PungeniStyret
Ny medlem
Åre högzon stängt pga ...
Är det någon här som har sanningen bakom Åres stängda högzon? När stänger de gondolen o kabin egentligen? ..alltså pga. väder odyl.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja, gammal anställd skidlärare som tror på transparens istället för tystnad. Största anledningen till arga människor är okunskap, så om Skistar själva skulle ha lite större vilja att delge information om varför saker händer skulle de också få mer förståelse, och förhoppningsvis mer gäster som är nöjda trots att vissa liftar står emellanåt.PungeniStyret sa:tack för svar skistar, anledningen till min fråga är att de stängde i går, och det var många som undrade varför, liftskötaren tyckte att folk inte hade där upp att göra pga. dåligt sikt, sen öppna dom igen, så det var lite konstigt för dimman var ju inte borta direkt
Vad menar du med vindskyddet. Om du menar skyddshuvar som t ex den nya stolliften Sadelexpressen samt Duveds linbana har så gör dessa att man slipper blåst och snö i ansiktet under uppfarten men dessa ökar inte själva liftens tålighet mot hård vind. Däremot finns det i alperna en typ av gondolliftar där gondolerna hänger med fyra gripor i dubbla vajrar och dessa kan köras i bra mycket hårdare vind än vad en gondollift som bara hänger i en vajer kan göra. Skulle dock tro att en sådan lift är betydligt dyrare att bygga.fcb sa:Hej,
Åkte även jag till Åre förra veckan efter ca 9 år och då var högzon stängd minst fyra dagar så på grund av blåst och dimma en halv dag. Då var det bara att åka i lågzon det mesta av veckan som blev otroligt snabbt sliten och isig. Kan ha förståelse att de stänger ner pga dimman men det verkar som att systemet är väldigt gammalt, slitet och vindkänsligt förutom den nya liften vid björnen.
Jag jämför då med system i alperna som verkar tåla vind betydligt bättre samt att det oftast har det extra vindskyddet på de flesta liftarna som är utsatta .Åre vill gärna framhäva sig som en modern skidanläggning och tar också betalt som om de vore en sådan. Tror vi betalade ca 2200kr för liftkortet och en lunch gick på 150-180kr (enklare pasta eller gryta) plus dryck.
Två veckor innan var jag i Ischgl, Vissa dagar blåste det en hel del där med men liftarna gick varje dag, de flesta var vindskyddade, liftkort 7 dagar kostade under 2700, en likvärdig pasta under 100 och en gulasch 50. Det var dessutom långt ifrån det antalet transportsträckor som Åre stoltserar med och pisterna var som natt och dag i jämförelse.
Då jag bor i södra delarna av landet så blev transportkostnaden i stort detsamma, liftkortet var ca 500kr dyrare men mycket driftsäkrare och betydligt större. Det man betalade mer för liftkortet tjänade man in på maten så även där gick det jämt ut, då är ändå Ischgl något dyrare mot andra orter i alperna.
Pratade med en del både personal från skistar, samt annat folk som jobbade i Åre och de berättade att högzon rätt ofta var avstängd.
Jag kan ha förståelse att om man bor hyfsat nära Åre, kollar in väderprognosen, ser att allt är öppet åker dit. Det kan säkert bli en fantastisk dag, men jag kommer att ha svårt att i fortsättningen motivera en resa till Åre.
//fcb
Jag har bott i Åre i 7 år nu och lyckades idag på väg från toppen till stendalen droppa ett 2 meters drop till platt när jag trodde jag va safe mellan pinnarna. När dom stänger vill man väldigt sällan vara på toppen ändå så det gör inte jättemycket att dom stängerPungeniStyret sa:tack för svar skistar, anledningen till min fråga är att de stängde i går, och det var många som undrade varför, liftskötaren tyckte att folk inte hade där upp att göra pga. dåligt sikt, sen öppna dom igen, så det var lite konstigt för dimman var ju inte borta direkt
Det är mycket på G nu varav det senaste är att en ny gondol ska upp för att ersätta kabin/vm6/hummeln/tusen så det är mycket att se fram emot!fcb sa:de övriga känns väldigt slitna.
[...]
och standarden på liftarna i Åre.
Visst är det så! Jämför också har mycket "backe" man får för liftkortet! Sen är t o m svenskarna trevligare i alperna...fcb sa:Hej Jonas1968
ja du har rätt, jag menar just skyddshuvar likt de på Sadelexpressen och den i Duved. Jag är medveten att de inte ökar vindtåligheten men i ett sådant vindkänsligt område som Åre ändå tycks vara borde det med tanke på att priset på liftkorten ständigt ökar och närmar sig betydligt större system även göras förbättringar som gör det drägligare att åka de liftarna som trots allt är öppna (även i lågzon). Nu är det bara de två nämnda som finns i Åre-området ( kan ha missat någon) de övriga känns väldigt slitna.
Det är dock bara att konstatera att systemet i Åre är betydligt känsligare för vind än de i nere i alperna som ligger på betydligt högre höjder så något är säkert annorlunda i konstruktionen, men vad kan jag inte uttala mig om så jag saknar den kunskapen,finns säkert kunnigt folk inom området här på forumet som kan det bättre .
Inte alls min mening att klanka ner på Åre bara för sakens skull, har varit där 5-6 gånger innan med. Men när man har varit neråt i alperna de sista 9 åren och fått lite perspektiv som man sedan jämför vad man får för någorlunda samma pengar kan jag tycka att det är rena överpriser med tanke på driftsäkerheten och standarden på liftarna i Åre.
//fcb
Agree to disagree! Köper att Åre konkurrerar med en resa till alperna för många, men alltså kom igen, klart att alla vet om att alperna generellt är mycket bättre än Åre, så om prisnivån är på samma nivå finns det ju inga tvivel om vart man borde åka. Hur ska Åre kunna konkurrera med alperna, på riktigt? Första och främsta skillnaden är ju att berget inte ens är i närheten av en ort i alperna och att Åre by har en väldigt hög prisnivå. Har man barn kan det påverka möjligheterna med att åka till alperna, men då finns det ju bättre anläggningar i Sverige än Åre tycker jag, t ex Vemdalen, Idre, Branäs.termons sa:Vist kan man och skall jämföra Åre med alperna. Många funderar på endera och då är det bra att känna till realiteterna.
Kan hända att de flesta på detta forum känner till realiteterna angående Åre vs. alperna.jonaslukarlsson sa:Agree to disagree! Köper att Åre konkurrerar med en resa till alperna för många, men alltså kom igen, klart att alla vet om att alperna generellt är mycket bättre än Åre, så om prisnivån är på samma nivå finns det ju inga tvivel om vart man borde åka. Hur ska Åre kunna konkurrera med alperna, på riktigt? Första och främsta skillnaden är ju att berget inte ens är i närheten av en ort i alperna och att Åre by har en väldigt hög prisnivå. Har man barn kan det påverka möjligheterna med att åka till alperna, men då finns det ju bättre anläggningar i Sverige än Åre tycker jag, t ex Vemdalen, Idre, Branäs.termons sa:Vist kan man och skall jämföra Åre med alperna. Många funderar på endera och då är det bra att känna till realiteterna.
+1Atrende sa:Att liftsystemet skulle vara mer vindkänsligt i Åre än i alperna håller jag inte med om. Däremot blåser det betydligt oftare och mer i Åre. Min erfarenhet är att åtminstone fransoserna blir rätt stirriga när det börjar blåsa. Förrförra lördagen blåste det vindar av Åre-styrka i Val Thorens, och då var allt stängt utom rullbandet i byn.
54 km/h är ju bara 15m/s och det är ju inte något speciellt alls? Då går ju fortfarande liftarna i Åre.wertigo sa:Kom precis hem från den blåsigaste veckan i mannaminne nere i Cervinia/Zermatt.
vindrekordet, enligt bergfex landade på 54km/h (!) i fredags, vilket resulterade i att allt, förutom en 300-meters sittlift vart stängt. Förutom den vindtoppen, så var det generellt blåsigt, runt 7-15m/s dagligen, vilket resulterade i att överfart(erna) till Zermatt vart stängda 5 av 7 dagar.
Må hända att 15 m/s upplevs som modest, så i just detta fallet kan det lika gärna ha varit vindriktningen som spelade in. Lägg på det till snö-rök, så kraftig att du knappt ser nästa pist-stolpe, så blir det en ganska otrevlig blandning. Speciellt när man är ovanför trädgränsen och allt bara är vitt.OHellsing sa:54 km/h är ju bara 15m/s och det är ju inte något speciellt alls? Då går ju fortfarande liftarna i Åre.wertigo sa:Kom precis hem från den blåsigaste veckan i mannaminne nere i Cervinia/Zermatt.
vindrekordet, enligt bergfex landade på 54km/h (!) i fredags, vilket resulterade i att allt, förutom en 300-meters sittlift vart stängt. Förutom den vindtoppen, så var det generellt blåsigt, runt 7-15m/s dagligen, vilket resulterade i att överfart(erna) till Zermatt vart stängda 5 av 7 dagar.
54m/s däremot är helt bananas och då är det bara att stanna inne och hoppas på att taket på huset sitter stadigt, för det är farligt på riktigt!
Absolut! Speciellt om det ligger en del torr och lös snö som kan blåsa runt. Det är inget kul väder att åka i, men det är inte speciellt mycket för ett kalt fjäll.wertigo sa:Må hända att 15 m/s upplevs som modest, så i just detta fallet kan det lika gärna ha varit vindriktningen som spelade in. Lägg på det till snö-rök, så kraftig att du knappt ser nästa pist-stolpe, så blir det en ganska otrevlig blandning. Speciellt när man är ovanför trädgränsen och allt bara är vitt.OHellsing sa:54 km/h är ju bara 15m/s och det är ju inte något speciellt alls? Då går ju fortfarande liftarna i Åre.wertigo sa:Kom precis hem från den blåsigaste veckan i mannaminne nere i Cervinia/Zermatt.
54m/s däremot är helt bananas och då är det bara att stanna inne och hoppas på att taket på huset sitter stadigt, för det är farligt på riktigt!
Lugnt, I got a bit carried away tooOHellsing sa:Absolut! Speciellt om det ligger en del torr och lös snö som kan blåsa runt. Det är inget kul väder att åka i, men det är inte speciellt mycket för ett kalt fjäll.wertigo sa:Må hända att 15 m/s upplevs som modest, så i just detta fallet kan det lika gärna ha varit vindriktningen som spelade in. Lägg på det till snö-rök, så kraftig att du knappt ser nästa pist-stolpe, så blir det en ganska otrevlig blandning. Speciellt när man är ovanför trädgränsen och allt bara är vitt.OHellsing sa:54 km/h är ju bara 15m/s och det är ju inte något speciellt alls? Då går ju fortfarande liftarna i Åre.
Men du skriver att det var 54km/h (15m/s) i en vindby och att det var rekord och sen att det var 7-15m/s resten av veckan. Iom att det i Chamonix blåser runt 130km/h (36m/s) på toppen vissa dagar så låter det som att Zermat hade 54m/s när det var rekord och förmodligen mer än 15m/s i byarna under resten veckan.
Sorry att jag lite av en messerschmitt, men det är svårt att låta bli ibland![]()
+1Drkomos sa:Bor i Åre och kan bara instämma i att vädret är problemet, inte nödvändigtvis skistar. 25 m/s och dimma, vem fan vill åka skidor på toppen då?
Jämförelsen med alperna haltar lite. Det är som att jämföra valfri svensk sommarstad med Thailand. Vattnet är varmare, sanden vitare, ölen billigare. Med den logiken borde inte en människa besöka Visby, västkusten, Norrlandskusten etc...
Väldigt få skandinaver åker till Thailand på sommaren pga. att man är relativt nöjd med tillvaron i hemmaknutarna då. Men på vintern är det lockande att dra till Thailand om Visby,Västkusten,Norrlandskusten etc. är ett alternativ.jonaslukarlsson sa:+1Drkomos sa:Bor i Åre och kan bara instämma i att vädret är problemet, inte nödvändigtvis skistar. 25 m/s och dimma, vem fan vill åka skidor på toppen då?
Jämförelsen med alperna haltar lite. Det är som att jämföra valfri svensk sommarstad med Thailand. Vattnet är varmare, sanden vitare, ölen billigare. Med den logiken borde inte en människa besöka Visby, västkusten, Norrlandskusten etc...
Kunde inte sagt det bättre själv. Alla till Thailand, eller alperna!
svincoolt, då kan ju skistar anordna Valle-Disco på toppenAnzom sa:Här kommer mitt förslag, och det är att bygga stora plexiglas på toppen av skutan. Vinden kommer ju ändå alltid från väster.
Kan ju flika in att pistörerna i Val Thorens slängde upp en FB-post gällande den lördagen, de hade mätt upp vindbyar på 290 km/h (80 m/s) uppe på Mont de la Chambre (500 höjdmeter ovanför själva byn i riktning Meribel, om nån är nyfiken) vilket åtminstone jag tycker är rimligt att bli stirrig över. Självklart var medelvinden lägre än så, men en enda taskigt tajmad vindby lär ju räcka för att blåsa iväg en personåt fanders, eller få trassel med en lift. Har förövrigt varit en osedvanligt blåsig säsong i den här delen av Alperna.. håhå jaja.Atrende sa:Att liftsystemet skulle vara mer vindkänsligt i Åre än i alperna håller jag inte med om. Däremot blåser det betydligt oftare och mer i Åre. Min erfarenhet är att åtminstone fransoserna blir rätt stirriga när det börjar blåsa. Förrförra lördagen blåste det vindar av Åre-styrka i Val Thorens, och då var allt stängt utom rullbandet i byn.
Jag och min sambo var upp på toppen igår efter lunch, såg ca 15 meter till att vi nådde platån där liftarna från rödkullen och ullådalen kommer upp. Riktigt drygt så att jag förstår att de stängde under några timmar.PungeniStyret sa:tack för svar skistar, anledningen till min fråga är att de stängde i går, och det var många som undrade varför, liftskötaren tyckte att folk inte hade där upp att göra pga. dåligt sikt, sen öppna dom igen, så det var lite konstigt för dimman var ju inte borta direkt