Det här med skidval är väldigt personligt, och de flesta upplever samma skidor olika, mest beroende på ens egen förmåga men även pga tycke och smak. Det är därför du får så många olika åsikter om exakt samma skidor.
Det beror helt på vad man värdesätter och hur man åker. Om man aldrig lämnat snön är det svårt att uttala sig om en skidas hoppegenskaper. Har man aldrig gjort en skärande sväng i hög fart där man svänger mer än vad skidan säger är det svårt att uttala sig om skidans stabilitet och hur snabb den är från kant till kant.
Nej, att åka rakt ner med bakåtvikt är inget bra test för att se om en skida är stabil.
De flesta parkskidor går att hoppa riktigt bra med, men beroende på hur stort man går kommer en del skidor kännas för klena. Men skulle t.ex. Tanner ta dina Fujative för en åktur i parken tror jag han skulle prestera bra mycket bättre än om Bodie tog mina storslalomskidor för några åk i en bana.
affe92 sa:
Ja. Men jag har aldrig kört med skidor som är längre än mig? Påverkar det mer änfart? Blir det klumpigt?
Jag tror jag har sagt det här 100-tals gånger, din längd har väldigt liten eller ingen som helst betydelse vid val av skidlängd. Det är din egen vikt samt åkförmåga som betyder något.
Du säger 65 kg och 3-4 veckor per år, i hur många år pratar vi? Hur upplevde du Fujative? Hoppar du i de största hoppen i din park? Är du en skolad åkare? Kanske allra viktigast, kommer du raila dina lagg?
affe92 sa:
okej. Men som sagt,vändradien är väll kortare på alphan? Inte bättre puckel osv? Jo, lutar nog åt ARV. Synd att graffen inte är lika cool
När man åker puckelpist nyttjar man inte skidans svängradie speciellt mycket utan vrider mer skidorna från sväng till sväng.
Grafiken, så den spelar in också, ytterligare en anledning till att du inte ska lyssna för mycket på andras högst personliga åsikter.
affe92 sa:
stör mig ockaså över att dem är rätt så breda, ARV? Lite skillnad från fujative...
I parken kommer ARV kännas bredare än de flesta parklagg men det är inget som inte går att vänja sig med. Jag körde en hel del park med 100 mm Line Blend ifjol, det gick finfint, Eric Pollard kör park med 110 mm
affe92 sa:
Svängar osv? Då är alpha bättre, men du kommer väll inte upp i samma hastighet som med arv?
Alpha svänger mer, eller åtminstone lättare, med fart och kraft kan man dock få ARV att svänga minst lika mkt. Hur tänker du med hastigheten där?
affe92 sa:
Okej. Men alphan måste väll vara enklara att hantera . Vändradien?
Alphans förböjda nos och bak kommer göra den enklare att vrida än t.ex. AR6, däremot kommer den kännas ostabilare i högre farter på hårt underlag (om du inte åker den på kant) eftersom dess kontaktyta är mycket mindre. En skida är alltid stabilare då den kantas, det har dock långt ifrån alla förstått. Bl a därför ställer jag mig frågande till många uttalanden som säger att en skida är ostabil och fladdrig i hög fart, ofta beror det mer på att åkaren hänger bak och åker rakt ner utan någon som helst kontroll mer än att skidan egentligen är ostabil.
affe92 sa:
AR6 & Alpha är bäst pist ? Åtminstonde enligt armada? Utter? Ngn?
Njae, av Armadas lagg skulle jag säga att Pipe Cleaner är den som är hetast i pisten, dess belag och uppbyggnad är så nära ett par racelagg man kan komma. Beroende på din färdighetsnivå kan den eventuellt upplevas som lite svåråkt.
affe92 sa:
Fortfarande , skiljer sig ARV,Alpha & AR6? Bästa allround? Alla säger olika?:S Åker mest pist - sen park - offpist.
Exakt, alla säger olika, för att de har olika färdighetsnivå och förutsättningar, åker på olika ställen och har olika smak vad det gäller skidor.
affe92 sa:
Okej. Men hur kommer det sig då att armada själv citerar, samt skidbutiken att AR6 är den skidan som är mest allsidig? Och har mest stats utav alla när det gäller groomers? Om vi säger så här då: Vilken är den bästa pistskidan? Enligt armada är det AR6?
Bara för att Skidbutiken säger det betyder det inte att det är sant, personligen tror jag det finns mer kunskap om skidutrustning här på Freeride än i de flesta skidbutiker. Enligt Armada är det PC som plockar mest poäng i pisten.
affe92 sa:
Men, jag är en förvirrad skåning. Big mountain . Typ alperna? Man vill ta ut stora svängar & liksom surfa?right?
Big mountain i detta fall tror jag syftar på stora berg där man kan stöta på lite vad som helst. Allt från midjedjup stabil snö i riktigt fin brant terräng, en ränna med halvdålig snö som man inte vågar svänga i och därför kör rakt ner för att senare komma ut på ett fält med skitsnö längst ner.
affe92 sa:
Jag åker typ 70 % pist 30%park.
Så ingen offpist överhuvudtaget, då skulle jag föreslå någon av Armadas modeller med midja runt 85 mm, vilken beror på hur mycket pengar du vill spendera, hur du åker och hur bra du vill att din skida ska prestera.
affe92 sa:
Nej det måste inte vara en armada. Vad menar folk med att alphan är svåråkt? Tror inte det blir arv beroende på min vikt och användningsområde?
Alpha eller ar6, & såfall alpha 1 eller 2? Är inte så glad för rossignol, och s3 är mer som puderskida i aplerna right?
Eftersom Alphans kontaktyta är mindre ställer det högre krav på hur du står på skidan, hamnar du bak kommer de inte vara lika förlåtande som en skida utan alvsko-teknologin.
Där har du ännu en anledning, personligen är du inte så glad i Ross, kör då inte Ross, det är du som ska åka på laggen, inte Gunnar.