[Artikel] Bredare pister i Riksgränsen

Redaktionen

Aktiv medlem
Pisterna i Riksgränsen har blivit bredare så att de ska vara mer tillgängliga för familjer och skidåkare på alla nivåer. Gratis pistvisning med skidlärare ingår och liftarna är nyrenoverade.

Läs hela artikeln:

Det borde även innebära att "road jumpet" över Apelsin har höjts i svårighetsgrad.

Pistvisningar i gränsen... ja jävlar mycket ska man höra innan öronen trillar av. Offpistvisningar är väl mer passande va. Snacka om att göra en häna av en fjäder... man spränger lite i några kurvor i aplesinklyftan och kallar det att bredda pisterna ned mot framsidan...hoho. Man kanske ska sikta på att byta ut hela hotellbaracken som det egentligen är mot en riktig byggnad som inte läcker vatten och luktar mögel osv. Har varit där ett par gånger för några år sedan men har fått nog av all skit där uppe och tänker inte återkomma. Man verkar ha glömt bort att det är ett berg som gör att man vill komma diit och inte massa trams som spa, bastu, mediokert boende, riktigt dåligt utvecklade aktiviteter och en extremtävling med obefintliga prispengar som är så illa skött att det liknar ingenting. Dessutom håller dom på att utarma den speciella kunskap om anläggningen genom att sparka folk till höger och vänster för att spara... Snart glömmer man väl bort att det är en skidanläggning och gör det till en parkering och gränshandel med kött och tobak för norrbaggarna. Nej fy fan jag är så jävla less på hur gränsen sköts så jag mår illa. Liftarna byts inte ut trots att de hållit på å döda folk under 15 års tid. Det tystas ner.

Hmm terrängen är väl densamma som när anläggningen sköttes lite bättre för några år sedan så åkningen är fortfarande kul.

Dom har glömt bort att satsa på en park tyvärr och har mest hafsat ihop några värdelösa plikttrogna hopp på slutet av säsongen.

Så kontentan är väl egentligen att själva anläggningen, personalen och allt runt berget har haft bättre dagar medan berget fortfarande är skoj om man gillar svensk kort friåkning på 300 fallhöjdsmeter på väldigt varierande underlag med en del skråande och knallandes

Nä det gör man inte så det vore väl fint om de satsade mer på offpiståkningen och bc generellt på nåt sätt

Håller med Larssa, fan det ær snart ingen som åker till grænsen, Før vem fan vill åka lift med livet som insats...
Renovera upp det som ær kass på fjællet och jag kan lova att det kommer mer folk, Det ær væl før fan ingen som åker till grænsen før att bada bastu, men det ær jævligt många som dæremot vill ta en bastu efter dom vart på fjællet...
Kom igen nu Strømma och vakna upp ur den dær jævla dvalan ni vaggat er in i.
Grænsen ær inget familje stælle, har ni inte fattat det æn.
Førsøk inte gøra en katt av ett lejon eller tværtom...
En besviken føredetting.

... Bra skrivet Larssa!

Nu väntar jag på att STRÖMMA-gruppen kommer in och kommenterar kritiken kring säkerheten i systemet.

Helt enig med att hotellet läcker vatten och luktar mögel, det har det gjort i flera år. De brukar ha hinkar utplacerade lite överallt....

Nordalsliften som spårade ur förra säsongen, hur gick det med den. Är det någon som vet? Har den bytts ut?

Kompisar till mig som åkte i Nordalsliften då den pajade såg snowboardåkare längre upp i liften som åkte sicksak i liftspåret. Liften stannade efter ett tag då snowboardåkarna var ur synhåll. Sedan framkom att vajern hoppat av ledhjulen i toppen på liften. Vajern som trillade ner klöv hjälmen på en kvinna när den snärtade ner mot backen. Hon fördes bort med helikopter för sjukvård. Hurvida dessa snowboardåkare skulle vara ansvariga vet jag ej men det var så det framhölls för mig.

Observera att detta har jag hört och vill gärna att någon bekräftar eller dementerar detta. Någon som vet mer?

Jag håller med om nästan allt som har skrivits om Gränsen. Det är helt sjukt att en skidort i Sverige 2008/2009 inte har bra liftar. Ett tips är att ha bra korgliftar och släng bygel och knappliftarna på direkten. Jag förstår att anläggningen inte har Skistars feta investeringskonto men att lite idéer om framtiden borde man ändå ha kunnat presentera utöver bredare pister. Man kan inte bara leva på att naturen och berget är grymt utan en ökad komfort måste komma på plats. Det räcker inte med att metrologen är fräsch då hela hotellet stinker.

Strömmas to do list!
Liftarna måste uppdateras
Hotell med nattklubb måste hålla högre standard
Park måste finnas detta inkluderar även en halfpipe
Bygg en toppstuga med fik
Fixa en vändplan för bussar så slipper bussen paja alla bilar på parkeringen.
Lägga av att sälja på charm sälj på kvalitet så får ni nöjda kunder…

Vet inget om att några snowboardåkare ska ha varit anledning till att vajern spårade ur i Nordalsliften. Det gjordes en utredning ev en fackman och man kom fram till att den bakomliggande orsaken till varför vajern spårade ur var ett konstruktionsfel hos liften. Rapporten, som säkert finns att få om man kontaktar Strömma, beskriver felet som är lite för avancerat för mig att beskriva här på rak arm. Sen om sicksackåkandet kan ha bidragit kan man väl spekulera om. Riktigt tråkigt det som hände iaf och synd att man inte tar bort/byter ut Nordalsliften inför kommande säsong då den uppenbarligen är farlig och uråldrig. Renoveringar i liftsystemet ska iaf ha gjorts inför 2009, exakt vad återstår att se.

Angående boendet så renoverades alla skidåkarrum+ca hälften av alla lägenheter inför förra säsongen. Den här säsongen ska i stort sett alla lägenheter vara renoverade om jag förstått det rätt. Boendet håller numera en hög klass, iaf om man jämför mot hur det såg ut för 2 år sedan.
Vad som också är positivt är att Riksgränsen Hotell & Konferens tagit över driften av själva hotellet, spaet och metro. Liftsystemet drivs fortf. av Strömma. Han som är chef för RG Hotell & Konferens heter Robert Gustavsson och var marknadschef under 90-talet innan Strömma tog över. Han var även med och startade NM och är en person jag tror kommer få Riksgränsen på fötter igen efter den tråkiga utvecklingen i början av 2000-talet. Med andra ord så ser det ut som att Riksgränsen trots allt står inför ett lyft de kommande åren.

Jo, gränsen blir bara mer och mer besvikelse för var år.

Nordals och framförallt vinkelliften står ofta pg tekniskt fel. Har tom varit med om att den två gånger under samam säsong (Förrförra säsongen) stått stilla pga sjukdom. Man hade helt enkelt inte personal att sköta den så fort någon var sjuk.

Att dom nu i år dessutom kortar säsongen fem veckor gör en inte direkt mer sugen på årskortet. Men man köper väl det ändå i slutändan.

Förut rekomenderade jag gränsen, det gör jag inte längre.

Att Nordals och Katterjokks liftarna spår ur är ju inget nytt. Det har dom gjort ändan sedan dom byggdes. Kiruna Kommun som var ägare på den tiden köpte billigt franskt skit. Katterjokksliften hade ett större haveri redan första vintern och stod länge,

Varför bredda backarna...? Det är ju inte diretk trångt förutom någon enstaka helg typ påsk o så.

Enligt STRÖMMA gruppens VD Pelle Lindberg, så svarar de inte på anonyma debattartiklar, insändare, blogginlägg eller brev - de har dock läst dessa inlägg.

Min tolkning blir att de som har kritik eller synpunkter på Riksgränsen bör rikta detta personligen direkt till företaget, via brev, telefon eller mail.

Det viktiga för dem är att det finns en underskrift, så lovar de att försöka besvara frågorna och synpunkterna den vägen. Antar att det är deras policy och affärsbeslut och det får man väl respektera.

Min erfarenhet är dock att de företag som informerar mest vinner flest.

Svar från VD Pelle Lindberg på Strömma Fjäll & Aktivitet AB

"Nu väntar jag på att STRÖMMA-gruppen kommer in och kommenterar kritiken kring säkerheten i systemet."

När det gäller säkerheten i systemet så står vi underställda Boverkets kontroll. De har i sin tur delegerat detta till ÅF-kontroll. Våra anläggningar kontrolleras därför årligen. För att få öppna en lift måste den vara godkänd. Vi skulle aldrig riskera vårt renommé och varumärke genom att köra en lift utan godkännande, därför har vi aldrig gjort det, och kommer inte heller att göra det. Mao har våra liftar alltid blivit och varit godkända.

När det gäller driftssäkerhet har vi ibland haft problem med bl.a Nordalsliften, där vi varit tvungna att stänga liften under en period pga driftsstörning. Det har av personer som just då använt liften uppfattats som väldigt störande. Det är det givetvis för oss och vår personal också.

Riksgränsen byggdes ju upp med hjälp av kommunala ”gratispengar” och, när det begav sig, utan någon större korrelation mellan liftarnas antal och kapacitet i förhållande till antalet bäddar på anläggningen. Liftsystemet blev med andra ord lite för stort. Det gjorde att underhållet under kommunal regi blev eftersatt. När de sedan sålde anläggningen till en privat entreprenör så gjordes enligt uppgift inte heller några underhållsarbeten. När vi tog över anläggningen i Riksgränsen 2001, hade den därför en stor långsiktig ”underhållsskuld”. Vi har med tiden konstaterat att vi har en lång väg att gå för att få tillbaka anläggningen i ett normalt skick. Under åren har vi därför lagt onormalt stora summor på att arbeta ikapp det långsiktiga underhållet.

Sedan tidigare planering har vi därför under sommaren utfört underhåll av betydande omfattning till en kostnad av ca 4,5 Mkr. Tyvärr är sommaren alldeles för kort i Riksgränsen, vilket gör att tiden att jobba på fjället är minimal. Vi planerar dock en fortsättning kommande sommar till liknande belopp.

"Helt enig med att hotellet läcker vatten och luktar mögel, det har det gjort i flera år. De brukar ha hinkar utplacerade lite överallt...."

När vi övertog var nog hotellet precis så som du skriver i din fråga ovan, men under åren har mycket hänt. Under perioden 2001-2003 renoverades allmänna ytor i hotellet som reception och bibliotek, dessutom konferenslokalerna och alla hotellrum (30 st) i 200 – och 300-korridorerna. Inför säsongen 2006 renoverades Meteorologen och gjordes om till Meteorologen Ski Lodge. Ett väldigt mysigt och trevligt boende som opereras av Patrik ”Strumpan” Strömsten. Inför säsongen 2008 renoverades äntligen alla skidåkarrum (62 st) och en stor del av lägenheterna (36st) samt ytterligare hotellrum (6 st). Inför kommande säsong har vi fortsatt renovera handikapprum (2 st) och större lägenheter (6 st).

Det innebär att nu är närmare 90% av Riksgränsens alla boendealternativ är renoverade och flertalet det senaste året.

Jag hoppas att jag har klargjort en del av dina frågetecken med detta svar? Du får gärna ge informationen vidare om du vill.

Hlsn/P

Pelle Lindberg
VD

Strömma Fjäll & Aktivitet AB
Ingår i STRÖMMA gruppen

Undrar vikka katastrofer som händer i år då det går många rykten om att gränsen är till salu. Hoppas dom säljer fort och att Skistar köper det.

Tillbaka
Topp