Arbeta/bo i Canada eller USA? Vancouver? Tips?

Mr_Skoglund

Medlem
Tjena folket,

är på jakt efter lite tips. Funderar på att packa väskan och bosätta mig "over there". Har funderingar på Vancouver då jag tycker det verkar vara en schysst stad med mycket möjlighet till aktiviteter runt om kring. Mentaliteten hos kanadensarna verkar också vara väldigt openminded. Utesluter för den delen inte andra ställen, det bör vara en rätt stor stad nära till bra skidåkning. NHL är också ett stort intresse. I övrigt är jag en liten sucker för events, actionsports, köra hoj mm. Så möjligheterna för detta får gärna vara stora, vill inte bosätta mig i en håla och känna mig instängd.

Angående jobb. Idag jobbar jag med sportförsäljning och med personlig träning. Riktigt bra kombination som jag gärna hade fortsatt med. Kompetensen har jag, men saknar kontakter, kunskap om hur gå till väga när det gäller jobbsökning etc. Vad jag förstått så sker en hel del rekrytering av utländsk personal via telefonintervjuer etc, men jag kan så lite om företagen, jobbförmedlingar etc. Finns det några bra internetsidor eller är det bara att researcha på internet, lyfta telefonen och beta av företag efter företag?

Man har ju en jävligt trygg tillvaro i Sverige så jag vill inte åka över helt på vinst eller förlust, utan ha saker och ting lite riggat innan man anländer. Sen vet jag såklart att det är alltid en smula gambling.

Någon som har kunskap inom områdena som kan ge mig tips med motivering på;
Locations - var är bra att bo på andra sidan atlanten, sett till mina önskemål?
Arbete - bra företag inom sport- och gymbranschen?
Boende - ni som har erfarenhet, hur har ni gjort?
Öviga tips och synpunkter?

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

bor själv whistler sen 2008 precis fixat mitt ponsorskap så jag är fast grym "håla" att bo i. nära till vancouver när man vill fly whistler bubblan.

whistler är sjukt grymt på vintern. och faste jag älskar skidåkning så är sommar även bättre här, golf, DH MTB, cross country MTB, kajak padling mm mm mycket att gra här.

kanadixarna är gryma och livet är bättre än bäst.

testa res runt lite och känn efter vad du gillar. du kan juh alltid flytta från ett ställe till ett annat ifall du inte gillar det.

visum är inte så himmla svårt att fixa bara papper att fylla i och köra.

lycka till.

fly gråa vinter sveirge.

ps: jag älskar sommar svea.

Csaba!

Whistler verkar galet nice, och områden runt om kring. Sommaraktiviteterna verkar också löjligt kul, mycket av det jag intresserar mig för.

Kan du berätta lite om Vancouver? Har du kännedom om företag inom den bransch jag arbetar inom och hur jag kan approcha på ett schysst sätt med möjlighet för att få arbete?

Thanx for all hjälp! :)

ps. Sommarsvea rocks, instämmer

Med tanke på att halva Vancouver pratar annat språk än Engelska så är det nog en bra stad om man kan tex franska.

känner inte till för mkt om ditt yrke i vancouver.
men här uppe finns det massor med butiker fr sport.
även några gym med instruktörer, det stora här är yoga dock.

Vet någon hur det är för folk med amerikanskt medborgarskap att bo & leva i Kanada?
Några speciellt regler?

Hej

Har varit i whistler 2 ggr och senast i Feb förra året.....skogshuggarskidåkning...

Nu till frågan....du som bor dår....jag tänkte "ta med" min svåger som är alpfrälst till Nordamerika eftersom han vill prova på detta inna han blir för gammal.
Baggis och hitta boende egentligen men har du ngt bra tips så.....

Och...Feb eller Mars eller April.....vilket är bäst...

Antar att det smartaste är att åka buss upp...har tidigare hyrt bil men det känns lite bortkastat...

Tillbaka
Topp