[Artikel] British Airways slänger ut surfbrädorna

Hyllgren: Är inget skämt. Skulle kosta 3489:- och frakta mina brädor med BA. Sjukt dyrt..

Ja, detta är verkligen inte alls bra!
Läs nedanstående, kopiera adressen och maila BA så kanske vi tillsammans kan avhjälpa denna misär! Vore förödande!!!
:(
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hi ......

I just wanted to make sure that you are aware that British Airways is planning to ban surfboards on all its flights from 6 November.

http://www.britishairways.com/travel/bagsport/public/en_gb

We have heard unconfirmed reports that the reason for this is that the new baggage handling equipment at London Heathrow Terminal 5 is not designed to deal with large items.

We are extremely concerned that other carriers will follow BA’s lead.

I feel that the strongest argument against the ban will come from companies in the surf travel industry that depend on people being able to take their surfboards on holiday with them. We need to make airlines see that the simple act of banning surfboards on flights will have serious knock on consequences for people and communities that depend on surf tourism.

If you feel that this issue will affect you and your business, please make your feelings known to BA, and the local press and media in your area.

Contact BA by email:

http://www.britishairways.com/travel/askbainter/public/en_gb ?source=BOT_contactus

BA Postal Address:

British Airways plc,
Waterside,
PO Box 365,
Harmondsworth,
UB7 0GB.

United Kingdom

Den enas död är den andres bröd. Andra flygbolag kommer GIVETVIS att snappa upp på denna nyhet och erbjuda/annonsera speciellt för resenärer med surfutrustning. Vidare är BA är knappast det enda flygbolaget man kan flyga med heller, inte direkt så att dem har 50% av marknaden, så vi behöver nog inte oroa oss.. Vidare kan det vara intressant att veta hur dem ställer sig till kitesurfing utrustning? Och om den är packad i en kite-golfbag? Och när faaaaan ska de tvinga överviktiga att betala övervikt på deras feta kroppar på flygbolag egentligen? Va fan ska jag betala pengar för att ha 10 kg extra om jag väger 70 själv när en tjock fan kan klampa in med 150 pannor och inte betala en buck?!? Många frågor, få svar..

dave_spruce:
det handlar om att handlingsagenten ska slippa ha sina mannar lyftandes 35 kgs väskor. de slipper ju lyfta tjocka människor, de brukar gå på flygplanet för egen maskin. övervikten har inget med hur mkt planet kan ta i luften att göra, det kan lyfta betydligt mer.

för övrigt helt sinnessjukt av BA, tur att jag aldrig flyger dem.

J

Uhmm.. oftast är det inte så att man har 50 kg i en väska.. När jag flög hit hade jag 21 kg i en väska och 23 kg kiteutrustning i en kitebag så dem behövde inte alls lyfta några 35 kgn.. Ändå fick jag betala övervikt. Dessutom spelar det ingen roll om det ska lyftas eller gås på. Övervikt som övervikt imho. Dessutom stoppar det ju inte folk att ta med övervikt på planet så kastarna måste ju lyfta det i vilket fall som helst. Bara flygbolagen som tar chansen att tjäna några extra buck på kuppen

Som sagt, inget skämt och det är inte bara så att de inte längre tar med surfbrädor gratis utan de tar inte med dem ALLS, inte om du betalar heller. Surfbrädor och windsurfingbrädor (tillsammans med stavhoppsstaver, spjut och lite annat) är helt enkelt förbjudna på BA.

hmmm.... En tråkig tendens, helt klart. Vi märker klar åtstraming vad gäller lagg och cyklar bl a. Vi flyger Luftwaffe ner till Milano i december. Vi hade bokat via nätet och då finns helt enkelt ingen fråga om skidor eller annat skrymmande baggage. Nu blev vi uppringda p g a en ändring i avgångstiderna och DÅ ställde flygbolagstjejen frågan om vi hade skrymmande baggage med oss. Njäa, det har vi ju (...gammal och ärlig). 20 EUR/ skidpaket och väg, tack! Jag ser också tendensen att "vanliga" resenärer har allt mer baggage med sig överlag, varför fattar jag ju inte, och allt väger. plus det faktum att den genomsnittlige resenaären blir allt tyngre. Bolagen kommer nog att fortsätta...

Eftersom jag ska flyga med BA till Marocko i december kändes det här surt... dock visade det sig då jag, efter att i en timme ha diskuterat detta med ett antal likskallar som företrädde BA i Sverige, pratade med BAs kundtjänst i England att BA mot en mindre mängd tjat gick med på att ta med våra brädor då vi bokat biljetterna under premissen att vi skulle få med oss brädor.

Så, om det är ngn med samma problem, ring BAs kundtjänst på +44 191 490 7901. Och gnäll.

Tillbaka
Topp