Arcteryx SV Sidewinder

Zeel

Ny medlem
Arcteryx SV Sidewinder
Hej hej!

Första posten på Freeride och det blir ju givetvis en fråga :S, hoppas ni kan ha lite överseende med detta.

Så, för att göra en lång historia kort är det nu dags för en ny skidjacka. Tidigare har jag lite tagit vad som har sett hyfsat ut (och varit billigt, student som man är), men nu tänkte jag att det kanske var dags att fläska på lite.

Jag främst intresserad av en skaljacka eftersom jag vill kunna reglera min temperatur själv och inte vara begränsad av foder och liknande. Har kollat runt en del och hittat en självklar favorit, Arcteryx SV Sidewinder. Precis det jag är ute efter rent utseendemässigt och som det verkar som rent funktionsmässigt. Nu är det ju så här att den kostar en del i kära Svedala men som tur är har jag en kompis som ska till staterna och var villig att köpa en om jag ville. Mitt problem ligger i att jag bor i Skåne och har inte hittat ett enda ställe som har dem inne. Naturkompaniet sa visserligen att de kunde beställa hem den, men att den inte skulle passa min kroppsform (194, 90 kg med en ganska lång överkropp). Dels skulle den bli för kort och för vid. Bredden tycker jag är ganska viktigt då det värsta som finns är en jacka som fladdrar som ett segel i vinden.

Min fråga är då om det finns någon här som har/haft en Sidewinder och kan säga något om passformen. Eventuellt om ni vet något ställe i skåne som har den inne.

Jag tackar och bockar på förhand

/Z

Arcteryx SV Sidewinder
Kan tyvärr inte säga nått ställe som har den jackan i Skåne, men.. Prova storleken på en annan Arcteryx å jämför storleken med storleksguide som finns. Annars har Norröna, Whiteout å Haglöfs ganska nice passform för din kropp. Är själv 195/80 å ska köpa Norrönaställ så fort (student)plånboken tillåter.

Arcteryx SV Sidewinder
Välkommen till forumet!

Har precis skaffat mig en sådan jacka - kanonjacka! (Är inne på min andra nu...)
Gå in på naturkompaniet och prova andra arc'teryx-jackor då? Storlekarna på Arc'Teryx är i princip samma på alla jackor, i alla fall de modeller jag provat.

Jag är inte säker, men jag tror att SV:n är liiite smalare och längre än AR:n. Jag hade AR:n innan, och den jackan är nååågot kortare och nååågot bredare. Kan i.o.f.s. ha med årsmodellerna att göra också....

Hursomhelst, dessa jackorna är stora i storlekarna.
är 185cm/80kg själv, och har en M. (Som referens har jag ofta L-XL i tröjor/jackor t.ex Peak Performance)
En spontan gissning är att "L" passar dig rätt bra. (Tror en XL mest bara blir bredare - jag tror arc'teryx lägger upp fullständiga mått på plaggen på hemsidan)

Tyvärr är jackorna snordyra, tror rek. utpris ligger på ca 6 500:- i sverige :(
Men det är en oerhört bra och genomtänkt jacka!

Arcteryx SV Sidewinder
galos sa:
http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_103_104&products_id=1720

Är det denna du menar, i så fall så tror jag att du kan beställa den därifrån.
han vill nog prova den uppfattar jag det som eftersom han skrev att hans kompis var villig att köpa en jacka till honom i USA då det förhoppningsvis blir en hel del billigare.

Arcteryx SV Sidewinder
Har varit inne idag och provat en Arcteryx Theta och tyckte den var lite stor. Bra i längd och armar, men satt lite som ett tält vid magen. Mycket tråkigt!

japp, cingston har helt rätt. Räknar man om dollarn så kostar den ca 3600 i USA, vilket är vansinnigt mycket billigare. Jaja, blir väl en haglöfs eller bergans. De sitter som en smäck :).

Arcteryx SV Sidewinder
kolla in friluftsland i malmö eller lund, de kan ha den inne, annars kan de med stor sannolikhet beställa hem den. om du inte vill vänta så åk till köpenhamn och besök friluftsland (huvudbutiken) eller deras renodlade arcteryxbutik 20 meter från huvudbutiken. hör av dig om du vill ha vägbeskrivning, eller kolla in friluftsland.se och friluftsland.dk

Ha de fint!
/Andreas

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp