Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Är telemarksåkare korkade?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 112005" data-attributes="member: 47541"><p>chrtur, nu har jag fortsatt mina studier av telemarkens utövare. Inte bara med observationer på avstånd utan också intervjuer (objekten var så klart inte medvetna om att jag studerade dem).</p><p></p><p>Jag skulle vilja dela upp dem i tre kategorier i min presentation (jag vet att jag generaliserar men det gör vi ju alla).</p><p></p><p>1: nybörjare till medelgoda åkare som är medvetna om sin begränsade kapacitet.</p><p></p><p>2: medelgoda till avancerade åkare som har en stor övertro till sin kapacitet.</p><p></p><p>3: mycket avancerade åkare som är väl medvetna om sin kapacitet.</p><p></p><p>Åkarekategori 1 återfinns ofta bland de som åker odynamiskt men det finner jag inte så konstigt då de helt enkelt ännu inte har tillräckliga kunskaper i ämnet. Deras bristande teknik gör dock att de ofta ofrivilligt anpassar sin åkstil till förhållandena.</p><p></p><p>Åkarekategori 2 är klart mer intressant, här kan de rent tekniskt ofta variera sin åkning efter förhållandena men av något skäl som jag ännu inte förstår ändå till 99% ska använda sin djupa grundposition.</p><p></p><p>3:e kategorin växlar väl i sin teknik och utnyttjar tekniken, utrustningen och terrängen i en väl fungerande symbios.</p><p></p><p>Jag avslutar med ett exempel ur det verkliga livet:</p><p></p><p>Igår såg jag observerade jag 2 åkare, en kategori 1 och en kategori 2 som var på väg in i en smal slagig passage med ganska god fart. Kategori 1 åkaren inser snabbt att det här kommer han inte att klara av och går upp gör 3 parallella svängar genom cruxet. Strax bakom följer kategori 2 åkaren som till varje pris ska behålla sin låga position vilket gör att han kraschar rakt in bland klippskrot.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 112005, member: 47541"] chrtur, nu har jag fortsatt mina studier av telemarkens utövare. Inte bara med observationer på avstånd utan också intervjuer (objekten var så klart inte medvetna om att jag studerade dem). Jag skulle vilja dela upp dem i tre kategorier i min presentation (jag vet att jag generaliserar men det gör vi ju alla). 1: nybörjare till medelgoda åkare som är medvetna om sin begränsade kapacitet. 2: medelgoda till avancerade åkare som har en stor övertro till sin kapacitet. 3: mycket avancerade åkare som är väl medvetna om sin kapacitet. Åkarekategori 1 återfinns ofta bland de som åker odynamiskt men det finner jag inte så konstigt då de helt enkelt ännu inte har tillräckliga kunskaper i ämnet. Deras bristande teknik gör dock att de ofta ofrivilligt anpassar sin åkstil till förhållandena. Åkarekategori 2 är klart mer intressant, här kan de rent tekniskt ofta variera sin åkning efter förhållandena men av något skäl som jag ännu inte förstår ändå till 99% ska använda sin djupa grundposition. 3:e kategorin växlar väl i sin teknik och utnyttjar tekniken, utrustningen och terrängen i en väl fungerande symbios. Jag avslutar med ett exempel ur det verkliga livet: Igår såg jag observerade jag 2 åkare, en kategori 1 och en kategori 2 som var på väg in i en smal slagig passage med ganska god fart. Kategori 1 åkaren inser snabbt att det här kommer han inte att klara av och går upp gör 3 parallella svängar genom cruxet. Strax bakom följer kategori 2 åkaren som till varje pris ska behålla sin låga position vilket gör att han kraschar rakt in bland klippskrot. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Är telemarksåkare korkade?
Tillbaka
Topp