Arbetstillstånd: Kanada återresa på gällande til..

emil-d

Medlem
Ja, ungefär som rubriken skulle kunna få er att tro är min frågeställning huruvida jag kan resa tillbaka till Kanada och arbeta resterande tiden av mitt tillstånd som är fram till 29 dec i år. Av olika anledningar uttnyttjade jag bara fyra månader av tillståndet, bl a en utslagen tand som jag nu alldeles snart kommer att ha fått åtgärdad. Jag kommer att spendera säsongen i kicking hur som helst och funderade på om jag kunde åka dit lite tdigare och spendera försäsongen med att banka på spikar, antingen där eller i revvy(där det byggs som satan). Lite less på lunken här hemma och det skulle ju göra att man kunde shredda lite pow helgvis under tiden,

Fråga nummer två är då om det är nån som har erfarenhet från byggbranschen i kanada, vad man kan tänkas tjäna osv.

Jag jobbar i byggbranschen i whistler just nu tills mitt visa går ut den 11 dec. JAg har åkt ner till usa ett par vändor och det ä inga problem vid återresa man bara visar upp pappret som de häftar fast i passet. pengarna här i Whistler är 15-18bucks i timmen för labour golden tror jag är något lägre runt 14-16 men vet inte riktigt har inte jobbat där själv men en kompis ä där nu.

Allt beror på hur svårt det är att få dit folk. Revy tror jag kan ha en bättre arbetsmarknad prova det. Kan du jobba en del övertid kan du lägga undan rätt ok pengar inte som att man har nåt bättre för sig nu innan säsongen startar ändå.

Tjena!

Jag är inte så insatt i just byggbranschen. Men för övrigt ligger lönerna i Kanada väldigt lågt. Snackade te.x. med en person som jobbat i matbutik och dom tjänar motsvarande 50-60 spänn i timman där vilket är väldigt lågt jämfört med Sveriges 100kr. Dock så kommer det sig av att mat mm. är billigare där.

karln, du nämnde att du åkt till usa några gånger.. har du usa-visum också eller åker du bara ner på turistvisum varje gång? Åker till Kanada i övermorgon och ska stanna till sommaren, kan tänka mig att det blir någon tripp till staterna under den tiden.

Det är ju ganska schyssta pengar.. synd bara att det hela sket sig pga vidare operationer och skit så jag kan inte sticka härifrån förrens i mitten på dec. ändå verkar det som. Slå inte ut tänder säger jag bara. Men om det nu skulle funka ändå, hur lätt är det att få en anställning då, det är ju inte nå mycket tid kvar och då vill man ju inte harva runt och leta jobb halva tiden.

hej, jag undrar om det är någon som fått ett sånt här swedish youth exchange working holiday visa för canada? för jag tänkte söka ett sånt men man mästa tydligrn vara bosatt i sverige och jag är skriven i schweiz för tillfället så vet inte om jag ska försöka ändra på det eller om det funkar ändå?

Mitt intryck av gränspersonalen/visummyndigheten var att de var ganska besvärliga redan när man reste in i Kanada första gången för att jobba. De kommer helt säkert misstänka att du kommer försöka fortsätta jobba svart även efter att ditt visum har gått ut. Så se åtminstone till att ha ett fett kontoutdrag med dig så att du kan bevisa att du har råd att vara där utan att jobba.

elin3 här har du en mailadress att fråga på stkhm.ymp@international.gc.ca

Tillbaka
Topp