Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] 11 ikoniska skidprylar genom tiderna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1300508" data-attributes="member: 13861"><p>Jack Gustavsson drev betongfabriken KC Betong i Katrineholm (jag antar att han hade kopplingar till SKF som bara låg några hundra meter bort på samma gata) och var en riktig uppfinnartyp. Bland annat svängde han på egen hand ihop en maskin som kunde bocka armeringsjärn i princip i vilken form som helst, typ som ett gem i storlek XXXXXXL och liknande saker. Han var även en passionerad skidåkare som vid ett tillfälle drev en liten skidbutik i en källare i Katrineholm bara för att det var skoj. Antagligen var det en anledning till att han helt enkelt inte kunde låta bli att göra en egen alpinbindning.</p><p></p><p>Min farsa jobbade i byggbranschen i stan så en gång hamnade vi på Jacks kontor inne i fabriken och han berättade en hel del om Box-bindningen som han hade ett ex av där. Eller som han sa, "den där bindningen går nog på 50000 styck", och det här var en jävla massa år sedan. Det unika med bindningen var att tådelen löste ut i alla riktningar, vilket jag antar var anledningen att den saknade en traditionell häldel och pjäxan istället hölls fast med hjälp av piggar som fästes i pjäxan som sedan hakades i en sorts krok på varje sida av bindningen.</p><p></p><p>Som jag kommer ihåg det hävdade Jack att han sålde patentet till Salomon för 25 miljoner någon gång på 80-talet.</p><p></p><p>Och ja, Stenmark var med och testade Box-bindningen vid i alla fall något tillfälle. Jag antar att man hoppades att han skulle köra med en svenskproducerad bindning, varför det inte blev så vet nog bara Ingemar själv idag.</p><p></p><p>I vilket fall som helst är Box-bindningen ett fascinerande stycke svensk skidhistoria som förtjänar att grävas djupare i. Jag vet helt ärligt inte varför jag inte gjort det men det kanske är dags snart.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1300508, member: 13861"] Jack Gustavsson drev betongfabriken KC Betong i Katrineholm (jag antar att han hade kopplingar till SKF som bara låg några hundra meter bort på samma gata) och var en riktig uppfinnartyp. Bland annat svängde han på egen hand ihop en maskin som kunde bocka armeringsjärn i princip i vilken form som helst, typ som ett gem i storlek XXXXXXL och liknande saker. Han var även en passionerad skidåkare som vid ett tillfälle drev en liten skidbutik i en källare i Katrineholm bara för att det var skoj. Antagligen var det en anledning till att han helt enkelt inte kunde låta bli att göra en egen alpinbindning. Min farsa jobbade i byggbranschen i stan så en gång hamnade vi på Jacks kontor inne i fabriken och han berättade en hel del om Box-bindningen som han hade ett ex av där. Eller som han sa, "den där bindningen går nog på 50000 styck", och det här var en jävla massa år sedan. Det unika med bindningen var att tådelen löste ut i alla riktningar, vilket jag antar var anledningen att den saknade en traditionell häldel och pjäxan istället hölls fast med hjälp av piggar som fästes i pjäxan som sedan hakades i en sorts krok på varje sida av bindningen. Som jag kommer ihåg det hävdade Jack att han sålde patentet till Salomon för 25 miljoner någon gång på 80-talet. Och ja, Stenmark var med och testade Box-bindningen vid i alla fall något tillfälle. Jag antar att man hoppades att han skulle köra med en svenskproducerad bindning, varför det inte blev så vet nog bara Ingemar själv idag. I vilket fall som helst är Box-bindningen ett fascinerande stycke svensk skidhistoria som förtjänar att grävas djupare i. Jag vet helt ärligt inte varför jag inte gjort det men det kanske är dags snart. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] 11 ikoniska skidprylar genom tiderna
Tillbaka
Topp