[Artikel] Armada kräver ersättning av Rossignol

Redaktionen

Aktiv medlem
Armada kräver ersättning av Rossignol då de hävdar att Rossignol gjort intrång utan tillstånd på deras patent gällande fempunkters sidoskärning.

Läs hela artikeln:

alltså att de pallar "(patentet sammanfattat: bräda för att glida på snö med förbättrad nos och uppböjd tail)." Ska personen som kom på snowboard stämma alla brädtillverkare?

de hade vart kul om ett märke haft patent på carvingskidan när den kom undrar hur de hade sett ut idag då

Det roliga är att Armada blev stämda av DPS för patent intrång för något år sedan om jag inte har fel. De snodde DPS Lotus 138:s skärning rakt av och satte de på ARG.

Lame. Låt båda göra skidor. Patent gör bara allting krångligare och jobbigare.

Så jävla löjligt så spyr på artikeln! "bräda för att glida på snö med förbättrad nos och uppböjd tail" ja men tjena!! Hur definieras "förbättrad nos"? Och tänk om inte tail'en är uppböjd utan det är resten av skidan som är nertryckt/nerböjd? Börjar lika Apple's pinsamma patent på olika rörelser med handen över skärmen!

Tröttsamt, dessutom är det ju knappast en ny "uppfinning" Salomon hade ju exempelvis skidor för sketlängesedan som byggde på denna princip.

Tycker Armada ska fokusera på att göra bra skidor istället för att jaga andra som uppenbarligen gör minst lika bra skidor, kanske bättre?

Nu kanske "Robert Jarlenäs" borde sätta sig ner och fundera över sin journalistkarriär. Uppenbarligen har han enbart läst titeln på Newschoolers-tråden och sen hittat på resten själv.

Armada stämmer INTE Rossignol, utan Rossignol stämmer Armada.

Armada har däremot skickat en "cease and desist" order till Rossignol där de i enkla termer förklarar att Rossignol har brutit mot ett patent, och de vill därmed att de upphör med försäljningen av S7 alternativt betalar någon slags summa till Armada för att få fortsätta (en summa Armada sedan kommer donera till välgörande ändamål).

Rossignol svarade med att själva stämma Armada för ett annat patentintrång.

Rent lekmansmässigt kan man väl säga att Armada retade den stora arga franska getingen lite för mycket innan de släppte ut den ur burken.

Hur som helst är det lite väl mycket lösryckt info här, skärpning freeride!

Är det inte fler märken än Armada/Rossi som kör med flerpunktsskärning?
Räknas tillexempel "early taper" in?

Sen hajjar jag inte riktigt vad Rossignols patent går ut på?

"bräda för att glida på snö med förbättrad nos och uppböjd tail" = snowboard/twintips? Ska dom stämma alla som tillverkar snowbards & twintip-skidor då? Låter ju lagom bra..!

OK, läst lite mer om detta och det hela verkar ju som om Armada gjort en jättetabbe utan att egentligen ha någon som helt koll på något mer än sitt eget patent.

Efter att ha läst Complaint Case PDF:en så verkar armanda ha gjort en tabbe utan dess like.

Jacob hur förklarar du mailen som svimen länkade till då? Då ser det ut som Armada skall begära pengar från flera företag för de har gjort samma sak. Och betalar man inte då lär det bli en stämning? Eller är det jag som har missuppfattat detta?

precis hasse - men det är verkligen ingen stämning. många som vill få det till att armada går ut och stämmer folk, när de egentligen bara varnar dom.

det är ju inte för inte företagen har välbetalda jurister

Fan va bra, nu kanske vi snart inte behöver välja skidor som konsumenter! En skida/tillverkare per skärning, suveränt! Slipper de kriga om priserna också.

Ingen direkt skillnad. Armada skickar via sin advokat ett brev som säger: "Redogör för hur mycket ni sålt för av den/de berörda modellerna så vi vet hur mycket vi ska kräva för att inte stämma er."
Skulle en privatperson göra detta så kallas det utpressning. Så varför skulle det vara bättre än att faktiskt stämma någon? (Som Rossignol gör pga att Armada försöker utpressa dom)

Eh, wikipedia levererar följande: "A cease and desist is an order or request to halt an activity (cease) and not to take it up again later (desist); or else face legal action."

Helt rätt av Rossignol att bita tillbaks och antagligen ett måste för att kunna slippa stämningen. Antar det är klassisk motanmälan (tex vid misshandel, blir du spöad av en vakt och anmäler honom så kommer han garanterat anmäla dig direkt också).

Sen kan Armada snacka hur mycket dom vill om sin välgörenhet... Men som jag ser det kan dom köra upp den i röven. Jag köper då aldrig ett par armada i framtiden.

Jacob, stämning var antagligen fel ordval men att juridiskt kräva pengar från ett företag för patentintrång och kräva att de upphör med sin försäljning och ger dem pengar i "skadestånd" är mer eller mindre en stämning. De använder helt enkelt inte det ordet bara.

Jag satt och läste igenom de juridiska dokumenten från bl.a. Utah (där ross har lämnat in en stämningsansökan, det är mao inte heller en stämning än).

Men du har helt rätt, klantigt ordval av mig, ett misstag som inte ska upprepas.

Jag har nu bett Ola ändra artikeln till att Armada kräver ersättning av Rossignol, samt andra berörda, och jag ber om ursäkt för mina felaktigheter i texten.

Tillbaka
Topp