Åre i slutet av november

• Trådstartare Trådstartare Kaikki
  • Start datum Start datum
K

Kaikki

Guest
Åre i slutet av november
Hej!

Vi är ett gäng vänner som är sugna på att åka till Åre en vecka. Enda veckan som passar oss alla är en resa mellan 46-47 i år.
ingen av oss har tidigare besökt Åre så därför funderar jag på hur det är där uppe under dessa veckor... Hur brukar det vara vid den tiden? Är det gott om snö osv..?

Mvh

Åre i slutet av november
Generellt, kallt blåsigt och få backar öppna.

Förra året öppnade dom inte förrän i slutet av Nov, dock enbart i Duved om jag inte minns fel.

Åre i slutet av november
Om det inte blir en sensationell säsongsstart just i år har du chansen att pricka vinterns två absolut sämsta veckor i Åre. Försäsong är verkligen Åre dålig på. Ogynnsamt läge med varm och fuktig luft, en stor sjö som tar lång tid att frysa (ger fuktig luft och svårt att spruta snö) och ovilja att öppna backar till att de är helt färdiglagda med snö.

Generellt sett mycket bättre i Funäsdalen, Vemdalen och Tärnaby (varning för mycket banor) vid den tidpunkten. Boka sent och kolla hur vintern utvecklar sig, det är garanterat ingen brist på boende.

Vill man åka puder ska man hålla koll på Norge. När den kalla ishavsvinden drar in från norr över det varma havet och träffar fjällen i november kan det lokalt komma riktigt feta dump. Varje november kommer det på ett par stallen, men det är ingen garanti att det ligger ett ok skidområde där snön faller.

Häromåret åkte vi 125 cm som kom över natten i Bjorli och en meter i Stranda. Det var lätt värt resan från just Åre. Senare på vintern när havet blivit kallare kommer inte lika kraftiga snöfall efter kusten. Samma fenomen kan inträffa i Italien när Medelhavet fortfarande är varmt.

Bra sida för att bevaka snön i Norge: http://www.senorge.no/mappage.aspx

Åre i slutet av november
garanterat lite snö, garanterat isigt, garanterat kallt som graven. Men åre är alltid åre. Ni kommer få kul ändå!

Skutan är inte öppen den perioden heller...

Åre i slutet av november
Åre i November,, vilken sjuk ide,, Om ni inte har möjlighet att åka vid någon annan tidpunkt, så är Ramundberget/funäsdalen bättre, dock är Hemsedal bäst i Norden, om ni inte har möjlighet att ta er till Tignes eller Stubai

Åre i slutet av november
Det är som dom andra säger. Om jag inte mins fel så var den första liften som öppnade förra året i Duved och det va runt den 20 november har jag för mig. Så om ni ska åka snowboard/skidor så borde ni kanske åka hit någong annan tid

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp