Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Årets skidtestarhelger sammanfattade
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 397072" data-attributes="member: 13390"><p>Ok. Dåså. 197:an luftad och klar. Körde den under några timmar idag på växlande underlag. Tack Hasse för lånet.</p><p></p><p>Ingen Duke, utan en Marker Comp 16. </p><p></p><p>Jag kan börja med att konstatera att det är rejäl skillnad mellan 183 och 197, oavsett vilket berg man råkar befinna sig på. Katana i 197 är stor i känslan. Den kändes som en trygg kamrat på berget, men lekfullheten från 183:an var som bortblåst. 197:an var mer storgungig och tung. I pist kändes det tydligt att radien var avsevärt större. Dessutom tyckte jag att avsaknaden av spann kändes otroligt mycket tydligare när skidan var så pass lång. Paret jag körde idag hade lätt omvänt spann, och framänden lyfte närmast från underlaget. Det kände jag inte igen från Åretestet. Kanske beror den skillnaden i känsla faktiskt inte bara på storleken, utan också på variationer i bygget? </p><p></p><p>Så länge allt var under kontroll funkade skidan fint. I löst en stabil plattform med svängvillighet. Jag tyckte nästan att den var lite överstyrd i relation till mina Big Daddys (125), vilket jag antar har med böjkurvan att göra. Efter lite inåkning och viss försiktighet i initieringen visade den kompetens. </p><p></p><p>Men. </p><p></p><p>Ibland tappar man ju kontrollen. Idag var skitsnö det dominerande underlaget och med 197 under fötterna rullar det lätt iväg lite väl bra. När jag sen skulle dämpa ner det hela igen känns det fanimej att det inte är smågrejer det åks runt på. Svårigheten att återfå kontrollen gjorde att jag faktiskt höll igen lite efter ett tag. Slutsats: Skidan var lite för stor för mig. </p><p></p><p>Med tanke på att 183:an kändes väldigt liten och smidig skulle mitt val bli 190 vid köp. Den hade nog passat mig och min åkning bäst.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 397072, member: 13390"] Ok. Dåså. 197:an luftad och klar. Körde den under några timmar idag på växlande underlag. Tack Hasse för lånet. Ingen Duke, utan en Marker Comp 16. Jag kan börja med att konstatera att det är rejäl skillnad mellan 183 och 197, oavsett vilket berg man råkar befinna sig på. Katana i 197 är stor i känslan. Den kändes som en trygg kamrat på berget, men lekfullheten från 183:an var som bortblåst. 197:an var mer storgungig och tung. I pist kändes det tydligt att radien var avsevärt större. Dessutom tyckte jag att avsaknaden av spann kändes otroligt mycket tydligare när skidan var så pass lång. Paret jag körde idag hade lätt omvänt spann, och framänden lyfte närmast från underlaget. Det kände jag inte igen från Åretestet. Kanske beror den skillnaden i känsla faktiskt inte bara på storleken, utan också på variationer i bygget? Så länge allt var under kontroll funkade skidan fint. I löst en stabil plattform med svängvillighet. Jag tyckte nästan att den var lite överstyrd i relation till mina Big Daddys (125), vilket jag antar har med böjkurvan att göra. Efter lite inåkning och viss försiktighet i initieringen visade den kompetens. Men. Ibland tappar man ju kontrollen. Idag var skitsnö det dominerande underlaget och med 197 under fötterna rullar det lätt iväg lite väl bra. När jag sen skulle dämpa ner det hela igen känns det fanimej att det inte är smågrejer det åks runt på. Svårigheten att återfå kontrollen gjorde att jag faktiskt höll igen lite efter ett tag. Slutsats: Skidan var lite för stor för mig. Med tanke på att 183:an kändes väldigt liten och smidig skulle mitt val bli 190 vid köp. Den hade nog passat mig och min åkning bäst. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Årets skidtestarhelger sammanfattade
Tillbaka
Topp