Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Åre högzon stängt pga ...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fcb" data-source="post: 1086120" data-attributes="member: 145397"><p>Hej,</p><p></p><p>Åkte även jag till Åre förra veckan efter ca 9 år och då var högzon stängd minst fyra dagar så på grund av blåst och dimma en halv dag. Då var det bara att åka i lågzon det mesta av veckan som blev otroligt snabbt sliten och isig. Kan ha förståelse att de stänger ner pga dimman men det verkar som att systemet är väldigt gammalt, slitet och vindkänsligt förutom den nya liften vid björnen. </p><p></p><p>Jag jämför då med system i alperna som verkar tåla vind betydligt bättre samt att det oftast har det extra vindskyddet på de flesta liftarna som är utsatta .Åre vill gärna framhäva sig som en modern skidanläggning och tar också betalt som om de vore en sådan. Tror vi betalade ca 2200kr för liftkortet och en lunch gick på 150-180kr (enklare pasta eller gryta) plus dryck.</p><p></p><p>Två veckor innan var jag i Ischgl, Vissa dagar blåste det en hel del där med men liftarna gick varje dag, de flesta var vindskyddade, liftkort 7 dagar kostade under 2700, en likvärdig pasta under 100 och en gulasch 50. Det var dessutom långt ifrån det antalet transportsträckor som Åre stoltserar med och pisterna var som natt och dag i jämförelse.</p><p></p><p>Då jag bor i södra delarna av landet så blev transportkostnaden i stort detsamma, liftkortet var ca 500kr dyrare men mycket driftsäkrare och betydligt större. Det man betalade mer för liftkortet tjänade man in på maten så även där gick det jämt ut, då är ändå Ischgl något dyrare mot andra orter i alperna.</p><p></p><p>Pratade med en del både personal från skistar, samt annat folk som jobbade i Åre och de berättade att högzon rätt ofta var avstängd.</p><p>Jag kan ha förståelse att om man bor hyfsat nära Åre, kollar in väderprognosen, ser att allt är öppet åker dit. Det kan säkert bli en fantastisk dag, men jag kommer att ha svårt att i fortsättningen motivera en resa till Åre.</p><p></p><p>//fcb</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fcb, post: 1086120, member: 145397"] Hej, Åkte även jag till Åre förra veckan efter ca 9 år och då var högzon stängd minst fyra dagar så på grund av blåst och dimma en halv dag. Då var det bara att åka i lågzon det mesta av veckan som blev otroligt snabbt sliten och isig. Kan ha förståelse att de stänger ner pga dimman men det verkar som att systemet är väldigt gammalt, slitet och vindkänsligt förutom den nya liften vid björnen. Jag jämför då med system i alperna som verkar tåla vind betydligt bättre samt att det oftast har det extra vindskyddet på de flesta liftarna som är utsatta .Åre vill gärna framhäva sig som en modern skidanläggning och tar också betalt som om de vore en sådan. Tror vi betalade ca 2200kr för liftkortet och en lunch gick på 150-180kr (enklare pasta eller gryta) plus dryck. Två veckor innan var jag i Ischgl, Vissa dagar blåste det en hel del där med men liftarna gick varje dag, de flesta var vindskyddade, liftkort 7 dagar kostade under 2700, en likvärdig pasta under 100 och en gulasch 50. Det var dessutom långt ifrån det antalet transportsträckor som Åre stoltserar med och pisterna var som natt och dag i jämförelse. Då jag bor i södra delarna av landet så blev transportkostnaden i stort detsamma, liftkortet var ca 500kr dyrare men mycket driftsäkrare och betydligt större. Det man betalade mer för liftkortet tjänade man in på maten så även där gick det jämt ut, då är ändå Ischgl något dyrare mot andra orter i alperna. Pratade med en del både personal från skistar, samt annat folk som jobbade i Åre och de berättade att högzon rätt ofta var avstängd. Jag kan ha förståelse att om man bor hyfsat nära Åre, kollar in väderprognosen, ser att allt är öppet åker dit. Det kan säkert bli en fantastisk dag, men jag kommer att ha svårt att i fortsättningen motivera en resa till Åre. //fcb [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Åre högzon stängt pga ...
Tillbaka
Topp