Nya skidor: gör 12 cm mycket skillnad?

Kersch

Medlem
Hej! Jag hade tänkt köpa ett par nya skidor K2 Bad seed 149cm och mina gamla skidor är ett par atomic race 137 cm så jag undrar om det blir stor skillnad när jag åker?

skillnaden kommer nog mest bero på bredden och förmodligen en längre svängradie och var du monterar bindningen. den del av skidan som har kontakt med snön är ju ungefär lika lång på båda skidorna eftersom den längre skidan är en twintip.

nej jag vet ej hur dom mäter utan det var ett antagande. men jag har mätt dom skidor jag och då är det så här: Ficher rc4 175 cm har 161 cm som ligger mot snön. rossignol scratch bc 182cm har 159cm. head mojo 180cm har 157 cm. Ficher watea 192 cm har 168cm, den har ju dock en "halvtip" bak.

rc4 som är en pistskida har alltså 92% av skidan mot snön och scratch som är twintip har 87%.

om man antar att det är samma procentförhållande på hans skidor så blir de 126 cm på atomic skidan och 130 cm på k2.

det kommer bli skillnad i åkningen men mycket svårare kommer det nog inte bli. man vänjer ju sig ganska fort.

Monis sa:
Teufel sa:
Va? As korta skidor ju!
Tänk innan du skriver, killen kanske inte är så jäkla lång själv!

Men ja, det kommer bli skillnad när du åker eftersom att det dels är två helt olika skidor!
Givetvis har jag tänkt på det´. skidornas längs är fortfarande korta. Man borde aldrig köpa skidor som är mindre än 150cm vill jag påstå.. Om inte åkaren är under metern så att säga.

Enligt mig kan man inte säga att en skida är för kort/lång för någon annan. Det är ju helt hur man är van, om det känns bra med 20-30 cm kortare än egen längd så so what bara de känns bra och fungerar!

Är typ som att köpa trånga och obekväma skor enligt efter mallen som finns i affären, de är ju din "rätta" storlek!

Senast ändrad:
Vad väger du?
Är du lätt kanske 149 funkar, men tycker det låter lite klent när du är 160cm.

Förresten, vad är det för färg på skidorna?
Är dom röda kan du nog ha 149cm, men är dom vita borde du köpa lite längre.

Röd plast är alltid hårdare än t,ex vit plast.

Senast redigerad av en moderator:
felix sa:
Vad väger du?
Är du lätt kanske 149 funkar, men tycker det låter lite klent när du är 160cm.

Förresten, vad är det för färg på skidorna?
Är dom röda kan du nog ha 149cm, men är dom vita borde du köpa lite längre.

Röd plast är alltid hårdare än t,ex vit plast.
HAHA!

Outlander sa:
Enligt mig kan man inte säga att en skida är för kort/lång för någon annan. Det är ju helt hur man är van, om det känns bra med 20-30 cm kortare än egen längd så so what bara de känns bra och fungerar!

Är typ som att köpa trånga och obekväma skor enligt efter mallen som finns i affären, de är ju din "rätta" storlek!
Givetvis är allt individuellt men nu undrar han. Han vill väl få hjälp, han verkar ju vilja dra nytta av våra erfarenheter. Har man str 40 (24cm långa fötter) i skor köper man inte str 37!? eller?

Teufel sa:
Monis sa:
Teufel sa:
Va? As korta skidor ju!

Men ja, det kommer bli skillnad när du åker eftersom att det dels är två helt olika skidor!
Givetvis har jag tänkt på det´. skidornas längs är fortfarande korta. Man borde aldrig köpa skidor som är mindre än 150cm vill jag påstå.. Om inte åkaren är under metern så att säga.
så om man är 110 cm bör man absolut inte köpa kortare än 150 cm? nej, du har helt rätt, det är ju fullkomligt logiskt.

däremot bör man välja skida efter hur man ska använda den. man får ju förutsätta att du ska ha den i parken, då hade det kanske inte gjort någon om den varit i ungefärlig kroppslängd. kan du få tag i en längre skulle jag råda dig att köpa den.

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
Teufel sa:
Monis sa:

så om man är 110 cm bör man absolut inte köpa kortare än 150 cm? nej, du har helt rätt, det är ju fullkomligt logiskt.

däremot bör man välja skida efter hur man ska använda den. man får ju förutsätta att du ska ha den i parken, då hade det kanske inte gjort någon om den varit i ungefärlig kroppslängd. kan du få tag i en längre skulle jag råda dig att köpa den.
Det håller jag med om till 100%

Köp längre skidor. Du kommer ju ändå växa och då är det rejält med waste att köpa kortare än va du är. För att svara på frågan blir det rejäl skillnad efter som du kört på pistcarvers innan.

Setermaan sa:
Köp längre skidor. Du kommer ju ändå växa och då är det rejält med waste att köpa kortare än va du är. För att svara på frågan blir det rejäl skillnad efter som du kört på pistcarvers innan.
fint att du slänger in din åsikt när han precis skrivit att han redan köpt dem... :)

Lee-nus sa:
Setermaan sa:
fint att du slänger in din åsikt när han precis skrivit att han redan köpt dem... :)
Såg det efter att jag postat. Förlåt mig :(

Tillbaka
Topp