Duger mina gamla skidor? Vad gör måtten jämfört med nya?
Jag ska åka en weekend med min småbarnsfamilj för första gången snart. Tänkte jag ska köpa skidor istället för att hyra, men blir osäker nu när jag kollar reor. Duger mina gamla fortfarande eller har det hänt mycket? Problemet är att jag är 195cm lång och 95-100kg tung och jag hittar bara skidor upp till 180 cm vilket tydligen är i kortaste laget.
På mina nuvarande +10 år gamla (minst) "Scott USA, PDS, Intoxica, FR" står det:
190 cm
Dual radius sidecut 22,5/24,5
Sidecut dimensions 110/72/97
Är det stor skillnad med nya eller kan jag lika gärna köra på de gamla ett tag till? Bara 1cm skillnad i bredd på ett par nya jag jämförde, men är det rätt uppfattat att radien är ganska stor på mina gamla? Får lite den känslan ibland, men så är jag en dålig carvare med.
Jag är väl en medelåkare, tar mig ner i alla backar men njuter kanske inte i de svåraste svarta. Har åkt en gång per år under uppväxten men senaste 10 åren har det bara blivit ett par gånger men hoppas på fler. Åker 98% pist. Är 36 år.
Tillägg:
Dessa är det nog såg jag nu, alltså uppåt 20 år tydligen. Bra recensioner men är å andra sidan 20 år sedan de skrevs:
www.freeride.se
På mina nuvarande +10 år gamla (minst) "Scott USA, PDS, Intoxica, FR" står det:
190 cm
Dual radius sidecut 22,5/24,5
Sidecut dimensions 110/72/97
Är det stor skillnad med nya eller kan jag lika gärna köra på de gamla ett tag till? Bara 1cm skillnad i bredd på ett par nya jag jämförde, men är det rätt uppfattat att radien är ganska stor på mina gamla? Får lite den känslan ibland, men så är jag en dålig carvare med.
Jag är väl en medelåkare, tar mig ner i alla backar men njuter kanske inte i de svåraste svarta. Har åkt en gång per år under uppväxten men senaste 10 åren har det bara blivit ett par gånger men hoppas på fler. Åker 98% pist. Är 36 år.
Tillägg:
Dessa är det nog såg jag nu, alltså uppåt 20 år tydligen. Bra recensioner men är å andra sidan 20 år sedan de skrevs:
Scott Intoxia FR recension
skön skida med bra fartegenskaper och flyt i lössnön. prisvärd och med snygg design.