Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Är telemarksåkare korkade?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 394332" data-attributes="member: 13245"><p>Jag ser inte utfallet som problemet utan grundproblemet är just att man måste hålla tryck på innerskidan. Det går att göre mycet effektivt med et rätt långt utfall med, men man måste vara stark och dynamisk</p><p></p><p>Själv tycker jag snarare att telisåkare som i sin iver att få tryck på innerskidan liksom behåller densamma under kroppens tyngdpunkt (dvs inte går isär så mycket) ser löjliga ut. Ofta kombineras nämligen detta med ett motvrid av höften för att knixa till ännu mer tryck på innerskidan. Lägg sedan till lite lätt framåtlutat överkropp till detta. Kombinationen av dessa tekniker ger ett "wannabe alpinåkare"-intryck</p><p></p><p>Nej, fram för lite mer upprätt överkropp, hyftat mycket utfall, mycket "bankning" (inåtlutning) fast ändå mycket tryck på innerskidan. Då blir det surfigt. </p><p></p><p>Att köra "motvridsstilen" blir i mitt tycke lite som att försöka lägga shortboardlinjer med sin longboard när man surfar - rät krystat. Men uppenbarligen har vi olika ideal här (fast mitt är rätt...).</p><p></p><p></p><p>Jag skulle nog våga påstå att Erik skulle kunna åka på liknande sätt idag och fortfarande rippa. Förändringarna i utrustning skulle bara göra det hel ännu bättre. Jag har inte Ekenstam färskt minne, så jag kan inte kommentera hans åkning.</p><p></p><p></p><p>Den var kul! Jag fick en bild av Stefan Holms förvånande ansikte när hans mottävlare plötsligt plockar fram en stav och kommenderar upp ribban på 6m.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 394332, member: 13245"] Jag ser inte utfallet som problemet utan grundproblemet är just att man måste hålla tryck på innerskidan. Det går att göre mycet effektivt med et rätt långt utfall med, men man måste vara stark och dynamisk Själv tycker jag snarare att telisåkare som i sin iver att få tryck på innerskidan liksom behåller densamma under kroppens tyngdpunkt (dvs inte går isär så mycket) ser löjliga ut. Ofta kombineras nämligen detta med ett motvrid av höften för att knixa till ännu mer tryck på innerskidan. Lägg sedan till lite lätt framåtlutat överkropp till detta. Kombinationen av dessa tekniker ger ett "wannabe alpinåkare"-intryck Nej, fram för lite mer upprätt överkropp, hyftat mycket utfall, mycket "bankning" (inåtlutning) fast ändå mycket tryck på innerskidan. Då blir det surfigt. Att köra "motvridsstilen" blir i mitt tycke lite som att försöka lägga shortboardlinjer med sin longboard när man surfar - rät krystat. Men uppenbarligen har vi olika ideal här (fast mitt är rätt...). Jag skulle nog våga påstå att Erik skulle kunna åka på liknande sätt idag och fortfarande rippa. Förändringarna i utrustning skulle bara göra det hel ännu bättre. Jag har inte Ekenstam färskt minne, så jag kan inte kommentera hans åkning. Den var kul! Jag fick en bild av Stefan Holms förvånande ansikte när hans mottävlare plötsligt plockar fram en stav och kommenderar upp ribban på 6m. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Är telemarksåkare korkade?
Tillbaka
Topp