[Artikel] 5 klassiska misstag carving på skidor

Redaktionen

Aktiv medlem

Skidläraren Jesper går igenom några tips & trix för dig som vill göra bättre carvingsvängar på skidor. Åka på rent skär är kul, går snabbt och är ekonomiskt. Men hur gör man?

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
Kul med instruktionsvideo!
JAg har tittat på den här nedanför, ska testa tipsen där nästa gång jag åker. TAcksam för kommentarer angående hans tips. Det låter handfast och bra. Konkreta knep:

Kul med instruktionsvideo!
JAg har tittat på den här nedanför, ska testa tipsen där nästa gång jag åker. TAcksam för kommentarer angående hans tips. Det låter handfast och bra. Konkreta knep:
tips två verkar galet med stödhjul. Men ska definitivt ut och testas i morgon! Jag tycker snarare att du kan pröva med att lyfta innerskidan, då blir feedbacken lite tydligare när man lutar sig för snabbt in.

Freeride nämner de tre sätten att kanta men glömmer att säga att vi oftast använder oss av alla 3 samtidigt. Så lek lite fram och tillbaka med att kombinera de tre.

JesperHayland

Aktiv medlem
tips två verkar galet med stödhjul. Men ska definitivt ut och testas i morgon! Jag tycker snarare att du kan pröva med att lyfta innerskidan, då blir feedbacken lite tydligare när man lutar sig för snabbt in.

Freeride nämner de tre sätten att kanta men glömmer att säga att vi oftast använder oss av alla 3 samtidigt. Så lek lite fram och tillbaka med att kombinera de tre.
Ja klippet är riktat främst mot nybörjare, du Alexander har nog full koll på detta!
Men ja, lite så är det och dessutom sjukt situations anpassat beroende på åknivå.
I tävlingsvärlden så hoppar man in i svängen och landar i princip direkt på ett utsträckt ben med en kraftig höftkant för att man hoppar över svängfaser eller helt enkelt inte hinner med dem för att man skall hålla sig innanför banan ( Eftersom målet är riktningsförändring i sidled och inte mot backens fallriktning och då har man bara ett visst fönster att kanta på för att inte tappa fart)

Medans vi dödliga i andra lägen strävar efter tidig kant genom att tidigt vinkla skidorna med en knä-kant innan man fått riktigt stöd att luta in kroppen i svängen.
Kör jag kortsvängar så är det en kombination av knä/höftkant som gäller, att helkroppskanta då skulle bara göra att svängväxlingen tar längre tid och att svängen således blir större.
Denna typ av skidmekanik är klart mer avancerad och klippet var till för de som är lite mer gröna.
Kul med feedback och det motiverar ju givetvis att göra en uppföljare!
Tack:D

Kör jag kortsvängar så är det en kombination av knä/höftkant som gäller, att helkroppskanta då skulle bara göra att svängväxlingen tar längre tid och att svängen således blir större.
Så länge du böjer på innerskidans ben för att skapa kantvinkel så helkroppskantar du väl? Och det gör du nog i din kortare skärande sväng. I alla dina svängar skulle jag nog våga påstå!

Denna typ av skidmekanik är klart mer avancerad och klippet var till för de som är lite mer gröna.
Jag förstår att det var till nybörjare och allt det du nyss skrev skulle ha varit lite too much att ha med. Men informationen om att vi använder oss av alla de tre kantvinkelsreglerande rörelserna samtidigt är ganska basic och enligt mig nödvändig info.

Men bra klipp och jepp vi vill ha mer!

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Bra video! Man lär sig alltid något nytt att testa eller hittar en ny vinkel på något man redan kan. Nedan en "you have to master the rules to break them".

JesperHayland

Aktiv medlem
Så länge du böjer på innerskidans ben för att skapa kantvinkel så helkroppskantar du väl? Och det gör du nog i din kortare skärande sväng. I alla dina svängar skulle jag nog våga påstå!
Att kunna vinkla in även innerskidans knä i svängen kallas för cowboy-knä och är väl mest till för att ta bort möjligheten att stå på innerskidan och således få maximalt tryck/stöd på ytter skidan.

Att kunna vinkla in även innerskidans knä i svängen kallas för cowboy-knä och är väl mest till för att ta bort möjligheten att stå på innerskidan och således få maximalt tryck/stöd på ytter skidan.
Ett cowboyknä alltså. Spännande, måste fråga runt lite om det :)

Men det var inte att vinkla innerskidans ben jag pratade om, det var om det var böjt eller sträckt. Om det är böjt, vilket jag skulle tro, motsatsen skulle betyda att du inte har någon belastning på ytterskidan, så har du kantat skidan med en helkroppskantning.
Eller vad tror du?

Senast ändrad:

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Bra video med relevanta tips! Kul med något annat än att det alltid ska pratas om aggressivitet och offpiståkning :) En feedback på videon som jag kände när jag kollade var att tempot på de skärande svängarna var högt(för nybörjare), det blir svårt för dem och även mer tränade att hinna se vad som händer, än svårare att försöka härma. Jag personligen hade valt större upprundade svängar för att svängfasens olika skeden ska bli tydligare. Nu blir det mer en snabb snygg videosväng än en instruktiv sväng där det är enkelt att följa rörelserna. Kanske videotekniskt är svårare med tanke på kameravalet av att åka framför?
Keep up the good work! Kortsväng nästa 😀?

waxoff

Aktiv medlem
Vill inte utge mig för att vara någon expert i ämnet, men en sak som brukar kunna vara en ögonöppnare för åkare som vill carva bättre är att helt enkel "torröva" en djupare carvingposition. Utan skidor och allt. Bara sätta sig på en låg plattform och försöka efterlikna t.ex. åkarna på bilderna i inlägg #1 och 2. Lite knepigt att känna balans och heleheten utan G-krafter så klart, men mer avsett för att att fatta bl.a. hur nära det inre knät måste komma mot bröst-axel när man ska riktigt djupt. Man ser ju en del som försöker carva mer eller mindre ståendes rätt upp och ner som blompinnar, med blandade resultat...

pd

Aktiv medlem
Vill inte utge mig för att vara någon expert i ämnet, men en sak som brukar kunna vara en ögonöppnare för åkare som vill carva bättre är att helt enkel "torröva" en djupare carvingposition.
En annan ögonöppnare var en bild jag hittade någonstans på tuben där man tagit en stillbild av någon WC-åkare som kränger sig runt en slalompinne med rumpan nån centimeter över snön och roterat hela bilden så att ytterbenet är helt vertikalt. Det ser då ut som att åkaren står upp på ytterbenet, lyfter innerbenet så mycket det bara går och viker överkroppen ut över ytterbenet för att balansera mot innerbenet. Även det kan torrövas - exempelvis när man står upp och jobbar.

JesperHayland

Aktiv medlem
Vill inte utge mig för att vara någon expert i ämnet, men en sak som brukar kunna vara en ögonöppnare för åkare som vill carva bättre är att helt enkel "torröva" en djupare carvingposition. Utan skidor och allt. Bara sätta sig på en låg plattform och försöka efterlikna t.ex. åkarna på bilderna i inlägg #1 och 2. Lite knepigt att känna balans och heleheten utan G-krafter så klart, men mer avsett för att att fatta bl.a. hur nära det inre knät måste komma mot bröst-axel när man ska riktigt djupt. Man ser ju en del som försöker carva mer eller mindre ståendes rätt upp och ner som blompinnar, med blandade resultat...
Exakt! Finns ett uppsjö av grymma tips precis som du är inne på för att nå resultat.
Ex. Så kan man till och med testa att kanta skidorna i liften upp bara för att känna skidorna svänga av sig själv. Nu är det såklart förbjudet att köra större sicksack svängar i liften men om man håller sig under vajern så liften in spårar och bara gör små sidoförflyttningar så är det också ett utmärkt sätt att hitta känslan!

Hawk100

Aktiv medlem
Bra tips, men filmningen...!!!
Tänk på filmningen!!
Inte någon gång när du visade de olika kantningarna (knä-, höft- och banking /kroppskantning) syntes skidorna. Dvs man såg inte vilken effekt kantningen gav på skidorna....
I övrigt mycket bra!!! 👍

• Gilla
Reactions: Ivo

Henric-s

Medlem
En annan ögonöppnare var en bild jag hittade någonstans på tuben där man tagit en stillbild av någon WC-åkare som kränger sig runt en slalompinne med rumpan nån centimeter över snön och roterat hela bilden så att ytterbenet är helt vertikalt. Det ser då ut som att åkaren står upp på ytterbenet, lyfter innerbenet så mycket det bara går och viker överkroppen ut över ytterbenet för att balansera mot innerbenet. Även det kan torrövas - exempelvis när man står upp och jobbar.
Så är det, ett rakt ben är starkare än ett böjt=stark utsida. Olika länders skidskolor har olika uttryck för detta, exempelvis psia, USA: ”vertikal separation”. Innerbenet, övre benet i en sväng måste vara kortare oavsett om vi står i en sluttning eller gör en riktningsförandring.

lainenR

Medlem
Grymt bra video!
Träffade även på dig Jesper och hälsade när du filmade på toppen. Synd att jag inte visste syftet med filmandet, då hade gärna snackat lite så det var väl tur för dig 😊.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Exakt! Finns ett uppsjö av grymma tips precis som du är inne på för att nå resultat.
Ex. Så kan man till och med testa att kanta skidorna i liften upp bara för att känna skidorna svänga av sig själv. Nu är det såklart förbjudet att köra större sicksack svängar i liften men om man håller sig under vajern så liften in spårar och bara gör små sidoförflyttningar så är det också ett utmärkt sätt att hitta känslan!
I ankarlift med jämnstark kompis: försök styra ut kompisen åt dennes håll... då kommer kantningen in rätt snabbt via tävlingsinstinkten 😁

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp