Åres Högzon - Hur funkar det?

Tja!
Åker till Åre för första gången i januari vecka 4, har bara varit i Sälen tidigare.

Hur fungerar det i Högzonen? Ser att gondolen eventuellt är öppen vecka 4. Kan man ta sig ner på västra sidan vid tväråvalvsliftarna även om dom är stängda? Är inte jätteduktig på att åka då jag lärt mig som vuxen, så vet ej om jag vågar ta mig ner för störtloppet, men vill gärna upp och se toppen när man väl är där!

Om du känner dig osäker och enbart Störloppet är öppet så ta Gondolen eller Kabinbanan ner igen. Var där v.2 förra året och då var det bara ett tämligen isigt Störlopp som öppnades. Där utspelades en del skiljsmässoscener skulle man kunna säga. Det var inte oåkbart, men när 90 % av de som försöker sig på det inte borde ha gjort det utan blir stående i backen så innebär det att ytterligare 9 % hamnar en bra bit utanför komfortzonen. Ja, och sedan finns det 1 % som åker slalom mellan turisterna. Med det sagt så under aningen mer normala förhållanden så finns det gott om alternativa vägar ner från toppen så bara något annat är öppet så kan du ta dig ner även om du helst håller dig i blåa eller enklare röda backar.

Om vi nu förutsätter att det är väder och gondolen går så kan du från Base-camp ta pist 60 Röda rappet som är en snällare pist än Störtloppet.
Men får du riktigt finväder ska du skotertolka (eller gå) upp på Skutan och ta en våffla på toppstugan och glida samma väg ner igen. Och sedan ta Långsvängen (lätt) via Ullådalen och Rödkullen ner till 8:an igen.
Ett lååångt skönt njutaråk!

Tack så mycket för era svar.

Funkar detta även i Januari? Det står på skistars hemsida att dom inte öppnar högzonen förrän i början av februari!

Tack så mycket för era svar.

Funkar detta även i Januari? Det står på skistars hemsida att dom inte öppnar högzonen förrän i början av februari!
Skistar skiljer på Högzon (5:e februari) och Kabinbanan/Gondolen (nu på fredag) när det gäller öppetider. Så du kommer kunna ta dig upp och ner från toppen v4 om vädret tillåter, men du kommer kanske inte kunna åka ner i Tväråvalvet (som ligger i konstant skugga fram tills februari).

Skistar skiljer på Högzon (5:e februari) och Kabinbanan/Gondolen (nu på fredag) när det gäller öppetider. Så du kommer kunna ta dig upp och ner från toppen v4 om vädret tillåter, men du kommer kanske inte kunna åka ner i Tväråvalvet (som ligger i konstant skugga fram tills februari).

Okej förstår, tack! Men får man åka i Tväråvalvet ändå även om där är stängt (26 januari är ju väldigt nära 5 februari) eller är det förbjudet av skistar? Eller dom bryr sig inte vad man gör där uppe, bara att liftarna inte går tillbaka?

Vill verkligen åka där uppifrån för upplevelsen, så hade velat testa åka, är som sagt bara rädd att ta vatten över huvudet i en för brant backe!

Okej förstår, tack! Men får man åka i Tväråvalvet ändå även om där är stängt (26 januari är ju väldigt nära 5 februari) eller är det förbjudet av skistar? Eller dom bryr sig inte vad man gör där uppe, bara att liftarna inte går tillbaka?

Vill verkligen åka där uppifrån för upplevelsen, så hade velat testa åka, är som sagt bara rädd att ta vatten över huvudet i en för brant backe!
De kan bli sura om man åker när de arbetar (pistar mm). Och man kanske inte ska räkna med att det är pistade backar innan de öppnat. Men det är ju fina och snälla offpist-områden vid sidan om backarna i Tväråvalvet som är skoj beroende på snöförhållanden. Kom ihåg lavinutrustning och kunskap i så fall, även om i princip allt är < 30 grader om man håller sig nära liftarna (med nåt litet undantag).

Nu tycker nog en del att jag är onödigt negativ. Men. Om man är osäker på att ge sig ut i Åres Störtloppsbacke skulle jag avråda från att åka i Tväråvalvet om inte liftarna där är öppna. Det finns goda anledningar till att de liftarna är stängda i början på säsongen (och tyvärr alltför ofta även under övriga skidsäsongen) - siktproblem, väder, vind och kyla.
Detta sagt så är Tväråvalvet jättefint när allt stämmer. Och det är inte så brant.

1699904609151.jpeg

Nu tycker nog en del att jag är onödigt negativ. Men. Om man är osäker på att ge sig ut i Åres Störtloppsbacke skulle jag avråda från att åka i Tväråvalvet om inte liftarna där är öppna. Det finns goda anledningar till att de liftarna är stängda i början på säsongen (och tyvärr alltför ofta även under övriga skidsäsongen) - siktproblem, väder, vind och kyla.
Detta sagt så är Tväråvalvet jättefint när allt stämmer. Och det är inte så brant.

Visa bilaga 27317
Aa absolut haha är inte säkert jag vågar mig ut där heller om det är stängt, undrar mest vad det finns för möjligheter. Man kanske kan haka på någon mer rutinerad när man väl är där eller något. Undrar mest om det är tillåtet och möjligt!

Magisk bild, men vad är skillnaden på om det är öppet eller ej, är ju inte pistat på din bild eller? Trodde det var för att där inte är tillräckligt mycket folk i januari

Undrar mest om det är tillåtet och möjligt!
Så länge det inte är avspärrat så gäller allemansrätten men sen är det det där med eget ansvar osv.

Magisk bild, men vad är skillnaden på om det är öppet eller ej, är ju inte pistat på din bild eller? Trodde det var för att där inte är tillräckligt mycket folk i januari
De lägger inte snö där utan det är bara natursnö och då kan det ta en del tid innan det hinner bli tillräckligt med snö, men då pistas backarna.

Men är det möjligt att åka i Tväråvalvet så har de nästen garanterat öppnat den enklare nedfarten skiers right om Störtloppet. Du är liksom inte den enda som vill upp på toppen utan att behöva åka brant. :)

Det är pistat till höger i bilden ovan, och fin pistnära offpist i breda fält runtomkring. Bilden är från 19/3/2021 och den veckan var högzonen öppen knappt varannan dag.
Som någon sa, när högzonen är stängd beror det oftast på dåligt väder, ofta vind, och då vill man ändå inte vara där.

Bilden nedan är från ”skiers right om störtloppet” som pd nämner och den är ju också fin. Men det gäller ändå att högzonen är öppen.

1699942474488.png

Senast ändrad:
Okej! Tack för era svar, då är det nog ganska kört för där står ju på hemsidan att högzonen inte öppnar förrän 5 februari. Tack för era svar, skulle bokat lite senare om jag hade tänkt på att olika delar av berget öppnar olika tider på säsongen! 🤦‍♂️

Jo, med det väl motiverade förbehållet att "All detaljerad öppningsinformation kan komma att ändras på grund av väder." Det är ju väldigt kreativt av Skistars spindoktorer att få till en positiv nyhet om något som "bara hänt en gång tidigare" långt innan det faktiskt har hänt (vilket återstår att se). Jag håller tummarna, högzonen är fin!

Jo, med det väl motiverade förbehållet att "All detaljerad öppningsinformation kan komma att ändras på grund av väder." Det är ju väldigt kreativt av Skistars spindoktorer att få till en positiv nyhet om något som "bara hänt en gång tidigare" långt innan det faktiskt har hänt (vilket återstår att se). Jag håller tummarna, högzonen är fin!
Hur gick det, öppet? Engelberg slog ju på stora trumman i år, öppning 7 okt och minsann längsta vintersäsong i Schweiz. Sparad snö osv uppe på glaciären. Facit: i dag öppnade de äntligen längre ner i systemet, glaciären tidigast nästa helg står det nu på hemsidan. Fake news. 👎🤬

Orkade inte fota däruppe idag. Men idag var det en av dom där dagarna på högson.
Lagom temp däruppe, sol hela dagen och 0,0 vind.
Tog fetingarna och åkte runt hit och dit. Utom pist förstås!
Bytte till slalomlagg när gondolen stängde och skavde pist tills 8:an la ner.
Bra dag (jävligt bra för November).

Tillbaka
Topp