Arbetstillstånd Kanada: Viktiga papper

emil-d

Medlem
Jag har har fått godkänt på min ansökan om arbetstillstånd och kommer att flyga den 30 dec.. vad jag undrar är vad för dokument/papper jag bör ha tillhands när jag ska passera passkontrollen för att göra det hela ska gå så smidigt som möjligt (Kontoutdrag etc.). Till saken hör att jag haft lite problem med rättvisan här hemma (våld mot ett dött föremål, en fönsterruta, under påverkan av alkohol) och undrar om det kommer att kunna utgöra ett problem.

Tacksam för svar

Om jag har fattat det rätt, så ska det inte vara något problem. Du har ju redan ansökt om visum med bl.a. utdrag ur belastningsregistret och kontoutdrag. Nu har du fått det så då ska du bara behöva visa upp det (+pass förstås) vid passkontrollen. Det vore ju väldigt dumt om du behöver göra om proceduren igen?
Får jag fråga, när skickade du in ansökningen, och när fick du visumet?

Har en liten fråga här angående om man inte åker in i Kanada med Arbetsvisum utan abra ska tillbringa säsongen där. Behövs det något för att komma förbi passkontrollen mer än sitt pass?

Ha d najs

Gick igenom kontrollen i förrgår. Du får börja med att fylla i ett tullkort för att överhuvudtget komma in i landet. Det kortet tar de med dig till immigrationkontrollen där du får ditt arbetstillstånd utfärdat. Så det du behöver är ditt pass, brevet från kanadensiska ambasaden om arbetstillstånd samt tullkortet. Det hela går jättesmidigt. Långt smidigare än vad det går för alla japaner som stod i samma kö;) lycka till..

Angående ditt våld mot döda föremål så kolla flashback´s forum under lagar och juridikdelen. Finns säkert redan något om det men annars är det enkelt att ställa en fråga och finns mycket kunnigt folk där!

Har du inget arbetsvisa måste du ha med något som bevisar att du klarar dig i 6 månader utan att jobba. Med andra ord ett kontoutdrag med ditt namn och pengasumma på samma papper. Du måste i princip också kunna uppvisa en hembiljett samt boende. Men först och främst kontoutdrag.

Cool. Tack för svar, skönt att slippa ha det i bakhuvudet under flygturen. Jag sökte och fick arbetsvisumet utfärdat i mars/april nån gång.

Det går utan kontoutdrag också... Vi kom igenom med bara passet men jag antar att man bör ha med sig ett kontoutdrag om man inte vill sitta och svettas för länge tillsammans med en gränskontrollant.

Tillbaka
Topp