[Artikel] Bättre grepp i pisten

Redaktionen

Aktiv medlem
Stålkanter som behåller sin skärpa hela vintern? Ultimate Grip-slipningen uppges hålla tio gånger längre än traditionella slipningar.

Läs hela artikeln:

Dom fanns på plats under skidtestarhelgen i tandådalen...! Lite old news känns det som då det var för 3 veckor sen typ :S

detta funkar fint, körde med det några veckor förra säsongen och va nöjd med det, lite old är det nog inte då nu har dom valt att marknadsföra ultimate grip, fixade mina skidor i rödkullen förra vintern, då dom stog och visade upp detta. detta fanns även på förra årets skidtestar helg i åre.

körde det på mina BC skidor, ingen större skillnad tycker jag, men vi får väl se om det håller längre !

Det här är samma teknik som brädtillverkaren Lib tech har - fast LiB tech har gjort det på riktigt, med rejäla vågot som är inbyggda redan från början med en vågig stålkant, som på samma sätt är mest markant mellan bindningarna = under pjäxan på skidor. Mycket riktigt ger det bättre isgrepp, och man kan köra med nedfilade kanter för rails, och fortfarande ha bra isgrepp. Lib tech gör även skidor med den tekniken, marknadsförda som smala brädor i par :-) Ska bli intressant att se om någon slags patentstrid följer nu...

fett, kan vara värt att testa, blir o svänga förbi Intersport i ÖSD på vägen till åre imorgon inför lite 24/7 skidåkning ^^

Har inte Freeride redan haft en artikell om detta? Eller sviktar minnet till den milda grad att jag läst om det i forumet?

I vilket fall tänker jag fortsätta slipa mina kanter på traditionellt vis ,det är ju ändå ngot man gör efter nästan varje åkdag.

en kompis körde me sånna förra året, han tyckte de va kanon bra.. men då körde han mycket pist oxå.

jag kör park med den här slipningen och jag har inga problem alls varken vid sidolandnigar eller rails.

Varför man har oslipade kanter när man kör park är ju för att det "hugger till" när man railar med sylvassa kanter. Om man nu slipper detta problemet med denhär sortens slipning så är det ju självklart att man har nytta av vassa kanter (bättre gräpp) även i park. Lätt värt att pröva!!

Idiotiskt. Lär ju både bromsa och hindra ett riktigt rent skär. Skära tomat med en tandad kniv istället för en väl slipad riktig kniv är iofs inte heller nå't jag skulle göra. Bröd OK, men tomat? Brödsåg, kallas för övrigt den sortens brödkniv. Så dessa stålkanter är säkert bra för dem som vill såga sig ned på tvären.

Grymt grepp - speciellt bra på breda lagg som man kört sönder kanterna på sten med. Ska fixa det till mina Mantra i år! Man behöver ju ännu bättre kantgrepp desto bredare skidan blir.

Idag 00:27 Av: j-ens

Min slutsats är dock att ultimate grip är en naturkatastrof för allt vad glädje på berget innebär.

Jag... vet inte vad jag ska säga i detta läge, så jag gissar.
Du åker antingen dåligt, eller så är du en dålig åkare?

haha nej de kan inte vara till nån nytta för parkåkare som folka har skrivit.. kommer ju bara hugga sönder i railsen förfan..

+ att de finns nån annan typ av smidda stålkanter som ska hålla länge som fan har jag hört.. !

Jag prövade en bräda idag som dom hade slipat och de var en sjuk skillnad alltså, man kunde lätt glida över de isiga partierna i backarna, så jag rekomenderar de starkt, iaf om man åker mkt i pisten, om man mer är en parkråtta så vet jag inte, har inte prövat och kan inte yttra mig om det!

Detta låter riktigt intressant frågan jag ställer mig bara är HUR MÅNGA GÅNGER GÅR DET SLIPA SKIDORNA PÅ DETTA SÄTT?? Någon som vet något ställe man kan göra detta i jönköpings området??

Tillbaka
Topp