Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Är Peregrine 82 överkurs? Prisvärdare alternativ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1317496" data-attributes="member: 144594"><p>* Det är inte helt lätt att veta var man ska landa när du dels har viss vikt och önskemål om en skida som "är roligt när jag kör med familjen", dels "kör snabbt i brantare backar". </p><p> * Eftersom du har några kg, är lång och är van vid långa skidor tror jag att du lugnt kan välja den längsta modellen oavsett (åtminstone upp till 188 cm)</p><p> * Var inte rädd för att välja en litet bredare skida. Det finns skidor med över 100 mm midja som är mycket lättåkta. Det man tappar är främst litet carvingegenskaper och isgrepp. Det man vinner är bättre egenskaper så fort det är litet "uppkört" och/eller småblött i pisten, och så är det ju ofta. För att inte tala om när det ligger litet nysnö i eller utanför pisten.</p><p></p><p>Sammantaget tror jag att du skulle trivas gott på alla de ovan nämnda skidorna även om de har litet olika profil. Om du vill bränna på i riktigt hög fart så finns det "biffigare" skidor som är stadiga i över 80 km/h (typ Nordica Enforcer, Völkl Mantra mm) men då tappar du manöverförmåga i lågfarts-situationerna med familjen. Å andra sidan kan man sladda runt i låg fart även med såna skidor. Moderna skidor har en stor "sweet spot" och är generellt lättåkta i alla möjliga sammanhang.</p><p></p><p>Av de ovan så kanske Stance och Ranger är litet stadigare.</p><p></p><p>En fråga - vad brukar du ha dina bindningar inställda på? Om du har mer än DIN10 så bör du nog ha litet kraftigare bindninar än i de ovan nämnda paketen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1317496, member: 144594"] * Det är inte helt lätt att veta var man ska landa när du dels har viss vikt och önskemål om en skida som "är roligt när jag kör med familjen", dels "kör snabbt i brantare backar". * Eftersom du har några kg, är lång och är van vid långa skidor tror jag att du lugnt kan välja den längsta modellen oavsett (åtminstone upp till 188 cm) * Var inte rädd för att välja en litet bredare skida. Det finns skidor med över 100 mm midja som är mycket lättåkta. Det man tappar är främst litet carvingegenskaper och isgrepp. Det man vinner är bättre egenskaper så fort det är litet "uppkört" och/eller småblött i pisten, och så är det ju ofta. För att inte tala om när det ligger litet nysnö i eller utanför pisten. Sammantaget tror jag att du skulle trivas gott på alla de ovan nämnda skidorna även om de har litet olika profil. Om du vill bränna på i riktigt hög fart så finns det "biffigare" skidor som är stadiga i över 80 km/h (typ Nordica Enforcer, Völkl Mantra mm) men då tappar du manöverförmåga i lågfarts-situationerna med familjen. Å andra sidan kan man sladda runt i låg fart även med såna skidor. Moderna skidor har en stor "sweet spot" och är generellt lättåkta i alla möjliga sammanhang. Av de ovan så kanske Stance och Ranger är litet stadigare. En fråga - vad brukar du ha dina bindningar inställda på? Om du har mer än DIN10 så bör du nog ha litet kraftigare bindninar än i de ovan nämnda paketen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Är Peregrine 82 överkurs? Prisvärdare alternativ?
Tillbaka
Topp