Året´s sneköp! Svinbra skida - kass skidåkare!

Hej!

Tror precis att jag gjort årets första och största sneköp! Men den samlade svenska skidexpertisen samlade på ett och samma ställe kanske kan hjälp mig att ställa skiten rätt igen!?

Jag gör min första säsong i Kanada, det förlovade landet med stora dump och skogsåkning!
Jag har kört en del i pist och är väl en medelgod åkare, så nu är det dags att testa ordentligt med puder tänkte jag. Eftersom enda sättet att få orört puder utan att behöva betala en förmögenhet med helikoptrar och dylikt så var det ju hikinggrejer som gällde. Lyssnade på mina duktiga polare (Som är många gånger bättre än mig) och slog till på ett par Bent Chetler ( http://www.skistore.se/sv/skidor/13225-atomic-bent-chetler-29880.html ) med Atomic tracker 13 bindningar (http://www.backcountry.com/atomic-tracker-13-alpine-touring-binding) och tillhörande stighudar

Skitnöjd åker jag ut och hikar upp för ett berg, lite tunga på vägen upp men inget jag reflekterar särskilt mycket över. Däremot påvägen ner, herrjävlar vad dom inte vill svänga! Jag jobbade och jobbade, men var livrädd så fort jag skulle svänga runt ett träd (vilket var precis hela jävla tiden!) Jag har dom mittmonterade men jag som en nybörjare i puder fick mig en upplevelse jag sent kommer glömma! (det var 15cm puder den dagen, så föret var det inget fel på)

Så jag har egentligen en bunt frågor;

Är detta alldeles för extremt för mig som puder-nybörjare, eller är jag bara en sopa som måste träna mer?

Jag har idag ett par big mountain K2 Shreditor med 102 i midja också ( http://blistergearreview.com/gear-reviews/2014-2015-k2-shreditor-102)
Är detta dugliga som fullvärdiga hiking och puderskidor? Skulle jag kanske göra bättre i att montera hiking bindningar och köpa skins till dom?

Många frågor, inga svar! Hjälp mig! Jag bjuckar på några öl när vi ses i nån skidby i nån dimmig afterski!

Hej!

Har aldrig provat bent chetler, men tycker själv att det är rättså stor skillnad i teknik mellan pist-/offpiståkning.
När du kör offpist så svänger skidan för att den böjer sig och inte för att kanten driver den till sväng. Svängradien påverkas mer av skidans flex än kantradie.

Vet såklart inte hur du åker, men försök att vrida skidorna/höften (hoppsväng) snarare än att kanta skidorna. Finns säkert massa bra trådar här och tips på Youtube.

För mig innebar det mer en aha-upplevelse snarare än att offpisttekniken växte fram. Så ge inte upp :)

EDIT: Pga att skidan måste böja sig för att svänga ordentligt kommer du behöva ha lite mer fart. Något som iaf jag tyckte var lite obehagligt i början vid tex skogsåkning, men man lär sig. Kom ihåg grundregeln: TITTA INTE PÅ TRÄDEN!

Senast ändrad:
Du kan ju inte ge upp efter en dag! Finns väl ingen som blir bra på något efter EN dag? (Förutom jag då)

Bent Chetlern ska inte vara någon svåråkt skida överhuvudtaget, så mitt råd lyder: ÅK BARA, så ska du se att det kommer gå! Det kan jag lova!

@mattiasstolt
Bra inlägg och underbar bild ...

Det tar tid att köra in sig på ett par nya skidor ... ibland sitter det snabbt men byter man till ett par mer avancerade skidor får man jobba ett tag och det kanske inte är den perfekta öppningen med ett offpiståk i skogen! :-) Nu har jag inte koll på Atomic Bent Chetler men som jag uppfattar det hör den till de mer lekfulla konstruktionerna, men det är en stor skida och har man inte kört liknanade tidigare tar det ett tag att hitta hem. Ge inte upp! :-)

Shreditor 102 tror jag fungerar utmärkt som en tursskida. Borde inte vara några som helst problem, inte samma flyt i lössnön som ett par berdare skidor men helt, helt OK. Sätt ett par Atomic Tracker på dem också, så kan du köra med båda paren.

/MM

Fart, mer fart!

Låter kanske konstigt men försök att hitta en plats där du har lite mer utrymme och prova med högre fart, kan vara ett flackare parti så du känner att du kan ha kontroll. Känn att skidorna börjar flyta, mycket lättare att manövrera då men det behövs fart. Försök att få skidorna att svänga genom att du kantar försiktigt, små svängar men långa, hänger du med? Försök att stå på båda skidorna. När du känner hur skidorna beter sig i sväng i lössnö kan du öka på svängen och då flyttar du över lite mer vikt på ytterskidan, det är en långsammare rörelse än i pisten. Ta det lugnt.

Att flytta bak bindningen lite kan också underlätta, har inte åkt på skidan så jag vet inte hur den är tyvärr.

Ge inte upp, lössnöåkning är en ädel konst. Tar tid att lära sig.

Lycka till

/Leder

Jag ska ge mig på en liten gissning på vad som är fel. Framför allt känner jag igen problematiken från när jag själv började åka utanför pisten.

En undran dock, hur stor är du och hur stora skidor har du köpt?

Min spontana gissning är iaf att du har en ganska lång skida, som dessutom är rejält frammonterad. Resultatet här blir att du får väldigt mycket skida bakom bindningen. Det är i sig inget problem om du inte åker med bakvikt. Eftersom du säger att du är nybörjare och rädd för träden så låter det ganska troligt att du just får en del bakvikt. När du lägger tryck på all denna tail brukar den ha en förmåga att spåra fast och det upplevs som att skidan inte vill svänga alls. Kommer du fram mer på skidan så rä jag ganska övertygad om att det kommer att gå bättre. Alternativet är att montera bak bindningen en del och försök hitta en modell med rejält mjuk tail.

För egen del skedde detta för många år sen då jag åkte på ett par 190 Gotama. De kändes helt omöjliga i skogen. När jag bytte till 183 Katana (som är byggd för att bakmonteras ganska rejält) blev det mycket enklare och i takt med att tekniken förbättrades och jag bytte till Bibby (extremt lättsvängd skida) så kom tryggheten och därmed tekniken.

Tack för tråden och tipsen!!

Åkte i en massa fluffig-till-halvskarig lössnö utanför pisten i julas i Stöten med min Blizzard Bushwackers och kom ned med svansen mellan bena och ett stor frågetecken i pannan. Det är absolut inga feta offpistskidor men breda nog att glida bra i lössnön. Fasiken vad svårt det var att få runt dem i svängarna! Dottern fixade det bättre med sina 100cm twintips...

Jag tror att Pillard satte huvudet på spiken och det är nog det mest korrekta svaret du fått i denna tråd. Utöver det så är årets Bent Chettler ganska tunga skidor som dessutom kräver lite mer teknik än sina föregångare. Skulle nog vilja påstå att dina polare gav dig ett dåligt råd med denna skida som första skida för att lära sig åka puder. Det finns andra avsevärt mycket mer lättåkta och förlåtande skidor. Med det sagt så vill jag inte påstå att det är omöjligt men dessa skidor kommer knappast ge dig en massa självförtroende för att du ska våga mer. Ska du ändå prova vidare med dessa så måste du komma ut ur baksätet annars så kommer de att straffa dig varje gång du hamnar där. Det kommer tyvärr resultera i sämre självförtroende och långsammar utveckling.

Bakmontera dom!
Har kört mina bents på både -2,5 och nu på 0. För mig som inte är jättetricksig av mig så kändes bakmonteringen rätt! Så som jag åker så upplever jag nästan att mittmonteringen får skidorna att visa dyktendenser ibland när det är mycket snö.
Hur som helst så tycker jag att -2,5 fick skidan att kännas mer komplett och lättåkt.

Grymt stort tack för alla bra svar! Ska kolla lite på att bakmontera dem litegrand, och helt enkelt träna mycket mer på min teknik så får vi se om jag får till det!

Jag tuggar vidare!!

:D:D

Mycket har redan sagts och plockar man ihop från alla tips så är du rätt med i det hela , Din sista
" jag tuggar vidare!! "
@mattiasstolt kommer resultera i ett bredare leende när allt kommer på plats !

Sitter lite i samma situation i vad det gäller " nu jävlar skall det åkas POW " . Men det var/är lite trixigare än vad man kan tro. Allt är ju lätt när man väl kan !

Dessutom besitter jag just på ett par Atomic BC 183cm själv 2014 , ( föregångaren förvisso) lite jada jada jada har de mixtrat med till 14/15 modellen.
Den är dessutom hela 3 mm smalare ( 120mm vs. 123mm ) Men prioriterat upp styvheten i rockern fram dock med behållningen av den låga "sving vikten".
Men grundkaraktären är inte förändrad enligt Chris Benchetler.

Hur vet jag det då ?

Jag har ju givetvis frågat honom "in person". Men frågan som det egentligen gällde var just monteringspunkt.
Jag gjorde väldans klart för honom vilken nivå på åkare jag var och vad jag förväntade mig av skidan.
Att behärska och utföra riktiga "schmeeers" ( inte lätt utan fart ) , medan "noosebutter´s ofrivillig eller rent av uteslutande prioritet. Hoppa / Droppa , visst vid rätt tillfälle , rätt höjd , rätt form , inte så troligt men skam den som ger sig.
Men en skida som flyter som en kork , och man kan i princip carva i djupsnön.

I vilket fall visade det sig: Center som du beskriver tolkar jag som " TRUE CENTER" ( TC ) .
Atomic´s "receommended Line , ( står nog team line ) är således -3 cm .
Jag var lite osäker när jag skulle montera dessa då det såg väldans kort ut fram över på -3 ! ( Varför jag sökte upp Mr.BÄRNT för att reda ut ett och annat. ).
Till svar var ändå från hans sida. Montera dom -3.5 cm han själv ( Chris BenChetler ) kör denna 13/14 modell -2.5cm.

Jag skaffade en Marker Schizo och satt den -3 ( rec.line ) för att sedan justera mig fram till vart fanskapen passar mig.
Justermånen är + / - 3cm .Och -3 känns kort , men i uppkörd pist ok. Senaste tillfället är den på -4cm
där blev det mer komfort och flytkänslan fanns utan att behöva "sätta sig" med tårna rakt upp i stövlen och gräva ner tailen. ( bra där
@pillard , din känlsa beskrivning känns igen ).
Jag har inte fått förmånen eller tagit chansen att jaga knädjupt puder med dessa ordentlig än. Så detta är endast känsla som uppstår. Jag misstänker att detta är en punkt som är "allround" men är man mer BC JIBB
av sig; ja då ska man nog fram en aning till.

Moderna BC / jibb skidor är kanske inte de lättaste , men bara poletten ramlat ner SÅ ger de tillbaka desto mer tror jag. Jo det är en bra skida. Och den svänger som fan , med rätt chaufför...( snart du med).

Jag hade också gett upp denna lite , eftersom den inte gav direkt den känsla som jag föreställt mig.
K2´s Shredditor 120 ( grön /svarta 2013 ) är den mest lättåkta skida jag åkt på !!! Lätt , Go Flex , grym rocker , ja perfekt egentligen ! Köpte jag den ? NEJ ! ( min idiot )dessutom aningen rakare med R.23 om jag minns rätt nu.
Men skulle ha någon som var mitt emellan just K2 och Nordica Patron ( som var lite för större och hårdare tyckte jag då ) Så Atomicen passade mitt emellan. Jag är då 176 cm lång och väger 75kg "matchklädd".

Det om materialet. Men vad det gäller "svänget" och teknik så ligger det mesta i vad herrarna beskriver :

@leder "fart mera fart " stämmer väldans bra in. Och detta är nog över lag. Jag har sett vad viss fart gör utan att det går 200 km/h av just
@leder ( som är en mkt bra åkare överlag ). Och han har i mitt tycke "sämre" puderlagg än just Atomic BC på pappret. Men bra åkare kör ju puder & pist med längdskidor bra till och med )
Större terräng utan hinder är ju drömmen , bra med snö att våga "ramla" i . Skog är ju allmänt besvärligt kan jag tycka. jag ser bara träden , men de vassa ser väl bara luckor antar jag och de "känner" vart skidorna är och är på väg, inte tänker.

@pillard satte huvudet på spiken lite där som beskrivet. JAG fatta precis vad han menar...

@Lenrik bakmontera , alldeles korrekt åtgärd till en start ! Dessutom ändrar du nånting och får omstart med en uns av nytt självförtroende.

Kämpa
@mattiasstolt !

p.s glöm inte bort att återkomma när skidan väl svängt......

Happy Ski Year , Regard´s
// Ogi June

Du har fått en hel del tips nu men det som jag själv använde mig av, förutom att köpa Bibbys (det mest utvecklande jag gjort) var att träna pucklar i öppen terräng. Det du lär dig vid puckelåkning som du har nytta av i skogen är att kunna kontrollera farten utan att behöva tvärställa skidorna. Kolla på puckelåkare så ser du just hur de inte tvärställer skidorna men trots det så skenar inte skidorna, trots relativt brant terräng.

För att skogsåkningen ska bli nåt annat än en ren brottningsmatch mellan dig och skidorna måste du lära dig att låta skidorna gå i fallinjen och kontrollera farten med hjälp av knäna. Är det tillräckligt djup snö (läs Japan, typ) kommer snön att bromsa åt dig och du behöver bara styra runt träden. Oftast är inte skogen riktigt så perfekt dock och då gäller det att kunna våga och sikta en bit ner. En bra övning är då att hitta en pucklig pist eller flack skog där du ser ut en punkt en bit ner där du får stanna, innan dess får du inte stanna. Avståndet till nästa stoppunkt behöver förstås inte vara så långt i början men öva på detta och låt avståndet öka hela tiden.

Alternativet, om du snarare bara vill kunna ta dig ner på ett säkert sätt, är att åka så som du skulle se en bergsguide göra i skare typ. Stora runda svängar med rejäl svängväxling. På det sättet tar du dig ner även i jobbig snö i skogen men det är ju långt ifrån lika roligt som om du besmästrar det som beskrivs ovan. Den här senare tekniken är ju alltid effektiv i jobbigt före, eftersom du minimerar antalet svängväxlingar i relation till förbrukad fallhöjd.

Förstås är det väldigt svårt att beskriva det här i text men undrar du över något ska jag göra mitt bästa för att hjälpa till. Även om jag är långt ifrån nån teknisk mästare idag så har jag varit där du är och känner jag mig trygg både i japansk skog med snö till midjan eller lärkskog i alperna där snön bara når knäna. Det går helt ok även i uppkörd Ramisskog också ;)

Jag åker på precis samma setup som du gör, och även jag hamnade jag ute i staketet första gången i pist då jag själv svängde medans skidorna fortsatte rakt på.

Första svängen monterade jag dem på TC för att få en jäkligt lekfull skida, vilket visade sig fungera ganska bra. Dock är det ingen charger-skida med den monteringen. Nu till den här säsongen monterade jag dem -2.5 för att förhoppnigsvis få ut lite mer "åkning" ur skidan.

Men för att komma till svar på din fråga så åker du fortfarande på en stabil, men lättåkt skida.
Även dina shreditor kommer fungera bra uppför, men kanske är lite mjuk om du ska ha den som charger-skida.

Varför så många rekommendationer om att bakmontera? Bakmontering gör det generellt svårare att svänga och om det inte finns dyktendenser så lär det inte lösa problemet.

Är skidan för stel så är det mer fart och attack som kan få det att fungera. Känner du att du är på gång i mer öppen terräng och skidan känns OK med fart så kan du kanske få till det även i skogen med träning. Annars byt om det är i skogen du vill vara.

Löser problemet lär det aldrig göra men det skulle kunna vara en genväg för att inte problemet bakvikt ska få så stort genomslag. Ju mer skida du har bakom bindningen desto värre märks ju nackdelarna av bakvikt...

Pillard sa:
Alternativet, om du snarare bara vill kunna ta dig ner på ett säkert sätt, är att åka så som du skulle se en bergsguide göra i skare typ. Stora runda svängar med rejäl svängväxling. På det sättet tar du dig ner även i jobbig snö i skogen men det är ju långt ifrån lika roligt som om du besmästrar det som beskrivs ovan. Den här senare tekniken är ju alltid effektiv i jobbigt före, eftersom du minimerar antalet svängväxlingar i relation till förbrukad fallhöjd.
Skaråkning är underskattat! En tydlig fördel med skaråkning är spänningen man kan uppnå i relativt moderata farter, farter som gör att man på sin höjd riskerar en fläskläpp om man kör över sin förmåga. Vid andra underlag måste man upp i sådana farter att fall kan bli fatala för att känna samma spänning. Dessutom är skare bra sil för att skilja agnarna från vetet!

Pillard sa:
Skaråkning är underskattat! En tydlig fördel med skaråkning är spänningen man kan uppnå i relativt moderata farter, farter som gör att man på sin höjd riskerar en fläskläpp om man kör över sin förmåga. Vid andra underlag måste man upp i sådana farter att fall kan bli fatala för att känna samma spänning. Dessutom är skare bra sil för att skilja agnarna från vetet!

DPS Wailer är utmärkta både i skog och på skare. Antar att det är rockern som gör skaråkningen jämförelsevis lätt att bemästra jfr mindre rockade lagg.

snorkel sa:
Varför så många rekommendationer om att bakmontera? Bakmontering gör det generellt svårare att svänga och om det inte finns dyktendenser så lär det inte lösa problemet.

Är skidan för stel så är det mer fart och attack som kan få det att fungera. Känner du att du är på gång i mer öppen terräng och skidan känns OK med fart så kan du kanske få till det även i skogen med träning. Annars byt om det är i skogen du vill vara.
Kan bara hålla med. Va du än gör så bakmontera inte! Problemet ligger i att du inte törs komma fram på skidan. Men just nu gör rädslan för att dessa stora tunga pjäser inte kommer svänga att du istället lutar dig bakåt för att bryta runt dom. När du väl kommer över den tröskeln och du har balansen mitt över skidorna kommer du kunna vrida runt dom hur lätt som helst i skogen.
Det enda du eventuellt kan vinna på att bakmontera är viss fartstabilitet.

//Kalle

Senast ändrad:
Kanske värt att klargöra lite kring diskussionen om bakmonteringens vara eller icke vara. TS angav från början att skidan var "mittmonterad", jag och vissa med mig gissade då på att skidan eventuellt var monterad på TC, vilket för det mesta är jäkligt långt fram. Att från TC montera bak till recommend t.ex. kan nog i många fall vara en klart rimlig manöver.

Sen när det gäller bakmontering generellt så måste man ändå inse att för många är bakvikten ett reellt problem. Bakvikten innebär vissa stora nackdelar, framförallt i tight terräng med mycket snö. I samma terräng är också mod och att vara bekväm en viktig faktor. Om man genom att montera bak skidorna en del kan motverka bakviktens nackdelar kan det hjälpa så att man blir mer bekväm och vågar. Självklart är det inte det optimala utan det optimala vore att sluta åka med bakvikt och bara våga, men det rä inte alltid så enkelt. Det är som att säga åt någon som är kraftigt överviktig att "spring mycket, långt och fort samt ät lite". Det hjälper liksom inte, även om det egentligen är sant. Sen är det klart att om man gör en sån förändring är det bra att vara medveten om att man har "fuskat" och att man försöker att jobba mot att bli av med bakvikten, men det är antagligen enklare att göra om man är bekväm i åkningen i övrigt.

Som exempel på detta kan jag t.ex. ta mig själv och när jag provade Opinionskidan första gången. Jag var tvungen att montera bak den flera cm mot vad projektgruppen föreslog för att trivas. Visst nu kan ni hävda att jag är kass på att åka och det stämmer säkert, jämfört med många andra men jag var definitivt inte ensam om att föredra skidan några cm längre bak. Kontentan är alltså att montering kan vara både en smaksak och ett sätt att "fuska" sig till en mer bekväm tillvaro på skidorna. Men det behöver inte vara fel för det.

@Pillard, att stå lägre löser ju flera av problemen du beskriver. Nackdelen är förstås att det är mycket jobbigare. Men det är ju enkel förändring som inte kräver mental utveckling etc. Så, trådstartaren, böj på knäna när du åker på platser där du känner dig obekväm. Vila sedan på mer lättåkta sträckor.

Skidan va väl monterad -3? Nej som vanligt så får man alltid göra som man vill. Gör alltid det själv så jag kan aldrig säga emot någon som vill prova annat. Snarare uppmuntrar jag till att testa själv om man känner för det. Det är trotts allt bara ett par borrhål bort.
Men min rekommendation i det här fallet är att låta bli. Tror inte det kommer bli bättre om inte tekniken ändras.

//Kalle

Tillbaka
Topp