Arg på Langley Travel

snowdiver

Medlem
Arg på Langley Travel
Jo nu är det så här att jag och ett gäng polare har beslutat att åka till serre chevalier 3/1 i en vecka med langley. idag fick vi ett brev om att vi ska betala ytterligare 600kr/person pga att kronan har fallit. Det jag tycker är sjukt är att euron bara ligger i 9,4kr vet någon hur mycket den låg på i sommras? Oljepriset har ju minskat så flygtillägget borde man kanske få tillbaka någon krona på då... Kan tillägga att resan kostade ca 7600kr med flygtilläg och minus boka tidigt rabatt. Känns ju sjukt att man betalar 600kr ytterligare för att euron tydligen har blivit starkare... Det är ju ändå ca 8% av total priset. Är nu skitsur över att behöva punga ut 600kr extra. Svårt när man pluggar och det är juletider. Konstigt att man får beskedet så tätt inpå resan..

Någon som inte har fått detta brev och ska åka med langley???

Arg på Langley Travel
Kan dom ens göra så? Det är ju som att sälja ett par jeans för 500 och sedan vilja ha 300 till. Tvivlar på att det är lagligt att göra så. Men det kanske finns någon paragraf i något bokningskontrakt som säger att de får ändra priset hur dom vill.

Arg på Langley Travel
Låter ju hur konstigt som helst!
Har man som resebolag sålt en resa till ett pris räknat på en valutakurs får man väl stå sitt kast och minska på vinsten om det nu blir en sådan här ändring i finansvärlden. Har inte resebolag och liknande sånt inräknat i sina marginaler för att kunna klara sig?

Känns helt fel att komma och kräva pengar av sina kunder i "efterhand" så att säga, bara för att man inte klarar av att lägga sin budget...

Arg på Langley Travel
haha när pappa skulle flyga med ving till bad gastein i våras så kom de en "extra räkning" efter att allt annat var betalt, den gången bara för att periset på flygbränsle hade gått upp så in i helvete..
haha då va de bara o punga ut iaf,

Arg på Langley Travel
Mycket konstigt beteende. Även vi på Rollin'Snow har fått ta mycket stryk av euron som gör att det blir ett dåligt resultat i år. Men det får man ju istället försöka lösa nästa vinter, att kräva extra pengar av resenärerna som redan betalat och bokat känns inte speciellt professionellt och innebär säkert färre kunder nästa år...

Arg på Langley Travel
De har en extra paragraf i överenskommelsen vid köpet av resa. Som skyddar dem mot stora valutakurs ändringar. Så de gör ju inte helt fel då man faktiskt godkänt att de kan göra så när man köpt resan, men visst känns det vidrigt. Och det svider ju en del i plånboken också.

Arg på Langley Travel
Skulle väl gissa att det ligger en fin liten klausul i det romanlånga resevillkårsdokumentet som man kryssar för att man har läst av ren reflex! Har för mig att ving snuvande mig på ett par hundringar nån månad efter jag kommit hem för ett par år sen! Till resebolagens försvar så kan man ju hävda att om dom tog höjd för dessa prisförändringarna i förhand så skulle genomsnittspriset på skidresor vara högre, men det kanske skulle skapa en bättre upplevelse hos kunderna - lite som ryanair kontra sas ankomsttider. Ryan Air landar alltid tidigare än dom anger innan men bara för att dom uppger att det tar en halvtimme längre än SAS gör!

Arg på Langley Travel
De är inte bara Langley som har detta problem, har bokat V.5 i Argentiére med UCPA och åker på samma grej, men som specificerade precis vilken del av bokningsavtalet som gällde för dessa omständigheter

Arg på Langley Travel
UCPA gjorde samma för oss. Blir så förbannad då de inte mailat villkoren utan länkar till sin site med alla möjligheter i världen att ändra som de vill i villkoren utan att man har ett orginal!
Är faktiskt så sur att vi funderar på att boka om våra resor. Och vi är många som skall åka så det kan bli dyrt för sug-UCPA. Vi skiter i om vi loosar bokningsavgiften då det troligen kommer bli rea på resor efter jul.

Arg på Langley Travel
Samma grej hände mig när jag åkte med UCpA förra året . Fick en räkning på 500 kr precis innan det var dags att åka. Då blev man lite sur.

Arg på Langley Travel
Olagliga kontrakt! Det kan vara så att bolagen inte kan hävda kontraktens giltighet.

Faktum är att bolagens otaliga garderingar (gäller inte bara resebranschen) gör att ingen vettig människa kan ha koll på alla möjligheter till prisökningar, nekande av garanti etc. Därför finns nu en lag som gör dylika kontrakt ogiltiga. Det som gäller är svensk rättspraxis. Punkt.

Jag skulle argumentera för att inte betala.

Jag har svårt att se att detta håller. Det är ju som om jag skulle sälja ett par av mina skidor till någon för att finansiera en alpresa. När jag sedan ska åka vill jag ha 500 till för skidan eftersom att mina omkostnader i alperna ökat p.g.a kronans fall mot Euron.

Arg på Langley Travel
sjukt, verkar ju som något taffligt försök att dra in mer på varje resenär... med tanke på att det hänt massa förut också.

Arg på Langley Travel
Man kan ju tycka att de borde vara konsekventa i alla fall. Antar att det inte är någon som fått pengar tillbakabetalade år som kronan blivit starkare mot euron?

Arg på Langley Travel
Nu vart man lite sur här. Fick ett påslag på min St Anton-resa med 10 % vilket borde landa på runt tusenlappen. Ganska surt att behöva punga ut med det nu.

Arg på Langley Travel
Jag blev rejält snuvad när jag betalade instedkursen, blev runt 4k dyrare än för ett tag sedan. Du får ta å bearbeta sorgen på La Grotte istället ;D Kanonställe

Arg på Langley Travel
Jag och ett polare åker senare i mars.. vi har inte fått något brev eller mail än.
Men om dom kan höja priset så är det ju helt sjukt! :/

Arg på Langley Travel
Samma sak hos Nortlander. vi drar vecka sju, och får ca 500:- påslag på en resa värd 7.400 hackor. Dock får vi tillbaka det i form av rabatt nästa gång vi bokar hos Nortlander

Arg på Langley Travel
Även om de har rätten på sin sida så är det helt förkastligt beteende. Risken är ju deras, de är de som har gett sig in i branschen, och aldrig någonsin skulle en resenär få pengar tillbaka för en resa pga att kronan stärkts mot euron.

Arg på Langley Travel
HARS sa:
aldrig någonsin skulle en resenär få pengar tillbaka för en resa pga att kronan stärkts mot euron.
är rätt sugen på att dra iväg ett mail till alla bolag som nämnts i tråden och fråga om vi kan få tillbaka 5-600:- om kronan stärks. får se om jag hinner senare.

Arg på Langley Travel
Finns en lösning på problemet om man bara gör det i förväg. Boka ucpa-resor direkt via franska ucpa så slipper man problemet i fortsättningen. Då betalar man i euro direkt och slipper btala för bussen som man ändå inte vill utnyttja utan man flyger ryanair istället..

Arg på Langley Travel
läs reseavtalen på hemsidan eller i katalogen så står det tydligt vilka ytterliga kostnader som kan uppstå om man bokar en resa, valutaskillnader är en av dem. det här gäller reseavtal för alla svenska samt de flesta utlänska researrangörar, så istället för att gnälla på langley p.g.a en valutaskillnad så kanske du ska läsa på din läxa lite tydligare och rösta för att införskaffa Euron som valuta nästa gång det blir folkomröstning! Mvh Frida

Arg på Langley Travel
Har också fått en "varning" om förväntat valutatillägg. Det som sagt något man får vara beredd på.

Men jag funderade samtidigt på hur det varit om läget var tvärtom. Även om det låter osannolikt skulle ju kronan kunna ha stärkts med drygt 10 %. Min poäng är att vi hade knappast fått avdrag på priset i ett sådant fall.

De kanske framkommer i resevillkoren, men det har jag inte orkat läsa.

Arg på Langley Travel
Frida-F sa:
läs reseavtalen på hemsidan eller i katalogen så står det tydligt vilka ytterliga kostnader som kan uppstå om man bokar en resa, valutaskillnader är en av dem. det här gäller reseavtal för alla svenska samt de flesta utlänska researrangörar, så istället för att gnälla på langley p.g.a en valutaskillnad så kanske du ska läsa på din läxa lite tydligare och rösta för att införskaffa Euron som valuta nästa gång det blir folkomröstning! Mvh Frida
nu kanske inte införandet av euron handlar om att läsa på sin läxa bättre. Eller du kanske syftade på att läsa villkoren? Jag säger fortfarande att det är mer effektivt att handla direkt hos leverantören på plats istället... Dessutom kan vi ju börja diskutera vad som hände när dollarn rasade. Då var alla glada. Dock kan jag tycka att det är lite konstigt att någon inte vill prova att driva stora generalklausulen i avtalslagen. Vet att tele2 fick på fingrarna för mycket länge sen för sina avtalsvillkor som sa att alla tvister skulle lösas i skiljedom och att man ansåg det vara oskäligt i förhållandet mot konsumenter....

Arg på Langley Travel
I resevillkoren står det sällan hur arrangören har valt att lägga upp betalningen av resan, t ex i vilken valuta och vid vilken tidpunkt. Det enda man med säkerhet kan veta är att man vid tidpunkten för bokningen inte har en aning om hur dyr resan kommer att bli i slutändan. Det går heller inte att gardera sig mot valutaförändringar genom att betala tidigt. Om man som kund uppfattar det här som ett problem så är det bara att plocka ihop en resa själv, eller som i fallet med UCPA boka direkt av den franska arrangören.

Samtidigt förstår jag inte riktigt att resebolagen väljer att lägga över hela risken på kunderna på det här sättet. Klart som faen att folk blir irriterade när resan blir dyrare än vad som utannonserades vid bokningen, även om man har resevillkoren att luta sig på.

Edit: Nortlanders variant ser smart ut. Visar att man åtminstone är villig att ge någon form av ersättning till kunderna, men det blir bara en kostnad för företaget om man säljer en resa nästa år också (och resebolagen strävar ju efter återkommande kunder).

Senast ändrad:
Arg på Langley Travel
Jag förstår faktiskt inte varför någon bokar via svenska ucpa. Det enda man får är en bussresa, som de anser kostar 800. Men pristillägget är mycket mer än så. Det man får är en "ansvarig" på plats som pratar svenska. MEn är ju så sjukt mycket svenskar som åker ändå så är ju inget problem direkt...

Arg på Langley Travel
Pillard sa:
Finns en lösning på problemet om man bara gör det i förväg. Boka ucpa-resor direkt via franska ucpa så slipper man problemet i fortsättningen. Då betalar man i euro direkt och slipper btala för bussen som man ändå inte vill utnyttja utan man flyger ryanair istället..
Pillard sa:
Jag säger fortfarande att det är mer effektivt att handla direkt hos leverantören på plats istället...
Pillard sa:
Jag förstår faktiskt inte varför någon bokar via svenska ucpa. Det enda man får är en bussresa, som de anser kostar 800. Men pristillägget är mycket mer än så. Det man får är en "ansvarig" på plats som pratar svenska. MEn är ju så sjukt mycket svenskar som åker ändå så är ju inget problem direkt...
Ok, jag tror vi fattar nu. Men det finns ju faktiskt andra arrangörer än UCPA. Vill man vara helt säker på att slippa så kan man ju arrangera hela resan själv.

Arg på Langley Travel
JockeSki sa:
Pillard sa:
Pillard sa:
Jag säger fortfarande att det är mer effektivt att handla direkt hos leverantören på plats istället...
Pillard sa:
Ok, jag tror vi fattar nu. Men det finns ju faktiskt andra arrangörer än UCPA. Vill man vara helt säker på att slippa så kan man ju arrangera hela resan själv.
Hehe, jo blev lite mycket där. Men jag märkte att några av de senare inläggen sa typ samma sak som jag så antog att ett antal inte hade läst hela tråden...

Precis, arrangera själv är ju väldigt bra. Eller så får man bara inse att man lever i en värld som är föränderlig... Dina fonder kan rasa till i morron och du inte har några pengar kvar. Thats life...

Arg på Langley Travel
Pillard sa:
Dina fonder kan rasa till i morron och du inte har några pengar kvar. Thats life...
Precis. Många klagar på att börsen gått ner 40% men jag ser det tvärtom, jag har ju faktiskt sparat 40% eftersom jag inte har några pengar där :P

Dagens spartips: Pengar i madrassen.

Senast ändrad:
Arg på Langley Travel
någon som har fått mail från nortlander angående det här valutatillägget? vi skulle ha fått i måndags men det har inte kommit något än.

Arg på Langley Travel
KungSebastian sa:
någon som har fått mail från nortlander angående det här valutatillägget? vi skulle ha fått i måndags men det har inte kommit något än.
beror på vilket du syftar på. "varningen" om risken för valutatillägg har jag fått, och flera andra som jag vet åker med nortlander.

Sen skulle man få en bekräftelse 25 dagar före resa. EN bekräftelse på hur mycket tillägget blir.

Arg på Langley Travel
Det är faktiskt lagligt från deras sida att göra detta. Läste till reseledare och då står det i avtalet. Dom 600 kr som betalades går inte till deras vinst utan blir bara extra utgifter som går direkt till hotellet. Dom tjänar fortfarande lika mycket. Dom skulle gott i konken på räkan annars, tänk dig 100 kunder och allas resa höjs med 600 kr ^_^

Arg på Langley Travel
Har nu varit med om exakt samma sak, dock så ska vi betala 1800. Grymt surt att ha betalt allt och så helt plötsligt så ska jag o min polare betala ännu mer. Tror dock detta är lagligt. Tror knappast att ett stort företag som langely skulle försöka blåsa sina kunder. . . . .. . .Eller?

Arg på Langley Travel
Har varit med detta också, lagligt eller inte är det helt jävla oacceptabelt.

Vem sätter ihop en gruppklagan och kontaktar pressen, aftonblade tv4, kalla fakta mf.

måste ju vara enda sättet, eller vad heter den där dåren på plus?

eller ännu bättre Robert Aschberg!!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp