Åre suger!

Åre suger!
Konstigt inlägg.

Man kan ju inte jämföra päron och äpplen.
Bor ocksa i alperna och maste säga att förutsättningarna här nere säkerligen är bättre ur ett geografiskt/topografiskt perspektiv.
Dock är det ju slumpen som avgör förhallandena till stor del. Visst fanken har jag upplevt köer och taskiga snöförhallanden även här nere. Som idag t.ex...

Jag är ingen Areexpert alls, men om det nu är aterkommande mycket besökare sa maste de ha gjort nagot rätt. Dock är det inte min kopp te som man säger.
En del folk sommarsemestrar pa mallorca, en del i bali och en del i skogen i smaland.
De har nog alla hittat det de vill ha. Dock bör man ju alltid vara öppen för att prova nagot nytt/annat för att kunna optimera sin lycka.

Åre suger!
Herr Ober, Herr Ober.. Eiiis bittte! Eiiis!
Ok pessimisten säger, åkningen suger. Optimisten säger, fantastisk åkning.

För endel som ser mer av stockholmsbackar under året än fjäll och alper är allt över 100 möh lika med paradiset. Det spelar ingen roll vad det är för underlag, är det snöfritt är det bara att hyra ett par lagg och åka i gräset!

Social eller antisocial?
V 9,10 och 15 åker ingen normal skidsjäl om det inte är för festandet och damerna som är bäst i hemlandet.

Go back to where you came from and write a blog about it!
Det låter som ett jätteintressant skidställe du brukar vara på Dagou. Kan du inte göra en blogg eller något så att vi får veta hur det är där.

/Sönderfrusen mobil.

Åre suger!
Det har säkert nämnts ett tiotal gånger i den här tråden men det är det enda rätta som finns att säga:

Du kan inte jämföra Åre med Alperna.

Åre suger!
Trådskaparen har enligt mig inte ett rätt i sin argumentering om Åres ostorhet. Skulle kunna skriva en hel uppsats för att försklara Åres unika position som ett äventyrsmecka. Men jag orkar inte. Råder istället trådskaparen att komma till ljuvliga Åredalen och stanna lite längre nästa gång. Det gäller bara att veta vart man ska ta vägen.

Åre suger!
Dagou sa:
Jag kanske inte skall uttala mig för kritisk eftersom jag inte har gett stället så många chanser.

Men när jag varit där så tycker jag att det bara är köer, piss pister och lite medioker offpist. Dessutom har man i.o.f varit duktiga och byggt ut liftsystemet så man har en grym kapacitet att hiva upp folk i systemet. Detta resulterar i 1000:tals hjärndöda 08:or som skråar från sida till sida i pisten. Så det går inte att åka skidor med en radie på mer än 14-15m på skär utan att plocka en och annan 08:a på vägen ner med risk för egen skada. Jag gillar stor sväng och långa skidor!

Men det är klart jag har ju förstås förmånen att bo nere i Alperna på en av dom bästa offpistorterna 5 mån per år så jag kanske är ovanligt kräsen?

Kan någon förklara storheten med Åre? Jag begriper i.a.f inte allt tjaffs om den is knölen.
Vill inte klanka ner på förekommande riktnummer, men håller i övrigt med!
Alperna är billigare och bättre! Och jag jämför med Alperna därför att Åre har utsetts till utmanare till de kända Alporterna av något miffo som tydligen inte vet vilken sida av skidorna som det ska vallas på! http://www.fjallkonferens.se/news.asp?r_id=7463
Och de har väldigt långt kvar till att finnas på min topp-10 lista!

Åre får fortsätta att stjäla pengar ur andras plånböcker, för min rör de inte!

Åre suger!
Åre e helt ok. Men utan kabin skulle det vara värre. Alperna är förstås en annan femma. Ta chamonix tex. Man kan åka tills baguetten står sig upp i halsen. Det går inte i Åre, dels för att det inte finns några göttiga baguetter på Åre Bageri, men också för att det tar för lång tid att komma upp till topstationen.

Kabin går fort när "Nordmaling spänner upp snodden" lite.

Åre suger!
nordmaling den gamle räven.. :)

jag gjorde halvsäsong i åre 2008 å jag kan hålla med båda läger.
jag stack till åre sporadiskt å hade aldrig satt min fot där. jag hade
hört/läst mycket "stort" om skidorten. men åre kröp sig aldrig riktigt in
i mitt hjärta. jag saknade den där naturliga fjäll/obygds-känslan där,
som man annars kan finna på många andra skidorter. kepsen på sned.

dock om man har en god personlig relation till byn, kanske genom
att familjen åkt dit sedan barnsben eller har släkt där etc. uppskattar
man ju helt klart byn mer då man har "sin oas". det jag har hört av andra som,
likt mig själv, vart där sporadiskt eller över en semestervecka har lite
känslan av att vara lurad. eftersom det pratas ofta om åre med stora
bokstäver. och när man kommer dit är det dyrt på sina håll, ofamiljärt
å stelt (coolt) på sina håll, utbredd kommers å trist materialism, upp-
blåsta människor som ej mer har both feet on the ground, stundtals
risiga snöförhållanden (pow) och blåsigt å tillika stängda liftar. man känner
sig besviken helt enkelt. storheten var inte så stor, typ.

dock kan ju åre vara (och är!) just fantastiskt om man inte är så känslig för dessa
element. samt att liftnära/rando friåkar-möjligheter är i massor. åre har
ju trots allt fostrat en del kapabla utförsåkare genom åren, å det mycket tack
vare dess fostrande, men även inspirerande terräng.

kontentan; åk dit men finn din oas. medtag goda vänner eller pojkvän/flickvän.
blunda för eländet innan trädgränsen. tar du dig bara ut i terrängen vid ex.
högzon i gott sällskap är du safe å kan avnjuta god skidglädje. samt finn gärna
en gammal snäll dam/farbor i byn att spela schack, kasta pil, samtala med etc.
för att få frid i sinnet från de ytligheter, vandrande reklampelare, å elaka norrmänn
som cirkulerar i byn å som letar sig in i ditt huvud, ibland efter midnatt då värmeskåpet
surrar och kvinnan din sover djupt.

Åre suger!
Åre har berget och nattlivet. Saknas gör dock sol, snö och lite svalare vintrar.

Tillbaka
Topp