/full rocker skidor kanns lite kortare an dom ar sa att kora pa en 5cm langre rocker skida ar nog ganska normalt.

Jag ar (ganska) bra pa telis, 73kg, 180cm och kor pa 185:an Kuro

Kop Kuros och saj till pojken din att han far skarpa ihop sej sa han inte far tjejdang ;-)

JESTER å GRIFFON väger lika mycket.
Jester Rekomenderas <60+kg
Griffon Rekomenderas >120kg

Kan jag bara rekomendera det jag tror på.
Tror på att breda skidor/små pjäxor/bra åkare kommer att belasta sina bindningar med ett högre moment.

LYCKA TILL...:-D

LITEFORTARE, tack för bra synpunkter! Ska kolla priset och tänka lite.

Kuro, jag köper nog Kuro och pojken ska nog också köpa ett par. (han får redan däng :P )

LITEFORTARE sa:
JESTER å GRIFFON väger lika mycket.
Jester Rekomenderas <60+kg
Griffon Rekomenderas >120kg

Kan jag bara rekomendera det jag tror på.
Tror på att breda skidor/små pjäxor/bra åkare kommer att belasta sina bindningar med ett högre moment.

LYCKA TILL...:-D
Snälla sluta SKRIVA MED VERSALER!

Jag förstår inte heller vad du menar med din viktindelning? Jester rekommenderas för de under 60kg(+?), och Griffon för de större än 120kg?

Senast ändrad:
Nej, gemener är mer my cup of tea. Dessutom sägs ju versaler vara samma sak som att skrika på det här internetet. Men vad vet jag.

Jag tror du klarar dig finfint med en 12-bindning i stil med Griffon.

Ha, ha! Jag förstår. Ja, vem gillar killar som skriker? Men jag gillar råd! (och jag hatar när jag råkar tryCKA IN CAPSlock)

Hasse, jag får gå och klämma lite på bindningarna och tänka på om jag ska sälja dem vidare om något år. Kanske bättre med en bindning som klarar en karl.

Kommer förmodligen sova med skidorna när jag väl köpt dem. Längtar!

Kanske försent men jag skriver ändå.
175cm ska inte vara några problem för dig om du har normal styrka i benen.
Är (iofs man) 187 cm 85 kg och har 185 cm men med facit i hand önskar att jag köpt 195 cm. De är otroligt lättåkta. Premiär i Engelberg i nov med 60cm puder och det är det bästa jag åkt på någonsin. Har tidigare åkt på Black Crows 193cm och fått jobba ganska duktigt. Därför valde jag en kortare skida. Nu flyter allt av sig själv. Kommer aldrig att byta igen( ok, kanske till 195 cm Kuro).
Skidan är absolut INTE tung. Jämför så få du se. Sätt INTE bindningen längre fram, vilket ngn rekommenderade.
Lycka till!

Redigerat: Min fru har Griffon bindningen på ett par Salomon Geisha och den är verkligen super.

Senast ändrad:
Lite sent med tanke på att jag redan har köpt en skida ;) men tack ändå! Efter några ångestladdade veckor beslutade jag mig för att köpa Völkl-Katana 176, i stället, då jag insåg att jag trots allt måste tillbringa några åk med barnen i pisten. Jag tänker ändå försöka provåka Kuro denna säsong.

När jag väl bestämt mig, visade det sig att alla Katana var slut. I hela Sverige. Beställde dem från Tyskland, ett av de sista paren där... Ibland får man ha tur!

Önskar er puderåk och en skön jul!

Tillbaka
Topp