Åre Gondolen stängd -varför?

annajober

Medlem
Jag har varit i Åre i 2 veckor sedan 26/12-21 men Gondolen är nästan alltid stängd pga av hård vind. Men enligt SMHI, YR eller SkiStars egen app är det sällan så blåsigt i högzon. Vet någon här på Freeride något mer?

Det beror oftast på vädret, och någon enstaka gång beror det på att det är något fel på den, men det är förhållandevis sällan.
Däremot så går den mer nuförtiden en vad den någonsin gjort, tycker att den gått ovanligt mycket den här säsongen med tanke på hur det sett ut.
Verkar som de har en plan på att köra igång så fort det går, händer ibland att de startar bara någon timme innan stängning, vilket är lite konstigt kan man tycka, men de vill ha den öppen så mycket det går

Sen när det kommer till väder Appar, de gissar sig till vad det blir för väder, så de stämmer aldrig till hundra, det som är lite dåligt i sammanhanget är att Skistar köper in vädret från samma som alla de andra gör. Vilket gör att deras gissningar inte alltid stämmer in med vad som verkligen är.
Så om den är stängd, så är det pga vädret, det riktiga vädret alltså :)

Ett ständigt problem på skutan är väl den förbannade nedisningen. Det gör att liftarna på högzon kan stå till trots årets vackraste dag i väntan på att några ton is ska knackas ner manuellt.
Och dessutom så behöver man personal som finns tillgänglig att knacka ner isen när den bygger på.

Men håller nog med om att den faktiskt varit öppen ganska mycken med tanke på förhållandena som varit

Stort tack alla för svar! Ja nedisning hade jag inte tänkt på, skutans ideliga problem. Men hoppas den har öppet nu (sista veckan i snön för en skåning).

Stängd nu pga covid enligt liftpersonal jag pratade med i Åre under nyårsveckan.

Tanken var att kabinen skulle gå för fullt i vinter, men efter de nya restriktionerna som kom strax innan jul (?) så håller dom den stängd. Kan komma att öppna senare under säsongen beroende på smittoläget. Så just nu är anledningen inte väderbaserad åtminstone. Det var den infon jag fick på plats i alla fall, men ser inte att det kommunicerats i appen eller liknande.

Körde en vecka i Åre från den 2 Januari och kom hem idag. Av de sju dagar vi var där så var ju gondolen öppen under en dag :ROFLMAO:

Året dessförrinnan så körde jag också en vecka i Åre typ V.9 och då var det samma sak - stängd sex dagar av sju. Är det bara ren oflyt just dessa två senaste resor eller är högzonen förbannat tempramental?

Stängd nu pga covid enligt liftpersonal jag pratade med i Åre under nyårsveckan.

Tanken var att kabinen skulle gå för fullt i vinter, men efter de nya restriktionerna som kom strax innan jul (?) så håller dom den stängd. Kan komma att öppna senare under säsongen beroende på smittoläget. Så just nu är anledningen inte väderbaserad åtminstone. Det var den infon jag fick på plats i alla fall, men ser inte att det kommunicerats i appen eller liknande.
Det har nog blivit en lite missuppfattning här.

Gondolen är inte stängd på grund av Covid, endast när väder eller nedisning står i vägen. Personal finns alltid inne för att öppna när det tillåts. Det är därför den ibland öppnar sent på dagen.

Däremot så är Kabin stängd p.g.a. covid eftersom det inte går att låta sällskap åka upp själva där om de vill, vilket är fallet i Gondolen. Vill ni inte åka med okända är det bara att kommunicera det. Inga liftar packas under covid. Vågar man inte säga till andra gäster är gästvärden instruerad att hjälpa till med det.

Bergbanan har drabbats av ett axelhaveri och blir stående den här veckan i väntan på reparation.

Jag ser det så här: Åres lågzon är sveriges största skidområde. Inte nog med det, när vädret tillåter så öppnar högzon som en grym bonus.

Ses på Skutan.

Senast ändrad:
Förstås Kabinbanan jag syftade på, gick lite väl snabbt när jag läste! Sorry!!

Gondolen var öppen ovanligt ofta ;-)

Såhär såg det ut på högzon idag. Vindstilla 6 minus och solsken. 18 minus i byn viss skillnad.. 😀
DSC_1406-01.jpeg

Det finns väl ingen regel/lag som förhindrar att hålla Kabinbanan öppen?
Varför skulle risken för smitta vara större där än i en buss eller en restaurang?

Finns det någon statistik över hur många dagar gondolen är stängd?
Trysilvänner som är mopsiga över sin kommande gondol försöker mena att Åre egentligen inte har nån gondol pga att högzon ofta är stängt.
Men har någon mätt hur många dagar den faktiskt är öppen på en säsong?

Tror jag hört en siffra om ca 70-75 dagar per säsong. Kabinbanan kan i regel köras i hårdare vind än Gondolen men är under denna del av säsongen ofta drabbad av nedisning. Nya gondolen som är tänkt kommer nog kunna ge fler driftdagar till Högzon.

Har läst att det ofta inte är själva liftarna som får problem när det blåser men att de inte vill få upp folk på toppen när det blåser alltför mycket.

Gondolen tål skapligt me vind o kabin tål som flocky skriver ändå mer, men jag har upplevt mer än en gång när jag åkt me kabin eller gondolen i stark vind att många blir fullständigt chockade när de kommer ut o får känna hur mycket mer det blåser uppe på berget jämfört med lågzon. Det finns säkerhetsaspekter i att inte köra ibland, trots att gondolen o kabin tål det.

Har läst att det ofta inte är själva liftarna som får problem när det blåser men att de inte vill få upp folk på toppen när det blåser alltför mycket.
Exakt. Det är för farligt då risken finns att är det öppet så kommer det upp folk som inte kan hantera förhållandet på berget. Har lyssnat på personal vid kabin som får argumentera med kaxiga familjefäder med fru o småbarn eller asiatiska turister om det olämpliga att åka upp trots att det är öppet.

Gondolen har nog sina begränsningar då den är byggd 1989. Kabinbanan tål otroligt mycket, likaså nya gondolbanor som är mycket stabila. Men i Sverige har vi rekommendationer från Boverket, inte regler med skarpa rekommendationer, som innebär stängning vid 20 m/s. Vissa liftar som uppfyller vissa krav kan få dispens till 23 m/s, exempelvis nya Stjärnliften. Så alla liftar kan köras i högre vind men Skistar väljer att stänga, ifall evakuering behöver ske skulle det inte vara så fördelaktigt om de inte följt Boverkets rekommendationer. Detta skiljer sig mellan länder, Alperna har inte lika hårda krav från myndigheter.

De gånger jag varit i Åre de senaste åren har iofs kabinen stått stilla (eller provkörts mkt långsamt) av andra skäl än att det blåste just den dagen. Oklart varför, men det var sol och vindstilla på toppen. Gissar att det snarare handlade om nedisning som tar ett tag att åtgärda.

1737359706052.webp

Tillbaka
Topp