[Artikel] Ingemar Backmans ikoniska bräda till salu i fem dagar

Redaktionen

Aktiv medlem
Ingemar-Backman-1000x598.jpg

Ingemar Backmans snowboard som han använde då den legendariska bilden från Riksgränsen 1996, på världens då högsta backside air är til salu, eller snarare var till salu...

Läs hela artikeln:

En ai-summering av podden ovan

Podcasten berättar historien om hur den svenska snowboardlegenden Ingemar Backman 1996 flög högre än någon trott var möjligt vid Riksgränsen – ett legendariskt hopp som blev en ikonisk bild i snowboardhistorien. Brädan han använde, en Atlantis, blev en symbol för en hel generation snowboardåkare.

Nästan 30 år senare dök brädan upp igen – inte på museum, utan i en Facebook-grupp för samlare där Ingemar postade: “How much is this board worth?” Inlägget exploderade med över 600 likes och 180 kommentarer. Många skrev att brädan var ovärderlig och borde bevaras som en del av snowboardhistorien. Ingemar berättar att han inte hade förstått att själva brädan betydde så mycket för folk – för honom var den “bara” ett minne från en dag han aldrig skulle glömma.

Han förklarar ärligt att han inte hade mycket pengar. Han hade försökt försörja sig som pokerproffs i Europa, men gick bara jämnt upp. Till slut förlorade han sin lägenhet, sålde sina möbler, kläder och till och med sin TV. Han övervägde därför att sälja brädan för att klara hyran och mat. Efter att ha sett att Tony Hawk sålt en gammal skateboard för ett högt belopp kontaktade han ett auktionshus i USA, Julien’s Auctions. De kände till honom och var intresserade av att sälja brädan, vilket gav honom hopp.

När han lade ut brädan på Facebook svämmade inkorgen över av meddelanden – både från gamla vänner och från människor han aldrig träffat. Flera nära vänner från snowboardvärlden hörde av sig, fick veta om hans situation och sa direkt: “Sälj inte brädan – vi hjälper dig i stället.” Det stöd han fick gjorde att han bestämde sig för att behålla brädan.

Efter allt detta började Ingemar se brädan som något mer än ett föremål: “Det är som svärdet Excalibur. Det är inte bara en bräda längre – det är något jag ska skydda.” Han planerar nu att låta brädan resa på en utställningsturné, med start i Riksgränsen i maj 2026, då det är 30-årsjubileum för hoppet. Därefter ska den visas i Europa, Kanada och USA.

Ingemar säger att han genom hela händelsen återfunnit sin kärlek till snowboardåkningen och communityn: “När folk bryr sig, då bryr jag mig också. Jag kommer inte släppa taget om snowboardingen eller min passion igen.”

Tillbaka
Topp