[Artikel] Åre bäst i Sverige – igen

Redaktionen

Aktiv medlem
are_kabinbana.jpeg

För andra året i rad har Åre utsetts till Sveriges bästa skidort på skidorternas motsvarighet till Oscarsgalan – World Ski Awards. Även bland de vinnande hotellen var det Åre-dominans.

Läs hela artikeln:

Att Åre skulle vinna i Sverige känns ju måttligt förvånande men att Val Thorens skulle vara bäst i världen? Really?! Kan ändå tycka att någon form av skogsåkning eller iaf lågalpin terräng skulle kunna krävas för en sån utmärkelse? Antar att de som röstat bara utgått efter soldagarna...

@Pillard jag vet inte om de kanske har räknat med hela tre dalarna när de bedömt skidåkningen, för det finns en del skogsåkning om man vet vart man ska leta.. dock inte uppe i VT (såklart). men jag får känslan av att saker vid sidan om åkningen väger rätt tungt i dessa utmärkelser. och även om jag personligen verkligen gillar VT vill jag inte kalla det bäst i världen, dels för att det är tillräckligt med folk där som det är, och dels för att det har några riktigt tunga nackdelar – vindkänsligt, flatljus och lång transfer jämfört med många andra.

Så kan det säkert vara men då borde ju priset gå till Les 3 Vallees? För som sagt, det är en väldigt trevlig anläggning och jag har varit där två ggr och alltid fått monsterdump så jag har fått bra puderdagar i strålande sol vilket är underbart där. Dock har jag också då varit där under snöfall och blåst, inte helt optimalt och jag tar mycket hellre de dagarna i typ Val d'Isere eller Serre. Antar att boendet i relation till backarna är det som avgör

@Pillard ska kolla igenom listan, men jag tror inte att de nominerade ihopsatta skidområden (typ Dolomiti Superski, PdS, 3V osv).. annars känns ju de som helhet som givna vinnare pga mångsidigheten som blir av stora områden med många orter.

borde inte folk i backen-ration vara intressant? för då borde ju orter som Serre och Hemavan kunna spöa Åre och VT rätt rejält.. enda gången jag upplevt liftkö i Serre var på parisarnas sportlov, och bara i första liften upp från byn. och nån gång uppe på berget när de gamla stolliftarna från villeneuve mot chantemerle hade en dålig dag.

freerideanvändarna borde infiltrera juryn haha.

Ja Åre är ju en smärre parodi på sig själv ibland med liftköer. Och precis som du säger, i Serre brukar det vara lite kö i Casse de Boeuf på morgonen och sen inget alls. Trängseln till Cime de Caron är däremot i en helt annan liga...

@Pillard Caron är nio gånger av tio fett överskattat sett till kötid/åk. plus att Lac du Lou därifrån slutar med en skråsträcka modell svinlång och tre liftar för att ta sig upp igen. :) Cassen är ju betydligt bättre, även om det finns några lömska raviner i skogen.

Det finns ju inte direkt någon konkurrens till Åre i Sverige. Skidåkning både ovanför och nedanför trädgränsen. Betydligt mycket mer fallhöjd än andra skidorter. Piståkning och offpiståkning. Restauranger i världsklass. Bra party om man vill ha det. Olika typer av boende. Aktiviteter för hela familjen.

Att t.ex. Hemmavan eller Riksgränsen skulle konkurrera faller genast på skidåkning vid dåligt väder och restaurang/barutbud (här får Serre stryka på foten också). Åre verkar ju dra på sig haters. Min egen teori är att det är personer som tillbringat påsklov och v.9... Jag säger inte att Åre är bäst på allt alltid, men det är den mest kompletta skidorten i Sverige med marginal.

Tur de inte sysslar med skidåkning de som röstar... Coca-Cola kanske är världens bästa dryck också och Shell den bästa bensinen? hahaa

Tycker helt klart Åre är överskattat. Året jag var där fanns det absolut ingen offpist eller puder och det blåste som fan på toppen så man såg inte ett skit var ingen mening med att åka där. Parken var inte heller särskilt imponerande. Skulle ranka en dagi kungsberget högre än Åre...

Tillbaka
Topp