Arrangera resa för studenter

maxekholm

Medlem
Hej!
Jag är nyligen invald i Ultuna Alpinsektion vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala. Alpinsektionen har i flera år arrangerat resor till Alperna och vi är planeringsstadiet för ännu en resa kommande vinter. Tidigare har vi åkt med Nortlander till bland annat Frankrike och Italien. I år är siktet ställt mot Österrike.
Vi har i alla år tagit flyget från Arlanda, men jag själv har fått lite av ett återuppvaknande för miljöfrågorna och är nu intresserad av att kolla efter bussbolag som är bra och billiga.

Sammanfattningsvis.
Har ni några tips på bra och billiga bussbolag i Uppsala/Stockholmsområdet som kör till Österrike?

Om jag var du skulle jag kolla med charterbolagen och fixa nån sorts paketlösning genom dem. Nortlander/Summitweek/Rollinsnow (samma ägare, olika namn) kör fortfarande bussar, åtminstone när det gäller student- och skolresor.
Vet inte hur det är med övriga researrangörer, men lite beroende på hur stort gäng ni förväntas bli, och när ni vill åka, så tror jag det krävs rätt mycket jobb för att själva pussla ihop resa och boende som blir billigare än vad charterbolagen kan hjälpa er med. (Ju större grupp desto mer meck med ffa boende..)

Inte alltid charterbolagen skyltar med bussresor överst på hemsidorna dock, medelålders veckisar föredrar att flyga..

Med det sagt så brukade Blåklints buss (från Linköping tror jag) köra bussarna från Uppsala-Stockholm-Linköping när jag jobbade extra på Rollinsnow. Bergkvarabuss/Scandorama/Ölvemarks och Sohlbergs dyker också upp en hel del i Alperna.

Lycka till!

Flera av resebolagen kör ju bussar i normala fall - även för veckisar, även om de medelålders antagligen flyger. I åtminstone Nortlanders och Slopetrotters fall så innebär det att de kör från Malmö, eller mer specifikt Hyllie. Kul för era mera centralt placerade "kollegor" i Alnarp. Ring och kolla med charterbolagen vilka lösningar som går att sy ihop för er. Kanske kan de skicka upp en buss och hämta er i Uppsala eller så tar ni själva tåget ner till Malmö. På nervägen bör det fungera med Snälltåget som kör Åre - Malmö via Uppsala på torsdagar så att ni vaknar upp i Malmö på fredag morgon några timmar innan bussarna går. Obs dock att det är på två olika platser men de bör kunna lasta i er i närheten av Malmö C. En variant tänker jag annars kan vara att ni fixar busstransporten själva och att ni tar boende, liftkort och guide genom nån charterfirma. När det strular för någon i sällskapet så vill du ha en guide som tar hand om problemen annars landar de på dig.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp