Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns ju massa skidor som är bättre än JJ precis som Slogen säger.r00tr4t sa:Hehe vad vore bättre än JJ eller är det galet att köpa nya skidor????
Det beror ju kanske på vad man ska ha dem till. JJ:s är precis som du säger grymma i skogen, men de funkar även bra utanför, i (mjuk) pist och inte minst i parken. AK JJ:s är dessutom hårdare, och funkar om man kör lite köttigare. Jag körde JJ:s som enda skida förra året (97 dagar) och åkte allt från park till brant-brant. Nu blir det andra lagg i år, men JJ:sen är fortfarande en av mina favoriter.Slogen sa:JJ var ett första skott på 5-punkt/funshape, nu finns det betydligt bättre alternativ till JJ som är atskilligt mer raffinerade om man är ute efter en funshape.
Köp Bibby Pro el RP112 så får du något som matchar din fysik.. om du absolut vill ha JJ ville jag rekommenderat AK /195'an. Har inte testat dom själv, men min högst personliga mening är att 185'an kändes som leksakskidor. (187cm 81kg) Grym i skogen, kass på allt annat.
Jo många gillar JJ starkt. Jag också att om man skall åka mestadels skog och jibba lite puder så är dom perfekta, men för mig funkade dom inte alls, men jag tror jag var för tung och lång för dom. Jag tyckte dom hade alldeles för liten sweet spot på hårdare underlag. Mno's test uttrycker mycket av det jag menar.GOS sa:Det beror ju kanske på vad man ska ha dem till. JJ:s är precis som du säger grymma i skogen, men de funkar även bra utanför, i (mjuk) pist och inte minst i parken. AK JJ:s är dessutom hårdare, och funkar om man kör lite köttigare. Jag körde JJ:s som enda skida förra året (97 dagar) och åkte allt från park till brant-brant. Nu blir det andra lagg i år, men JJ:sen är fortfarande en av mina favoriter.Slogen sa:JJ var ett första skott på 5-punkt/funshape, nu finns det betydligt bättre alternativ till JJ som är atskilligt mer raffinerade om man är ute efter en funshape.
Köp Bibby Pro el RP112 så får du något som matchar din fysik.. om du absolut vill ha JJ ville jag rekommenderat AK /195'an. Har inte testat dom själv, men min högst personliga mening är att 185'an kändes som leksakskidor. (187cm 81kg) Grym i skogen, kass på allt annat.
Skulle vilja se nån landa switch i parken med et par RP112:er.
Jag fixar det varje dag i veckan, bara att säga till! Wailern är riktigt smidig att jibba med, bara så att du vet! JJ'n har ju mindre taper mellan tip och tail vilken fördelar ut vikten, men totalvikten och flexen på Wailern är eoner bättre än JJ'n.GOS sa:Det beror ju kanske på vad man ska ha dem till. JJ:s är precis som du säger grymma i skogen, men de funkar även bra utanför, i (mjuk) pist och inte minst i parken. AK JJ:s är dessutom hårdare, och funkar om man kör lite köttigare. Jag körde JJ:s som enda skida förra året (97 dagar) och åkte allt från park till brant-brant. Nu blir det andra lagg i år, men JJ:sen är fortfarande en av mina favoriter.Slogen sa:JJ var ett första skott på 5-punkt/funshape, nu finns det betydligt bättre alternativ till JJ som är atskilligt mer raffinerade om man är ute efter en funshape.
Det funkar alltså? Det verkar ju som en jävligt kompetent skida isf!Carled sa:Jag fixar det varje dag i veckan, bara att säga till! Wailern är riktigt smidig att jibba med, bara så att du vet! JJ'n har ju mindre taper mellan tip och tail vilken fördelar ut vikten, men totalvikten och flexen på Wailern är eoner bättre än JJ'n.GOS sa:Det beror ju kanske på vad man ska ha dem till. JJ:s är precis som du säger grymma i skogen, men de funkar även bra utanför, i (mjuk) pist och inte minst i parken. AK JJ:s är dessutom hårdare, och funkar om man kör lite köttigare. Jag körde JJ:s som enda skida förra året (97 dagar) och åkte allt från park till brant-brant. Nu blir det andra lagg i år, men JJ:sen är fortfarande en av mina favoriter.Slogen sa:JJ var ett första skott på 5-punkt/funshape, nu finns det betydligt bättre alternativ till JJ som är atskilligt mer raffinerade om man är ute efter en funshape.
Jag misstänker att JJ:s relativt korta svängradie för en så pass bred skida bidrar till att göra den lättåkt i många situationer. Dessutom går det bra att carva i pist.r00tr4t sa:En annan fråga hur viktigt är det med sväng radien på en skida om man måste kryssa mellan träd eller som ett sätt att hålla nere hastigheten?
Bra att carva i pist? JJ:n är ju totalt värdelöst när det kommer till minsta hårda partier eller pist. Den är ju så mjuk så att den fladdrar ju något hemskt. Vet dock inte hur nya AK JJ är. Möjligt att dom är stabilare även på hårt.SSyk sa:Jag misstänker att JJ:s relativt korta svängradie för en så pass bred skida bidrar till att göra den lättåkt i många situationer. Dessutom går det bra att carva i pist.r00tr4t sa:En annan fråga hur viktigt är det med sväng radien på en skida om man måste kryssa mellan träd eller som ett sätt att hålla nere hastigheten?
Det är väl snarare tvärtom ifall nu du med skog nu inte menar en slänt bredvid pisten i sälen som blivit utsatt för kanonsnö hela året.Broddan sa:Ang. svängradien så har den ju helt klart betydelse om du åker en del skogsåkning. Blir ju mer jobbigt och krävande att få runt en skida med stor svängradie. Satsa på något med radie under 25 så får du en lekfull och lättkörd skida.SSyk sa:Jag misstänker att JJ:s relativt korta svängradie för en så pass bred skida bidrar till att göra den lättåkt i många situationer. Dessutom går det bra att carva i pist.r00tr4t sa:En annan fråga hur viktigt är det med sväng radien på en skida om man måste kryssa mellan träd eller som ett sätt att hålla nere hastigheten?
Så du menar alltså att t.ex. att ett par Dynastar Big Dump med radie 38 eller Black Crows Corvus med radie 25 m svänger lättare och kvickare i skogen än t.ex. ett par Armada JJ med radie 14 m eller Rossignol S7 med radie 18 m?JL76 sa:Det är väl snarare tvärtom ifall nu du med skog nu inte menar en slänt bredvid pisten i sälen som blivit utsatt för kanonsnö hela året.Broddan sa:Ang. svängradien så har den ju helt klart betydelse om du åker en del skogsåkning. Blir ju mer jobbigt och krävande att få runt en skida med stor svängradie. Satsa på något med radie under 25 så får du en lekfull och lättkörd skida.SSyk sa:Jag misstänker att JJ:s relativt korta svängradie för en så pass bred skida bidrar till att göra den lättåkt i många situationer. Dessutom går det bra att carva i pist.
I djupare snö använder man INTE radien annars skulle ARG, Lotus 138 osv vara oåkbara i skog (och det är de ju inte...). En supermjuk med 1000m i svängradie skulle svänga snabbare i lössnö än en styv med 18m utan tvekan.
Förövrigt så är min åsikt att kort radie (under 18-20m) är för små berg och/eller lägre hastigheter (FIS SL exkluderat).
Vet man inte ungefär vilken radie man föredrar så är man inte redo för köp, S7 och Bibby t ex är heeeelt olika skidor på snön.
Du må ta med fleks i beregningen. Og spenn. Personlig favoritt blant alle skiene jeg har kjørt i skogen har radie 40+, er temmelig stiv, men mangler spenn og har rocker i tupp og tail.Broddan sa:Så du menar alltså att t.ex. att ett par Dynastar Big Dump med radie 38 eller Black Crows Corvus med radie 25 m svänger lättare och kvickare i skogen än t.ex. ett par Armada JJ med radie 14 m eller Rossignol S7 med radie 18 m?JL76 sa:Det är väl snarare tvärtom ifall nu du med skog nu inte menar en slänt bredvid pisten i sälen som blivit utsatt för kanonsnö hela året.Broddan sa:Ang. svängradien så har den ju helt klart betydelse om du åker en del skogsåkning. Blir ju mer jobbigt och krävande att få runt en skida med stor svängradie. Satsa på något med radie under 25 så får du en lekfull och lättkörd skida.
I djupare snö använder man INTE radien annars skulle ARG, Lotus 138 osv vara oåkbara i skog (och det är de ju inte...). En supermjuk med 1000m i svängradie skulle svänga snabbare i lössnö än en styv med 18m utan tvekan.
Förövrigt så är min åsikt att kort radie (under 18-20m) är för små berg och/eller lägre hastigheter (FIS SL exkluderat).
Vet man inte ungefär vilken radie man föredrar så är man inte redo för köp, S7 och Bibby t ex är heeeelt olika skidor på snön.
Nu tror jag du är ute och cyklar ordentligt...
Instämmer dock personligen med att en radie under 20 inte är så kul då jag själv föredrar en radie på 27 +
Det är jag självklart medveten om. Gillar själv också skidor med radie runt 40 bäst. Men försöker säga att det kräver ju mycket mera utav skidåkaren själv för att få en sådan skida att svänga än vad det gör för samma person att svänga runt en skida med radie runt 15-20 m.SiSt sa:Du må ta med fleks i beregningen. Og spenn. Personlig favoritt blant alle skiene jeg har kjørt i skogen har radie 40+, er temmelig stiv, men mangler spenn og har rocker i tupp og tail.Broddan sa:Så du menar alltså att t.ex. att ett par Dynastar Big Dump med radie 38 eller Black Crows Corvus med radie 25 m svänger lättare och kvickare i skogen än t.ex. ett par Armada JJ med radie 14 m eller Rossignol S7 med radie 18 m?JL76 sa:Det är väl snarare tvärtom ifall nu du med skog nu inte menar en slänt bredvid pisten i sälen som blivit utsatt för kanonsnö hela året.
Instämmer dock personligen med att en radie under 20 inte är så kul då jag själv föredrar en radie på 27 +
JJ och S7 svänger lättare och kvickare i skogen, men det har inget med radien på mitten att göra... Det är snarare den indragna skärningen, rockern, det mjuka flexet och den låga vikten som ger detta beteende i relation till chargermodellerna du nämner.Broddan sa:Så du menar alltså att t.ex. att ett par Dynastar Big Dump med radie 38 eller Black Crows Corvus med radie 25 m svänger lättare och kvickare i skogen än t.ex. ett par Armada JJ med radie 14 m eller Rossignol S7 med radie 18 m?
Er ikke enig i det dersom det pudder. Men da snakker vi "slarve"-type sving dersom man skal manøvrere raskt.Broddan sa:Det är jag självklart medveten om. Gillar själv också skidor med radie runt 40 bäst. Men försöker säga att det kräver ju mycket mera utav skidåkaren själv för att få en sådan skida att svänga än vad det gör för samma person att svänga runt en skida med radie runt 15-20 m.SiSt sa:Du må ta med fleks i beregningen. Og spenn. Personlig favoritt blant alle skiene jeg har kjørt i skogen har radie 40+, er temmelig stiv, men mangler spenn og har rocker i tupp og tail.Broddan sa:Så du menar alltså att t.ex. att ett par Dynastar Big Dump med radie 38 eller Black Crows Corvus med radie 25 m svänger lättare och kvickare i skogen än t.ex. ett par Armada JJ med radie 14 m eller Rossignol S7 med radie 18 m?
Vad är det för personlig favorit du har SiSt?
Håller med dig om vad du säger om skidor med kort radie och att de blir nervösa.SiSt sa:Er ikke enig i det dersom det pudder. Men da snakker vi "slarve"-type sving dersom man skal manøvrere raskt.Broddan sa:Det är jag självklart medveten om. Gillar själv också skidor med radie runt 40 bäst. Men försöker säga att det kräver ju mycket mera utav skidåkaren själv för att få en sådan skida att svänga än vad det gör för samma person att svänga runt en skida med radie runt 15-20 m.SiSt sa:Du må ta med fleks i beregningen. Og spenn. Personlig favoritt blant alle skiene jeg har kjørt i skogen har radie 40+, er temmelig stiv, men mangler spenn og har rocker i tupp og tail.
Vad är det för personlig favorit du har SiSt?
Personlig favoritt er Down skis, Countdown 3. Men jeg er involvert i firmaet, så ikke hør på meg. Skal prøve å komme meg på noen testdager i Sverige i løpet av vinteren.
Har desverre ikke testet JJ selv, men har hørt en del som mener at den er for stiv i midtskia til at middels dyktige folk klarer å presse den inn i en skikkelig carvet sving i bakken dersom det går fort. Dette pga den korte radien.
Generelt er jeg motstander av korte radier. Hater ski som blir nervøse i fart og straightlining. På en pudderski mener jeg ikke det er noe poeng heller. Kunne vært interessant å teste en ski som hadde fleksen til EP Pro, men en radius på rundt 40m istedet. Tror ikke den ville vært noe dårligere i pudder enn den er nå, ettersom man lett kan bøye den til en hvilken som helst radius.
Jo men nu är ju varken Big dump eller Corvus det.JL76 sa:Broddan: som nämns ovan så blandar du fullständigt ihop flex och "shape" med radie, varken big dump eller corvus hade varit några problem om de var mjuka som ett par sanouk. På ett sätt kan radien spela roll och det är det brukar hänga ihop med "smal" midja vilken sjunker mer än de bredare ändarna. Detta leder till kortare sväng men är ju för att skidan flexar mer.
Så länge man KAN åka i pist är jj inga problem även om det är "hårt". Blå is är ett helvete men det krävs ju inte mycket för att förstå.Broddan sa:Bra att carva i pist? JJ:n är ju totalt värdelöst när det kommer till minsta hårda partier eller pist. Den är ju så mjuk så att den fladdrar ju något hemskt. Vet dock inte hur nya AK JJ är. Möjligt att dom är stabilare även på hårt.SSyk sa:Jag misstänker att JJ:s relativt korta svängradie för en så pass bred skida bidrar till att göra den lättåkt i många situationer. Dessutom går det bra att carva i pist.r00tr4t sa:En annan fråga hur viktigt är det med sväng radien på en skida om man måste kryssa mellan träd eller som ett sätt att hålla nere hastigheten?
Nej, ska du ändå använda skidorna 1/4 del i pist som du skriver så gå helt klart för S7 eller Bibby Pro.
Mellan S7 och Bibby Pro är Bibby:n den som klarar sig allra bäst när det kommer till hårda partier.
Ang. svängradien så har den ju helt klart betydelse om du åker en del skogsåkning. Blir ju mer jobbigt och krävande att få runt en skida med stor svängradie. Satsa på något med radie under 25 så får du en lekfull och lättkörd skida.
Wtf?Broddan sa:Jo men nu är ju varken Big dump eller Corvus det.JL76 sa:Broddan: som nämns ovan så blandar du fullständigt ihop flex och "shape" med radie, varken big dump eller corvus hade varit några problem om de var mjuka som ett par sanouk. På ett sätt kan radien spela roll och det är det brukar hänga ihop med "smal" midja vilken sjunker mer än de bredare ändarna. Detta leder till kortare sväng men är ju för att skidan flexar mer.
Finns ju inte speciellt många skidor som är supermjuka, har full rocker och sedan en radie på runt 40.
Därför tycker jag att man ska referera till modeller som finns på markanden för att få en realistisk jämförelse. Sen hur det skulle kunna vara är ju en annan femma och något som går att diskutera i oändlighet.
Skal nok klare å komme oss på demodag på Oppdal og i Hemsedal.Broddan sa:Håller med dig om vad du säger om skidor med kort radie och att de blir nervösa.
Kommer ni på Down skis att ha eller vara med på någon Demo stand i Norge nu i vinter?
Hade varit intressant att pröva då jag själv jobbar i branschen.
Åre! Åre! Åre!SiSt sa:Skal nok klare å komme oss på demodag på Oppdal og i Hemsedal.
Fint! Då ses vi antagligen i HemsedalSiSt sa:Skal nok klare å komme oss på demodag på Oppdal og i Hemsedal.Broddan sa:Håller med dig om vad du säger om skidor med kort radie och att de blir nervösa.
Kommer ni på Down skis att ha eller vara med på någon Demo stand i Norge nu i vinter?
Hade varit intressant att pröva då jag själv jobbar i branschen.
Orkar inte diskutera med dig mera JL76. Känns som det börjar spåra ut tråden.JL76 sa:Wtf?Broddan sa:Jo men nu är ju varken Big dump eller Corvus det.JL76 sa:Broddan: som nämns ovan så blandar du fullständigt ihop flex och "shape" med radie, varken big dump eller corvus hade varit några problem om de var mjuka som ett par sanouk. På ett sätt kan radien spela roll och det är det brukar hänga ihop med "smal" midja vilken sjunker mer än de bredare ändarna. Detta leder till kortare sväng men är ju för att skidan flexar mer.
Finns ju inte speciellt många skidor som är supermjuka, har full rocker och sedan en radie på runt 40.
Därför tycker jag att man ska referera till modeller som finns på markanden för att få en realistisk jämförelse. Sen hur det skulle kunna vara är ju en annan femma och något som går att diskutera i oändlighet.
Det var ju du som nämnde två styva chargeskidor jfr mot två "funshapes", för övrigt så fanns ju sanouk som var just rak och mjuk och inte känd som svårhanterlig.
Diskussionen är väl relevant då du svarade på TS fråga med ett påstående som vi andra inte håller med om?Broddan sa:Orkar inte diskutera med dig mera JL76. Känns som det börjar spåra ut tråden.JL76 sa:Wtf?Broddan sa:Jo men nu är ju varken Big dump eller Corvus det.
Det var ju du som nämnde två styva chargeskidor jfr mot två "funshapes", för övrigt så fanns ju sanouk som var just rak och mjuk och inte känd som svårhanterlig.
Frågan som gällde här var ju egentligen svaren på fråga 1 och 2 som r00tr4t ställde ovan.
med den argumentationen antar jag att nämnda big dump är betydligt lättare att vrida runt i skogen än lotus 138, praxis pow, arg och donner party???Broddan sa:Så du menar alltså att t.ex. att ett par Dynastar Big Dump med radie 38 eller Black Crows Corvus med radie 25 m svänger lättare och kvickare i skogen än t.ex. ett par Armada JJ med radie 14 m eller Rossignol S7 med radie 18 m?
Helt felsnej sa:med den argumentationen antar jag att nämnda big dump är betydligt lättare att vrida runt i skogen än lotus 138, praxis pow, arg och donner party???Broddan sa:Så du menar alltså att t.ex. att ett par Dynastar Big Dump med radie 38 eller Black Crows Corvus med radie 25 m svänger lättare och kvickare i skogen än t.ex. ett par Armada JJ med radie 14 m eller Rossignol S7 med radie 18 m?
Att vara ute och cykla sas...