[Artikel] 11 ikoniska skidprylar genom tiderna

Redaktionen

Aktiv medlem
utvald-ikoniska-skidprylar-1000x576.jpg

Tar du bort prylarna från skidåkning, vad får du då? Boule typ. Därför har vi valt att lista några av de mest ikoniska skidprylarna genom tiderna.

Läs hela artikeln:

Rolf-Hallman

Ny medlem
Ni borde ha med den legendariska "plattbindningen" som var stekhet sent 70-tal. Det mesta på den var i plast och den hade bara en utlösningspunkt antingen fram eller bak. Jäkligt besvärliga att klicka i efter att de löst ut...

Heddious

Aktiv medlem
Grejer som var The Shit typ 2007-2010:

Åkdon: K2 Public Enemy, K2 Seth Vicious, K2 Hellbent, vid närmare eftertanke typ allt som K2 gjorde som inte var rena pistskidor. Line EP Pro. Dynastar Pro Legend. Armada JJ (mest hajpade puderskidan någonsin?). De där Rossilaggen med rosa tuggummitopsheet. Jon Olssons sälj-grej-med-tjej-skidor. Line Afterbang. Salomon Pocketrocket. Völkl Gotama. LibTech Skatebanana och Burton Custom.
Marker Duke & Jester, Look Pivot, Salomon STH. Bindningar är bindningar men ändå. Marker Kexchoklad, för att alla var så rörande överens om hur kassa de var. Korta stavar, oavsett terräng, det här var på den gamla goda tiden då det bootpackades och ingen hade sett en stighud.

Annat: Overallerna från Sweet och Norrøna. Ingen hade råd med dem, men alla ville ha dem. Salomon Gangsta Suit. Den där Hellyjackan som halva gänget i Claim körde i. Poc Bug-hjälm. Eller Sweet Trooper. Eller Girohjälm med skärm. Dragongogglar. Oakley, såklart, kanske allra mest Wisdom och Crowbar. (Kommer ni ihåg "byta Crowbardelar-tråden?!") Och byxorna som det stod Oakley på hela ena benet på. Treskalspjäxor. De där Dalbello med kedjan som pynt. Salomon SPK. De redan nämnda virkade pannbanden. Dakine Heli Pro-ryggsäck (skidhistoriens mest sålda rygga om jag får killgissa lite). Den förskräckliga budgettranscievern från Pieps med en (1) antenn. Bättre än inget, såklart, och rymdes i de mest ölglada av säsongarbudgetar, men alltså..

Så mycket prylar. Så lite deg. Det var nog bäst så, vid närmare eftertanke.

Wangler

Aktiv medlem
Ni borde ha med den legendariska "plattbindningen" som var stekhet sent 70-tal. Det mesta på den var i plast och den hade bara en utlösningspunkt antingen fram eller bak. Jäkligt besvärliga att klicka i efter att de löst ut...
Jaaa gud vilka minnen..
Däremot vet jag att typ skidbalett å även freestylehoppare gärna körde plattbindning för man kunde typ skruva dem så de aldrig löste ut.
Jag hade ett par å som du skriver..tog typ 25 min å försöka klicka i efter de löst ut 🙂

Hle

Ny medlem

Bilagor

• 501ACCC0-7458-4F3F-956D-4306D6078488.jpeg
    501ACCC0-7458-4F3F-956D-4306D6078488.jpeg
    163.8 KB · Besök: 64
  • 39265FC6-19A8-4360-9F6E-F5A64620FD07.jpeg
    39265FC6-19A8-4360-9F6E-F5A64620FD07.jpeg
    18 KB · Besök: 66
  • 11198C2B-BAA9-4FC9-9985-8F8C012DE2CD.jpeg
    11198C2B-BAA9-4FC9-9985-8F8C012DE2CD.jpeg
    72.9 KB · Besök: 63

Wangler

Aktiv medlem

Åkdon: K2 Public Enemy, K2 Seth Vicious, K2 Hellbent, vid närmare eftertanke typ allt som K2 gjorde som inte var rena pistskidor. Line EP Pro. Dynastar Pro Legend. Armada JJ (mest hajpade puderskidan någonsin?). De där Rossilaggen med rosa tuggummitopsheet. Jon Olssons sälj-grej-med-tjej-skidor. Line Afterbang. Salomon Pocketrocket. Völkl Gotama. LibTech Skatebanana och Burton Custom.
Marker Duke & Jester, Look Pivot, Salomon STH. Bindningar är bindningar men ändå. Marker Kexchoklad, för att alla var så rörande överens om hur kassa de var. Korta stavar, oavsett terräng, det här var på den gamla goda tiden då det bootpackades och ingen hade sett en stighud.

Annat: Overallerna från Sweet och Norrøna. Ingen hade råd med dem, men alla ville ha dem. Salomon Gangsta Suit. Den där Hellyjackan som halva gänget i Claim körde i. Poc Bug-hjälm. Eller Sweet Trooper. Eller Girohjälm med skärm. Dragongogglar. Oakley, såklart, kanske allra mest Wisdom och Crowbar. (Kommer ni ihåg "byta Crowbardelar-tråden?!") Och byxorna som det stod Oakley på hela ena benet på. Treskalspjäxor. De där Dalbello med kedjan som pynt. Salomon SPK. De redan nämnda virkade pannbanden. Dakine Heli Pro-ryggsäck (skidhistoriens mest sålda rygga om jag får killgissa lite). Den förskräckliga budgettranscievern från Pieps med en (1) antenn. Bättre än inget, såklart, och rymdes i de mest ölglada av säsongarbudgetar, men alltså..

Jag har fortfarande Dakine Heli pro 🙂
Åker fram lite då och då både på fjället och till annat. Minns inte när jag köpte den...Men helt ärligt den bästa jag haft. Fortfarande hel..Inte en skråma trots 100tals resor å skiddagar mm.

Bilagor

• 20220107_211318.jpg
    20220107_211318.jpg
    872 KB · Besök: 49

zerode

Aktiv medlem
Har nog ett gäng prylar som platsar, men mina Dynastar Course med vibrationsdämpare och tillhörande Salomon 747 bindningar slår nog det mesta

Bilagor

• 6B692BAD-AA93-4B0A-9583-8327FF9B0C21.jpeg
    6B692BAD-AA93-4B0A-9583-8327FF9B0C21.jpeg
    492.1 KB · Besök: 120

Wangler

Aktiv medlem
Har nog ett gäng prylar som platsar, men mina Dynastar Course med vibrationsdämpare och tillhörande Salomon 747 bindningar slår nog det mesta
Ja fan...dem där är guldpoäng på
Har du kvar båda dämpsrna också..
De tenderade ju å lossna efter ett tag 🙂

Heddious

Aktiv medlem
Jag har fortfarande Dakine Heli pro 🙂
Åker fram lite då och då både på fjället och till annat. Minns inte när jag köpte den...Men helt ärligt den bästa jag haft. Fortfarande hel..Inte en skråma trots 100tals resor å skiddagar mm.
Jag är inne på min tredje upplaga av Heli Pro nu. Den första köpte jag inför säsongen 08/09, den pensionerades i slutet av 2015 då hela botten var så tunnsliten att jag kunde se igenom den. Tror den landade på omkring 500 skiddagar, plus diverse andra resor, cyklande osv. Skaffade en ny, som fortfarande lever (och används av min roomie) men den blev utbytt förra vintern pga allt jävla turande fick mig att falla till föga och skaffa en senare variant för de har hjälmnät och lite större packvolym totalt. Sörjer dock att den nya inte har det coola spadhandtagsfästet på utsidan. Saknar även det lilla prylfacket som fanns på midjebältet på min första, och det utfällbara sidofacket för vattenflaska. Det var fan bättre förr alltså. :D

jaksu

Aktiv medlem
Raichle Flexon + Edgar Grospiron. Jag ville åka som Edgar men inte fick jag Raiches pjäxor heller. Pappa fick rabbat enbart för Salomon och Koflach/Atomic 😀
rjm7jukfdtrs013uhaoh.jpeg

lamboren

Aktiv medlem
Härlig nostalgi, tack!
tror att min mOver-jacka (1st gen) är bland de klädesplagg som jag använt allra längst😍 - numera nedgraderad till vinterarbetsjacka på landet, men inte en söm, resår eller ficka har gett sig, och fortfarande varm och vattenavstötande - fantastiskt👏
(och hade min virkade Kask-mössa senast idag på dagens ’isolerings-skridsko’ - som det blev denna vecka istället för berg🥴)

Wangler

Aktiv medlem
Jag är inne på min tredje upplaga av Heli Pro nu. Den första köpte jag inför säsongen 08/09, den pensionerades i slutet av 2015 då hela botten var så tunnsliten att jag kunde se igenom den. Tror den landade på omkring 500 skiddagar, plus diverse andra resor, cyklande osv. Skaffade en ny, som fortfarande lever (och används av min roomie) men den blev utbytt förra vintern pga allt jävla turande fick mig att falla till föga och skaffa en senare variant för de har hjälmnät och lite större packvolym totalt. Sörjer dock att den nya inte har det coola spadhandtagsfästet på utsidan. Saknar även det lilla prylfacket som fanns på midjebältet på min första, och det utfällbara sidofacket för vattenflaska. Det var fan bättre förr alltså. :D

Bilagor

• 20220107_223907.jpg
    20220107_223907.jpg
    636.1 KB · Besök: 53

Drkosmos

Aktiv medlem
Bär fortfarande min kaskmössa med stolthet. Eller, tja, det är lillbrorsans mössa som han var coolast i högstadiet med, idag är han 33 år. Får komplimanger ibland, dom som fattar, dom fattar.

Hawk100

Aktiv medlem
Blizzard Thermoski, antiskidkorsare som fästes på främre delen av skidorna, Moon-stavar från Sverige, skruvade stålkanter, enstolsliftar, blå (eller röda) HellyHansen-handskar,
Salomonryggsäck….

Sonite

Aktiv medlem

Som en säsongare dessa åren så är det check på prylar i princip samtliga produktkategorier du räknar upp. Haha fy fan vad jag saknar den tiden ibland..

fredw

Aktiv medlem
Bra, tack, nu får jag argument att äntligen uppgradera min orangea POC Bug Receptor hjälm. Har alltid känt mig som Calimero i den. Problemet är att hänvisa till trådar här på FR kan "backfire" rejält...

Har slängt en blågul SOS-jacka från min korta tid som guide i La Piste. Den hade nog gjort sig fint i denna tråd.

1641829843425.png

KaitsuH

Aktiv medlem
Jätte fint att veta, att även jag har "en ikonisk skidpryl"! Jag hittade mössan på en loppis i vintras, helt ny, kostade 2 euro.

Bilagor

• 20220110_180925.jpg
    20220110_180925.jpg
    800.7 KB · Besök: 34

fredw

Aktiv medlem
Vore kul att nu försöka skriva en ”pre-nostalgisk” artikel om dagens prylar, som den skulle kunna se ut om 20 år.

Vad skull kunna ingå? Mögelgrå jacka från Klättermusen? Mystiska ”strukturverktyg” för belagen? Eller är vi inne i en tråkig mellanperiod av konsolidering, utan framtida ikonprylar?

Karlstad

Aktiv medlem
Mössan används nästan dagligen varje vinter.
Har ett par mOver täckbraller i televerksorange med lila foder i stugan

Bilagor

• P_20220111_184837.jpg
    P_20220111_184837.jpg
    1.2 MB · Besök: 11

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp