Duger mina gamla skidor? Vad gör måtten jämfört med nya?

ponts_

Medlem
Jag ska åka en weekend med min småbarnsfamilj för första gången snart. Tänkte jag ska köpa skidor istället för att hyra, men blir osäker nu när jag kollar reor. Duger mina gamla fortfarande eller har det hänt mycket? Problemet är att jag är 195cm lång och 95-100kg tung och jag hittar bara skidor upp till 180 cm vilket tydligen är i kortaste laget.

På mina nuvarande +10 år gamla (minst) "Scott USA, PDS, Intoxica, FR" står det:
190 cm
Dual radius sidecut 22,5/24,5
Sidecut dimensions 110/72/97

Är det stor skillnad med nya eller kan jag lika gärna köra på de gamla ett tag till? Bara 1cm skillnad i bredd på ett par nya jag jämförde, men är det rätt uppfattat att radien är ganska stor på mina gamla? Får lite den känslan ibland, men så är jag en dålig carvare med.

Jag är väl en medelåkare, tar mig ner i alla backar men njuter kanske inte i de svåraste svarta. Har åkt en gång per år under uppväxten men senaste 10 åren har det bara blivit ett par gånger men hoppas på fler. Åker 98% pist. Är 36 år.

Tillägg:
Dessa är det nog såg jag nu, alltså uppåt 20 år tydligen. Bra recensioner men är å andra sidan 20 år sedan de skrevs:

Om ni åker bil skulle jag föreslå att du tar med dina gamla lagg, testar dem och sen hyr du nya en dag för att kunna bilda dig en egen uppfattning om skillnaden. Generellt skulle jag säga att eftersom det var ett tag sen du åkte är det klokt att hyra först innan du köper nya så att du får en bättre och tydligare idé om vad du vill ha/behöver. Lycka till!

Om du bara ska åka en weekend då och då så kan du nog använda de du har. De verkar hyggligt moderna och kompetenta. Beror sedan litet på vilka ambitioner du har att utvecklas, hur fort du åker, hur ofta du hamnar i litet mer ”uppkörda” backar etc
Det som tillkommit jämf med dina skidor är väl främst s k ”rocker” dvs att skidorna är litet ”lyfta” fram och ibland även baktill, underlättar i svängarna. Samt att många tittar på litet bredare skidor som ger bättre egenskaper när det blir litet uppkört och knöligt och tungt i pisterna - och det blir det ju ofta.

Instämmer alltså helt med Kalle - kör på dina gamla medan du i lugn och ro tar reda på alternativen genom att provhyra/testa/läsa.

Senast ändrad:
Det är väl inget problem att su är 195cm lång.
du skall oavsett inte köpa skidor baserad på hur lång du är.
95-100kg är heller ingen jättevIkt.
du kan fint ha 180cm +-5cm långa allmountainskidor med dubbla titanalllager.
jag själv är 192cm och har vägt ca 97kg.
mina favoritskivor är 175cm långa Laser AX.
jag har tidigare kört bla RTM84 182 cm. Men dom blev ganska tråkiga och sävligare i uppträdandet.
Så,du kan absolut köpa dig nya skidor, finns väldigt många bra skidor på rea nu.

och ja, du kommer märka en enorm skillnad. Förstår inte alla som lägger dyra pengar på skidresor och sedan åker runt på gamla antika dåliga skidor. Sedan gnäller dom på att det är isigt och högar i backen.
Ett par nya skidor råder bot på det mesta av de problemen, inte för att backen ändrar sig men moderna bra skidor är så mycket bättre på att hantera dom förhållandena.

Senast ändrad:
Det är väl inget problem att su är 195cm lång.
du skall oavsett inte köpa skidor baserad på hur lång du är.
95-100kg är heller ingen jättevIkt.
du kan fint ha 180cm +-5cm långa allmountainskidor med dubbla titanalllager.
jag själv är 192cm och har vägt ca 97kg.
mina favoritskivor är 175cm långa Laser AX.
jag har tidigare kört bla RTM84 182 cm. Men dom blev ganska tråkiga och sävligare i uppträdandet.
Så,du kan absolut köpa dig nya skidor, finns väldigt många bra skidor på rea nu.

och ja, du kommer märka en enorm skillnad. Förstår inte alla som lägger dyra pengar på skidresor och sedan åker runt på gamla antika dåliga skidor. Sedan gnäller dom på att det är isigt och högar i backen.
Ett par nya skidor råder bot på det mesta av de problemen, inte för att backen ändrar sig men moderna bra skidor är så mycket bättre på att hantera dom förhållandena.
+1 på den.

Håller med om allt GoranC skriver.

Dessutom skulle jag vilja tillägga att det är rätt stor radie på dina befintliga skidor, vilket gör att de lämpar sig betydligt bättre för stora svängar men kommer bli svårare att jobba med i mindre (korta, tighta) svängar.

Min erfarenhet är att de som inte åker så ofta vinner rejält i skidglädje på ett par skidor med betydligt kortare radie. Du kommer kunna kontrollera skidan mycket bättre i allt annat än snabba storslalomsvängar om du kör en skida med mindre radie. Ska jag bara åka pist kör jag själv en skida på 165 cm med 12 i radie. Testa, det kommer kännas som att köra go-kart på snö - skitkul! Och ja, det går att lägga större svängar också. Men framförallt är det roligare när du inte bara bränner på för fullt i storslalomsvängar. Annars, ta iaf nåt mellan 16-20 i radie. 24 är mycket.

Pratade senast igår med en kompis (40 år) som teståkte både ett par nya (smala) SL-pistskidor med liten radie och ett par moderna allmountainlagg (med midjebredd 85 mm). Han är rejält duktig på att åka, men har haft sina trotjänare med +10 år på nacken i massa år. Han var totalt överraskad vilken enorm skillnad det var på hans gamla och de nya skidorna. Ett helt annat bett i snön.

Så med den långa utläggningen - hyr! Testa både ett par kortare SL med tight radie och ett par lite bredare allmountain i kanske 85-90 mm midja och känn efter själv vad du tycker känns bäst. Sen kan köper du nytt på rean!

Njut av åkningen nu!

Snödjup

Tillbaka
Topp