[Artikel] Är monoskin tillbaka?

Redaktionen

Aktiv medlem
Nu verkar det som att monoskin, 1980-talets hetaste snöbräda, får konstgjord andning. Idag lanseras Dreaming In Mono, en serie i sju delar.

Läs hela artikeln:

Kollade första delen. Verkade kul i början men blev bara segare och segare. Inget jag kommer att följa, och definitivt inget som gör mig sugen på en kokt hamburgare.

Har väll varit på gång ett tag nu känner jag, äntligen kommer dom.
Här för att stanna!
go mono or go home ;)

Monoski är på g igen :D Jag såg flera stycken på 3 veckor i alperna över jul/nyår. ser jäkligt fräckt ut, hade vart kul att testa nån gång.

Redan 1980 provade jag monoski i Avoriaz. Första gången det var kul att åka offpist i blötsnö. Vet att jag fanns med på en bild på Intersport i Västrtås där jsg och några kompisar poserade med våra monoskis.
Eder
OldGen

1988 var vi ett gäng killar som drog till Chamonix, å visst åkte vi bland annat monoski....Vi var dock lite irriterade, för redan då -88 började det dyka upp snowboardåkare på Les Grands Montets!. Jag hävdade dock att det var en fluga och att dom kommer att självdö....va fel man kan ha...

Free your heel!!

"Monoskins popularitet försvann snabbt" skriver de. Kanske rätt om man bara ser till majoriteten. Men majoriteten är ju som bekant intellektuellt marginaliserad i alla fall. Bland oss i den överväldigande minoriteten (the vast minority) har populariteten hos monoskidan aldrig falnat.

Monoskidan är skidvärldens motsvarighet till "höghjuling" (cykel med ett jättestort framhjul). Helt enkelt en åtevändsgränd i skidutvecklingen! Jag är livrädd när jag ser någon åka mono i backen då de har sämre kontroll på svängarna än en knallfull reklamare som tar sig ner för backen på offpistskidor...

Hi mates,
... är "pjäxskida"=på finska monoski tillbaka? Hmm, kanske som ett alternativ då man blir trött på 2 skidor/1- på var dera!
Själv är jag/hör hemma i det gamla monoski gänget, har kvar både Tua Swallow tail + 4 Head Powder + en modifierad Burton Swallow tail snowboard som alla är väl använda! Kan bara konstatera att Tuan är bra på preparerat och alla andra Monoskin hör hemma i POWDER eller mycket våt sommar snö (Stryn tex).
Troligtvis kommer det ett litet sug efter filmen men vi får se. Faktum kvarstår,...
DE SOM KAN SKIDA I PREPARERADE LÖPOR MED KNÄNA IHOP (old ski school)..och gillar att köra "motorcyckel" i pisten,... ÄR DE PERSONERNA SOM GILLAR MONOSKIN bäst!!!

Tillbaka
Topp