Åre under nyår??

NilsForsberg

Ny medlem
Åre under nyår??
Hejsan!

Hur brukar skidåkningen vara i Åre vid nyår? Jag har hört att det brukar vara ont om snö..

Är det några här som ska upp under nyår eller? Jag och några kompisar funderar på det.

//Naily

Åre under nyår??
Vild gissning?! Mycket folk, trångt och isigt i backarna. Off-pist på
Skutans villkor (läs: sten) och givetvis förbaskat kallt. Men... ett
sjuhelsickes drag på byn, skadegörelse, tonårsfylla och kräkslukt.
Kort å gott – typisk svensk skidsemester i fjällen.

Åre under nyår??
Givet!!! jag har firat nyår där de senaste 8 åren. Det va ont om snö under nyår och kallt (men de var det ju över allt i fjällen) men helt okej åkning och lite folk i backarna.

Åre under nyår??
numera är det öppet på högzon från den 27 dec, förra året 2001 så umpade jag 40cm djupt puder på skutan! det finns snö bara man vet var man skall leta! åre kan inte jämföras med nån annan ort! detta är ett riktigt berg där förhållandena kan skifta rejält. vintern som gick var den konsyigaste i mannaminne rekordåligt med snö och temp skiftningar nåt av helvete:

Nyårsafton -32 grader

2 Januari +8 och regn....

detta har aldrig hänt. Detta är pga växthuseffekten, det e vad jag tror!!

Usa har 6% av världens befolkning men är skyldiga till 28% av världens koldioxid utsläpp!

Åre under nyår??
Håller med Johantheman!

Man kan sammanfatta Åre + Nyår på ett sätt! KALLT!
Men nu när högzone öppnar kan det nog bara bli roligare..

/brandt

Åre under nyår??
Har varit där dom senaste 15 åren under nyår.
+ Man får utlopp för sin kåthet till skidåkning eftersom de e tidigt på året.
+ Fett nyårsfirande överalt i åre.
- Jävligt kallt
- Mycke folk under nyårs helgen men innan vid jul så är det inte en kotte i backarna.

Åre under nyår??
Efter ha firat nyår i Åre de senaste sju åren, både med party och utan, så kan jag berätta en historia hur de är.

Till och börja med så brukar kylan ligga runt minus 30, om de nu inte är undantag, vilket kan ske vart femte år. efter som de brukar vara varmt innan och så finns de självklart ingen snö och som alla vet snöar de inte mycket när de är minus 30C, så de som går att åka på är oftast sten och is, på de få backar som är öppna. Men men att tro att man är ensamen i Åre under nyår är att missta sig alla som vill ha party drar ditt, vilket också skapar stora problem om man nu inte har pappas VISA kort eller riktigt stora pengar i lädret. Problemet liggger i att komma in någon stans eftersom både bygget och dippan kör med förköp och vissa krogar är förhyrda, och de är inte så att man chansar när de är minus 32 grader ute.....

Men skulle man nu befinna sig i åre under denna magiska kväll, Dra ihop en rejäl fest själv med ett gäng polare kröka tills klockan blir strax innan tolv, och masa er sedan ner till torget, för där är alla klockan tolv. Men du akta champange flaskorna som folk kastar ut från frestyle husets balkonger. Och BOKA TAXI före klockan 17:00 på kvällen annars är de bara att gå..... Och klä dig riktigt varmt..... eftersom de är inte bara alkoholen som minskar erektionen...

Trevlig Nyårs afton i Åre.. JAg kommer att vara där man kanske ses. i år kanske den blir vit (med snö). de kom trots allt 15 mm i natt...

/Dino

Åre under nyår??
Jag har bara varit i Åre ett nyår och det finns flera anledningar till att det bara blev en gång. Galet kallt, dåligt med snö, isiga backar.

Åre under nyår??
Visst, Åre ær kallt och isigt runt nyår. Men det kan vara bra snøførhållanden också om man hittar ut på de rætta stællena.

Sen det hær med att høgzon skall øppna nu vid 27dec. Det ær inget nytt. Så har det alltid varit,OM snøtillgången och vædret har varit det rætta och pistørena har kunnat preppat størtloppet och området runt gondolen.
Nu har ju inte fallet varit så på några år, men jag tror næmligen att gondolen øppnade 26dec nångång -96,-97.

Ett bra alternativ om høgzon ær stængt ær att hika från hummeln, runt væstra ravin eller upp øver musberget och køra østra ravin.
Ett annat ær tottliften upp (om den finns kvar), hika snett upp mot
vænster och hitta fram till skogsrænnorna ner mot susabæcken.
Riktiga puderfællor nær det i øvrigt kan vara dåligt på andra stællen.
Sen blir du varm av lite hiking i den minus 30 gradiga nyårskylan.
Mvh/ SH

Åre under nyår??
Bara att hålla med skribenterna över.

Åre på nyår är kallt, isigt den bästa åkningen hittade vi under kvällsåkningen dit inte så många hittade. Ett par tre åk var hyfsade annars är stugorna fina å varma att vara i på dagen för att på kvällen värma i backen och fortsätta å köra sen after-ski på Werséns eller Dippan!

Åre under nyår??
Det är väl bara att tjata på som alla andra;

Åre är för det mesta rätt isigt, skutan stängd p g a dåliga förhållanden, mycket folk men djävligt kul nyårsfirande. Så min rekommendation är att testa, det är i vart fall tidigt på säsongen.... själv ska jag efter tre Åre-år försöka med Ramundberget under Jul istället....

/P

Åre under nyår??
I fjor hadde Åre lite snø, som vanlig, mens i Norge hadde f.eks Oppdal åpent fra 1.ste helg i November og ut April. Og når de åpnet hadde de 1 meter snø. Til og med Vassfjellet utenfor Trondheim hadde en bedre og lengre sesong enn Åre, til tross for at kjøringen varierer mellom 250- 650 m.o.h
Tror Åre må ha et underlig klima siden det er mer snø både rett nord, sør, øst og vest for Åre.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp