Är Peregrine 82 överkurs? Prisvärdare alternativ?

ponts_

Medlem
Jag har idag 20 år gamla skidor som jag sladdar runt med och tänkte uppgradera dem. Kommer nog inte åka mer i år, men tänkte om det är rea så kan man lika gärna slå till. I butiken så rekommenderade dem Peregrine 82 (182cm). Jag har läst på nätet det jag kan hitta om dem och blivit lite sugen nu, men tror ni detta är det bästa alternativet för mig eller var det kanske bara det enda butiken hade att erbjuda i min storlek?

Butiken skulle ha 13000kr vilket kanske var dubbla min budget. Men de verkar gå att köpa för 8400kr (inkl frakt) från sport-bittl. Men finns det andra mer prisvärda (billigare) skidor jag lika gärna kan köpa på min nivå?

Jag är inte intresserad av tips som att jag ska testa mig fram, utan jag önskar era tips på vad jag ska chansa på direkt från nätet...

- Nuvarande skidor: Scott 190cm, 22,5/24,5m radie, 110/72/97mm, 20 år gamla, aldrig slipade eller annat.
- Vikt: 100kg
- Längd: 195cm
- Åkstil: Åkt weekend fyra senaste åren, större delen av dagen tillsammans med nybörjarbarnen (9, 12 år) i uppkörda backar. När tillfället dyker upp kör jag på själv så mycket jag kan i brantare backar. Åker bara pistade backar.
Vill väl kunna carva lite bättre men sladdar mest idag.
Vill ha en skida som är lite roligare svänga omkring med i tjock uppkörd snö när jag ligger bakom barnen och väntar, men samtidigt ha något bra när jag kör själv.
- Erfarenhet: Åkt en vecka i snitt varannat år sen barn, är 39 år nu.

Peregrine eller någon annan stadig allmountainskida blir nog bra. Men du bör kunna hitta något paket under 6000 kr nu när säsongen snart är slut. Det finns en del tester här på Freeride. När du väl hittat något specifikt så ta en titt på Ski Essentials sida, de har bra tester som är lätta att förstå sig på. Eller fråga här igen.

Du är van vid skidor med mycket lång radie så oavsett kommer nya skidor att kännas ”svängiga”. Här är ett par skidor ur den gruppen, båda finns i dina längder (du bör nog ha minst 180 cm):

Senast ändrad:
Om du vill ha ett par skidor som fungerar till carving i hög fart, lekfull när man åker med barn, klarar nypistat men även slush på våren, och även lite offpist så säger jag bara Fischer Ranger 96. Jag har lagt mina race-skidor på hyllan till förmån för dem. Underbar skida!

Finns ett test här:

Tack för era tips, jag ska läsa på lite om modellerna och se om det går att komma fram till något. Eftersom det känns som en djungel är det bra med dessa tips att utgå från.

Jag inser att jag nog kan komma undan billigare än Peregrine 82. Ju mer jag läser så tror jag att de flesta skidor kommer duga åt mig när jag (i mina ögon) kör snabbt i brantare backar. Det jag behöver är något som är roligt när jag kör med familjen. För det är väl så det kommer se ut de närmsta åren, att det är med familjen de flesta åken kommer ske.

*Deacon 80 kom inte upp så mycket till salu (nytt), kanske för att det är en gammal modell nu. Men den kanske inte är rätt ändå när man åker långsamt med familjen?

*Fischer Ranger 96 lät ju fantastisk i recensionerna, men låter lite läskigt stort steg att ta, ska jag ändå inte ha lite mer åt pist-hållet...? Men de hade en Ranger 90 med såg jag. (här kan jag erkänna det kunde hjälpt om jag teståkt en all mountain någon gång, men det är ju ändå pist jag kommer åka 95%).

* @fredw Ska kolla dina olika tips. De hade en bra prisnivå. Är det något du skulle säga är mer favorit än någon annan? T.ex. mig som är tung.

* Det är inte helt lätt att veta var man ska landa när du dels har viss vikt och önskemål om en skida som "är roligt när jag kör med familjen", dels "kör snabbt i brantare backar".
* Eftersom du har några kg, är lång och är van vid långa skidor tror jag att du lugnt kan välja den längsta modellen oavsett (åtminstone upp till 188 cm)
* Var inte rädd för att välja en litet bredare skida. Det finns skidor med över 100 mm midja som är mycket lättåkta. Det man tappar är främst litet carvingegenskaper och isgrepp. Det man vinner är bättre egenskaper så fort det är litet "uppkört" och/eller småblött i pisten, och så är det ju ofta. För att inte tala om när det ligger litet nysnö i eller utanför pisten.

Sammantaget tror jag att du skulle trivas gott på alla de ovan nämnda skidorna även om de har litet olika profil. Om du vill bränna på i riktigt hög fart så finns det "biffigare" skidor som är stadiga i över 80 km/h (typ Nordica Enforcer, Völkl Mantra mm) men då tappar du manöverförmåga i lågfarts-situationerna med familjen. Å andra sidan kan man sladda runt i låg fart även med såna skidor. Moderna skidor har en stor "sweet spot" och är generellt lättåkta i alla möjliga sammanhang.

Av de ovan så kanske Stance och Ranger är litet stadigare.

En fråga - vad brukar du ha dina bindningar inställda på? Om du har mer än DIN10 så bör du nog ha litet kraftigare bindninar än i de ovan nämnda paketen.

Jag har aldrig upplevt isgrepp :) Så även om den är bred kanske den är bättre på allt mot idag ändå...
Jag har mina på strax över 9 (vikt minus 1 läste jag är standard) och de har inte löst ut (visserligen gamla, vet inte om det påverkar). Är det ett tecken på att jag inte kör så kraftfullt ändå och klarar mig med "enklare" skidor?

Jag har aldrig upplevt isgrepp :) Så även om den är bred kanske den är bättre på allt mot idag ändå...
Jag har mina på strax över 9 (vikt minus 1 läste jag är standard) och de har inte löst ut (visserligen gamla, vet inte om det påverkar). Är det ett tecken på att jag inte kör så kraftfullt ändå och klarar mig med "enklare" skidor?

Nej även riktigt duktiga åkare har olika stil där en del klarar sig med ganska löst spända bindningar. Men det säger att du klarar dig med bindningar som "bara" går upp till DIN 11.
Ja det är troligt att du kommer uppleva 20 år nyare skidor som "bättre på allt". Fast att de gamla aldrig är kantslipade kanske delvis kan förklara isgreppet...

Dessutom - glömde - om du inte har bra egna pjäxor är det egentligen där du ska börja.

Dessutom - glömde - om du inte har bra egna pjäxor är det egentligen där du ska börja.
Ja mina lika gamla pjäxor var jättestora, spände nästan max men flög omkring med fötterna där inne ändå. Köpte nyss i butik Länna Sport ett par Head Nexo Lyt 120 RS. Det var en av butikens billigare pjäxor men de funkar bra än så länge. Gör ont kanske första 30 min men sen behöver jag inte ens spänna upp dem när det är lunchpaus. När jag bara åker med familjen behöver jag egentligen inte spänna dem alls nertill.

Jag har idag 20 år gamla skidor som jag sladdar runt med och tänkte uppgradera dem. Kommer nog inte åka mer i år, men tänkte om det är rea så kan man lika gärna slå till. I butiken så rekommenderade dem Peregrine 82 (182cm). Jag har läst på nätet det jag kan hitta om dem och blivit lite sugen nu, men tror ni detta är det bästa alternativet för mig eller var det kanske bara det enda butiken hade att erbjuda i min storlek?

Butiken skulle ha 13000kr vilket kanske var dubbla min budget. Men de verkar gå att köpa för 8400kr (inkl frakt) från sport-bittl. Men finns det andra mer prisvärda (billigare) skidor jag lika gärna kan köpa på min nivå?

Jag är inte intresserad av tips som att jag ska testa mig fram, utan jag önskar era tips på vad jag ska chansa på direkt från nätet...

- Nuvarande skidor: Scott 190cm, 22,5/24,5m radie, 110/72/97mm, 20 år gamla, aldrig slipade eller annat.
- Vikt: 100kg
- Längd: 195cm
- Åkstil: Åkt weekend fyra senaste åren, större delen av dagen tillsammans med nybörjarbarnen (9, 12 år) i uppkörda backar. När tillfället dyker upp kör jag på själv så mycket jag kan i brantare backar. Åker bara pistade backar.
Vill ha en skida som är lite roligare svänga omkring med i tjock uppkörd snö när jag ligger bakom barnen och väntar, men samtidigt ha något bra när jag kör själv.
- Erfarenhet: Åkt en vecka i snitt varannat år sen barn, är 39 år nu.

Då Deacon 80 börjar bli svåra att hitta, så har du efterföljaren nedan.(Älskar mina Deacon 80.)

Här har du Peregrine 80

Här har du Peregrine 82

Lycka till!

Här har du Peregrine 82

Lycka till!
Jasså ja då var vi nu nere på 7700kr inkl frakt med frakt (703 EUR med kupong). Lite bättre än 13000kr som de erbjöd i butik. Måste bara bestämma och läsa lite mer om den är bra för mig eller om jag borde ha nån billigare mer åt all mountain...

Jag åker också på föregångaren Deacon 80 som är en utmärkt skida. Och det där är bra priser på Peregrine.

Det finns skidor som är bättre om man vill sladda runt med familjen i lägre farter, men å andra sidan är det inte i just de situationerna som skidornas egenskaper är jätteviktiga.

Stillsam familjeåkning går bra på vad som helst. Men jag tror litet mer på P 80 för din del.

Senast ändrad:
Stillsam familjeåkning går bra på vad som helst. Men jag tror litet mer på P 80 för din del.
Ok jag läste på länk att P 80 är lite "enklare" att åka med vilket låter bra. Men eftersom jag väger 100kg har jag fått för mig att avancerade skidor inte blir lika svåra när man är tung... Men P 80 är ju 1000kr billigare så om båda funkar trots vikten så gör ju inte det något.

Ok jag läste på länk att P 80 är lite "enklare" att åka med vilket låter bra. Men eftersom jag väger 100kg har jag fått för mig att avancerade skidor inte blir lika svåra när man är tung... Men P 80 är ju 1000kr billigare så om båda funkar trots vikten så gör ju inte det något.

Jag är 189cm och väger tyvärr upp åt 120 pannor. Jag kör Deacon 80, 182cm. Dom går som på räls, och när jag trycker på ordentligt har jag aldrig känt att de fladdrar eller liknande. Däremot får du ordentligt svar från dem i carving åkning i höga hastigheter. Lite familjeåkning är inga problem med dem heller. När orken tryter lite på eftermiddagen och snön blir lite blötare funkar de också bra. Super nöjd med dem.

Nej det är ingen standard.
Du skall använda en DIN kalkylator (finns på nätet, exempel denna https://www.skatepro.se/a114.htm )
den tar hänsyn till vikt, längd på pjäxans sula, ålder, längd och åkstil.
Jag själv är 62år Avancerad åkare som har 325mm långa pjäxor, väger in på ca 97kg och är 192cm lång.
Det ger att jag skall ha DIN7. Har alla bindningar inställda på 6,5-7. har aldrig löst utöver när dom skall göra det.
Apropå skidor så är inte längsta längden av avancerade skidor vanligen så rolig att åka på.
Med Peregrin 82 kan du med fördel gå ner till 177cm eller till och med 172cm om du vill ha en svängigare skida. Dom är oavsett så styva och stabila så dom bär upp din kroppsvikt utan problem och klarar av hög fart.

Senast ändrad:
Nej det är ingen standard.
Du skall använda en DIN kalkylator (finns på nätet, exempel denna https://www.skatepro.se/a114.htm )
den tar hänsyn till vikt, längd på pjäxans sula, ålder, längd och åkstil.
Jag själv är 62år Avancerad åkare som har 325mm långa pjäxor, väger in på ca 97kg och är 192cm lång.
Det ger att jag skall ha DIN7. Har alla bindningar inställda på 6,5-7. har aldrig löst utöver när dom skall göra det.
Apropå skidor så är inte längsta längden av avancerade skidor vanligen så rolig att åka på.
Med Peregrin 82 kan du med fördel gå ner till 177cm eller till och med 172cm om du vill ha en svängigare skida. Dom är oavsett så styva och stabila så dom bär upp din kroppsvikt utan problem och klarar av hög fart.
Okej jag hamnade ändå runt 9. Men tack det var bra att veta, räknade lite på övriga familjen och de ska sänka sitt värde.

Har nog trott jag alltid ska ha den längsta skidan men det var ju intressant input…

Instämmer med GoranC - mina förslag om ”längsta skidan” gällde de övriga skidor jag tipsat om tidigare. Gäller särskilt föregångaren Deacon 84 som var en av de mest ”biffiga” skidorna i det smalare allmountain-segmentet och därmed troligen även nya P 82. Men jag tror liksom Johan ovan att det i första hand är P 80 du ska sikta på, och inte bara för att de är billigare.

Mer input: Jag är 186 cm / 85 kg hyggligt vältränad men mestadels åkare utan tävlingsbakgrund, snart 60 år. Åker på Deacon 80 i 182 cm (med DIN 7). Trivs numera utmärkt på dem men i början funderade jag på om de kanske var litet långa. De behöver viss input av energi/fart för att komma till liv ordentligt.

När det gäller DIN så kan man numera åtminstone på en del ställen i Alperna i en särskild testenhet kontrollera utlösningsvärdena för den individuella faktiska kombinationen av pjäxa och bindning. Troligen mest relevant för den som har äldre bindningar där fjädrarna kan börja åldras.

1741760337030.webp

Senast ändrad:
Okej jag hamnade ändå runt 9. Men tack det var bra att veta, räknade lite på övriga familjen och de ska sänka sitt värde.

Har nog trott jag alltid ska ha den längsta skidan men det var ju intressant input…
Har själv tidigare åkt på längsta modellerna.
De absolut roligaste skidorna jag har i dag är ett par Stöckli Montero AR 170cm som jag i år skickade efter från Stöckli. Det blev ett riktigt lyckat köp.
Så du kan kompensera ett par biffigare skidor med att gå ner i längd. Då får du fortfarande kvalitén (dämpning , styvhet och därav bra isbett) från den dyrare modellen men den blir mer ”livlig” och svarar bra utan att man behöver ta i så jäkla mycket i åkningen. Helt enkelt ett mycket bredare spektra på skidorna.
Går du ner i skidmodell, t.ex bara ett lager metall i dom, så får du gå upp i längd då hela skidan är vekare och enklare bygd.

Tror att Peregrine 82 är överkurs jämfört med 80 för din beskrivna nivå. Du kan gått spara den 1000-lappen om du väljer Peregrine.

Om jag nu skulle välja Peregrine 80, vilken längd menar ni skulle vara bäst då? 177 eller 182cm.
Enda jag är lite osäker på är om den är för mycket pist och för lite uppkörda backar i lägre tempo...

Jag skulle välja 182, du är stor, du är vanvid långa skidor och den har mindre metall och mer glasfiber än 82.an (vilket gör den "elastisk" snarare än "styv").

Titta gärna på detta test nedan. Det är en duktig åkare som också har en del att säga om P 80 jämfört med P 82.

Men visst är detta skidor som är så "smala" att de verkligen ligger i nedre gränsen för vad som borde kallas allmountain. Ja båda är i första hand "breda pistskidor" och där är ingen skillnad mellan 80 och 82. Vill du ha märkbart bättre egenskaper i uppkörd snö så får du gå betydligt bredare. För "lägre tempo" är 80 bättre än 82.

Att säga vad som passar är helt omöjligt när man inte sett dig åka
Så att säga något är ju en rekommendation som blir som den blir

Men Peregrine82 är en avancerad skida, så är det bara. Men den är så pass bred i sitt register så den passar även skidåkare som mer hamnar i "medelgod" kategorin. Det är en av de stora positiva sakerna med den kontra föregångaren Deacon84, som ibland kunde kännas lite hård och därmed krävde mer fart och kraft, förutom hyfsad teknik.
Så att rekommendera en som man inte vet åker bra och mycket, och dessutom är tillräckligt bra för att erkänna att man vill utvecklas en skida för 13000 är lite mastigt.

Däremot så var jag inne på byn idag (Åre) och pratade lite med personalen på Stadium, och när vi pratade skidor, så upptäckte jag att de sänkt priset på Peregrine80 med 50%, så halva priset på dem är inte att leka med.

Det är en skida som jag skulle kunna rekommendera till någon i din situation utan att testa. Det är en skida som är såpass lättåkt att man kan som medelgod åkare lära sig svänga ordentligt, men samtidigt så bra att den inte blir för klen och att man känner att man vill åt en mer avancerad skida. Men framförallt så sjukt rolig att man inspireras att åka mer.
Så ska jag frångå mina krav på att man bör testa skidorna innan köp, så är det nog med dels den här skidan, men även till det priset på en av de roligare skidorna som finns där ute.

Vilken längdrekommendation till dig då. Man ska inte stirra sig blind på din längd, utan även vikten spelar roll, du väger inte jättemycket, så skulle säga att en 177cm skulle funka alldeles utmärkt, den klarar din vikt utan problem och det kommer garanterat kännas konstigt att köra så korta skidor till en början om man är van med ett par 190cm långa skidor. Men efter några åk så kommer du lita på dem och allt känns naturligt.
Givetvis kommer det att funka bra med 182cm med, så där spelar det inte så stor roll faktisk.

Nu upptäckte jag när jag kollade på Stadiums hemsida att de inte fanns där, utan det kan vara så att det bara är StadiumSki butikerna som har dem
Men ring och kolla om det kanske går att lösa på något sätt om du inte ha vägarna förbi Åre eller Sälen

Tack för era tips, jag ska läsa på lite om modellerna och se om det går att komma fram till något. Eftersom det känns som en djungel är det bra med dessa tips att utgå från.

Jag inser att jag nog kan komma undan billigare än Peregrine 82. Ju mer jag läser så tror jag att de flesta skidor kommer duga åt mig när jag (i mina ögon) kör snabbt i brantare backar. Det jag behöver är något som är roligt när jag kör med familjen. För det är väl så det kommer se ut de närmsta åren, att det är med familjen de flesta åken kommer ske.

*Deacon 80 kom inte upp så mycket till salu (nytt), kanske för att det är en gammal modell nu. Men den kanske inte är rätt ändå när man åker långsamt med familjen?

*Fischer Ranger 96 lät ju fantastisk i recensionerna, men låter lite läskigt stort steg att ta, ska jag ändå inte ha lite mer åt pist-hållet...? Men de hade en Ranger 90 med såg jag. (här kan jag erkänna det kunde hjälpt om jag teståkt en all mountain någon gång, men det är ju ändå pist jag kommer åka 95%).

* @fredw Ska kolla dina olika tips. De hade en bra prisnivå. Är det något du skulle säga är mer favorit än någon annan? T.ex. mig som är tung.

Fischer 96 är inte läskig :) Jag åker bara mina Rossignol pisträser med 76mm midja, när jag åker själv (älskar fart), och Fischer:n till allt annat dvs 95% av tiden. Åker med vänner, med kidsen, lite trixa runt i skogen, offpist, i manchester, i slush, i nysnö, kortsväng, långsväng, låg fart, hög fart. Den klarar allt och är jätterolig :)
Det finns ju en Fischer Ranger 90 annars, men om jag bara skulle få ha en skida så skulle jag inte välja något under 90mm midja.

Men med det sagt, åk och testa! Skidor är som skor, och de har olika användningsområden.

Vilken längdrekommendation till dig då. Man ska inte stirra sig blind på din längd, utan även vikten spelar roll, du väger inte jättemycket, så skulle säga att en 177cm skulle funka alldeles utmärkt, den klarar din vikt utan problem och det kommer garanterat kännas konstigt att köra så korta skidor till en början om man är van med ett par 190cm långa skidor. Men efter några åk så kommer du lita på dem och allt känns naturligt.
Givetvis kommer det att funka bra med 182cm med, så där spelar det inte så stor roll faktisk.
Säker på att du läste rätt om vikten? Tänker att 100kg är väl ändå mer än 99% väger i backarna…

Men blir det Peregrine så för det bli 80 då. Men trodde nog det krävdes 182cm med min längd/vikt.
Jag tycker mina nuvarande är lite långa när man bökar runt långsamt i uppkörd snö, men alla nya är ju kortare så borde kännas bättre.

Säker på att du läste rätt om vikten? Tänker att 100kg är väl ändå mer än 99% väger i backarna…

Men blir det Peregrine så för det bli 80 då. Men trodde nog det krävdes 182cm med min längd/vikt.
Jag tycker mina nuvarande är lite långa när man bökar runt långsamt i uppkörd snö, men alla nya är ju kortare så borde kännas bättre.
Jobbar med skidor, och är ute mycket på tester, om du visste vad +-100 är vanligt ;)

@pontus_pf

> Med tanke på din åkstil (se nedan), och hur du beskriver din typ av åkning så skulle jag rekommendera att åka på en "skidtestar-helg" som brukar hållas varje vinter, iaf i Sälen, Vemdalen, Åre. Köp inte en pistskida i blindo.

Jag har åkt mycket pistskidor i mina dagar, och de är roligast med rejäl fart, när det är manchester, och man åker med likasinnade osv.

Skulle nog snarare lägga lite pengar på några privatlektioner med skidlärare, för när du utvecklas kommer även dina preferenser när det gäller skidor ändras.

Och av egen erfarenhet när man åker med kidsen, så blir det mycket åka in och ut ur skog, runt träd, hoppa lite. Trixa, åka lite lössnö. Så en pistskida med titan genom hela skidan ställer jag mig tveksam till - då kan du lika gärna gå all in på en race-skida med raceplatta om du vill ha något extremt. Och så köper du en "åka-med-barnen-skida" också ;-)

@pontus_pf
"
- Erfarenhet: Åkt en vecka i snitt varannat år sen barn, är 39 år nu."

Snödjup

Tillbaka
Topp