Broddan sa:
Men man kan ju inte säga att radien inte har någon betydelse alls.
jo i puder kan man det, läs igenom mittt första inlägg (just det som du sedan förvrängde):
"I djupare snö använder man INTE radien annars skulle ARG, Lotus 138 osv vara oåkbara i skog (och det är de ju inte...). En supermjuk med 1000m i svängradie skulle svänga snabbare i lössnö än en styv med 18m utan tvekan."
Broddan sa:
Radien är ju i själva verket summa summarum utav just shape, rocker, flex m.m.
uppgiven radie är ju en följd av skärningen, den radie som uppstår i praktiken är såklart varierande beroende på flex och shape (Wailer 112 RP t ex får längre radie vid mer kant).
Broddan sa:
Radien är också en hint eller vägledning till den som ska köpa skidor och inte är så insatt och se vilken typ av skida det är och i vilket område den ligger.
Va?
Nej, radien är som tidigare bara en följd av skärning. En turisthyrskida med 17m radie eller ett par Hendryx m 17m är de då samma typ av skida?
Du verkar to m själv hålla med om att det inte är samma typ för att:
Broddan sa:
Men jag säger som jag skrev i den andra tråden att det spelar ingen roll hur skidorna är uppbyggda, formade, storlek på rocker, radie eller vad det nu är eller påstås att vara.
Det viktigaste är hur grejerna fungerar i praktiken ute på fältet. Och detta varierar mycket mot vad det verkar i teorin, vad någon annan tycker eller vad man läst sig till att det bör vara. Och där har en siffra på radie, längd på rocker eller längd på skida ingen betydelse för det är hur den upplevs som räknas i slutändan.
DÄRFÖR försöker jag alltid att få alla som funderar på att köpa, att först pröva själv och skapa sig en egen uppfattning istället för att lita på andras påståenden, teorier och åsikter.
Ifall du tycker du blir påhoppad så är det nog för att du hävdade att jag var"ute och cyklade" och dessutom skrev ett svar som klart visade att du inte läst eller förstått vad jag skrivit.