Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Åre högzon stängt pga ...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="wertigo" data-source="post: 1086153" data-attributes="member: 153108"><p>+1</p><p></p><p>Kom precis hem från den blåsigaste veckan i mannaminne nere i Cervinia/Zermatt.</p><p>vindrekordet, enligt bergfex landade på 54km/h (!) i fredags, vilket resulterade i att allt, förutom en 300-meters sittlift vart stängt. Förutom den vindtoppen, så var det generellt blåsigt, runt 7-15m/s dagligen, vilket resulterade i att överfart(erna) till Zermatt vart stängda 5 av 7 dagar. </p><p></p><p>Att det blåst så mkt i Alperna är inget jag upplevt under mina 5 senaste år, men bevisligen förekommer det även där.</p><p></p><p>EDIT: Just i Cervinia har det redan under denna säsongen inträffat två incidenter pga vind. En där man fick plocka ner resenärer i en gondol med helikopter. Det tog 7 timmar. Tydligen förekom det en del skador i samband med detta. Den andra incidenten involverade att sittliftar (tomma, förvisso), roterade runt vajern. Medans det satt passagerar i liften. Även det tog ett par timmar att reda ut mha helikopter. Kan tänka mig att lift-ägaren fick en knäpp på näsan av Italienska/Schweiziska staten efter det och därmed valde att ta det säkra före det osäkra i samband med kraftig vind.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="wertigo, post: 1086153, member: 153108"] +1 Kom precis hem från den blåsigaste veckan i mannaminne nere i Cervinia/Zermatt. vindrekordet, enligt bergfex landade på 54km/h (!) i fredags, vilket resulterade i att allt, förutom en 300-meters sittlift vart stängt. Förutom den vindtoppen, så var det generellt blåsigt, runt 7-15m/s dagligen, vilket resulterade i att överfart(erna) till Zermatt vart stängda 5 av 7 dagar. Att det blåst så mkt i Alperna är inget jag upplevt under mina 5 senaste år, men bevisligen förekommer det även där. EDIT: Just i Cervinia har det redan under denna säsongen inträffat två incidenter pga vind. En där man fick plocka ner resenärer i en gondol med helikopter. Det tog 7 timmar. Tydligen förekom det en del skador i samband med detta. Den andra incidenten involverade att sittliftar (tomma, förvisso), roterade runt vajern. Medans det satt passagerar i liften. Även det tog ett par timmar att reda ut mha helikopter. Kan tänka mig att lift-ägaren fick en knäpp på näsan av Italienska/Schweiziska staten efter det och därmed valde att ta det säkra före det osäkra i samband med kraftig vind. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Åre högzon stängt pga ...
Tillbaka
Topp