[Artikel] Clayton Vila – FIVE

Redaktionen

Aktiv medlem
Clayton Vila har släppt sitt soloprojekt, i vilket han varvar sin odiskutabla skidtalang med pinsamt objektifierande klipp på lättklädda damer. Inför trailersläppet av FIVE sa han att han ville skapa obehag och om han lyckats är upp till var och en a

Läs hela artikeln:

@haellgren håller med, ballt att ha en sido-story (björnen gick på strippklubb och blir mördad av sin tjej?) men förstår verkligen inte varför man behövde ha ett en lättklädd tjej som smeker sig och visas upp som objekt. Om hon hade haft kläderna på så hade ju storyn makat mer sence.. Men är ju inte första gången han har sexistiskt inslag i sin fullpart. Synd.

Fattar inte vad ledstänger har med skidåkning heller, men jag förstår att killarna drömmer om tjejer.
Nu behöver ju inte alla drömmar bli film bara för det, vissa drömmar bör man hålla för sig skälv...

Riktigt skön edit med bra åkning och filmning. Jag gillade storyn, fick känslan av att det handlade om val och konsekvenser - bra kopplat mellan tjejen och åkningen.
Men visst, lite väl mycket lättklätt.. vad ska man säga, "sex säljer".....

det enda jag tänker utöver "usch vilken taskig kvinnosyn han verkar ha" är att stackars Clayton fick mardrömmar av introt till Teddybear Crisis när han var liten, och sedan blev ytterligare traumatiserad av Donnie Darko, och därför nu försöker göra upp med sitt förflutna. fast då skulle det väl ha varit han och inte tjejen som gick lös på den stackars nallebjörnen.

Innan vi alla hoppar på sexisttåget tycker jag att vi kan ta en minut och faktiskt fösöka hitta ett annat perspektiv på verket i fråga (när Kubrick blandade sex med våld betraktades det som genialt).

För min egen del handlade det snarare om en hatkärlek till något, att slitas mellan att älska åkningen och att hata den. Att möta sina känslor, en långdragen kamp osv.
Att använda sig av en lättklädd tjej i videon kan ha varit ett snedsteg med rådande klimat men jag tycker att det här är betydligt större som konstverk än det mesta annat idag som försöker få ut något bajsnödigt budskap.

Leave Clayton alone!

Dessutom går han emot traditionella normer om att män inte ska visa sig känsliga, svaga osv. Fuck it, jag gillar videon.

@Jarle
1. Jag har aldrig sett någon av Kubricks filmer så jag kan tyvärr inte tillgodogöra mig den referensen även om det spontant låter som något jag inte heller hade uppskattat.

2. Det går väl för i helskotta att visa sig känslig på bättre sätt än genom objektifiering av en kvinna som inte har någonting med skidåkningen (som ju ändå får antas vara den röda tråden i editen) att göra? Fine, hon är väl en metafor för både det ena eller det andra i den såkallade "storyn", men för det första hade det gått att gestalta på en massa andra sätt, både med eller utan tjejen (kanske med tjejen fast utan porrfilmsvinklarna och med lite mer kläder på – bara ett förslag) och framförallt utan att sätta henne i en position där hon porträtteras som någon sorts halvt viljelöst och samtidigt demoniskt ögongodis. Sorry, jag köper det inte.

Och för det andra – ska vi snacka män och känslor så blev jag fan så mycket mer berörd av det korta klippet i Days of My Youth där Richard Permin slungas nerför en bergssida i kanten av en flaklavin och helt tomögd kramas om av (faller ihop i famnen på) vad jag förmodar är en filmare efteråt än av den här jäkla editen. Missförstå mig rätt, jag tycker det är jättekul när folk vill göra nya grejer inom skidfilm och inte bara stapla trick på varandra, men det känns förbannat mossigt att Claytons inre strid gestaltas på just det här sättet. Känslor my ass. (Om jag inte slutar nu kommer detta bli en parallell till "kan man använda "konsten" som svepskäl för rasism"-debatten.)

Vad gäller att hoppa på sexisttåget så ser jag det såhär: om det finns ett problem med något och folk tar sig an det enligt principen "jag låtsas inte om det och fokuserar på någon annan aspekt av *saken* istället", då kommer saker och ting aldrig ändras. Därför hoppar jag på sexisttåget, och det kommer jag fortsätta göra. Om och om och om igen. Det är så jag är konstruerad. :)

@Heddious, vart försvarade jag hans användande av tjejen? Inte alls, snarare motsatsen. Vad Clayton hade för avsikt med tjejen ifråga och hennes framställande kan vi bara spekulera i. Kanske att locka tittare, kanske objetifiera kvinnor. Inom filosofin använder vi något som kallas för välvillighetsprincipen/barmhärtighetsprincipen vilket innebär att man alltid ska tolka yttranden till den yttrandes fördel, annars skulle man kunna såga allt och alla hela tiden.

Är det förkastligt att objektifiera människor? Ja. Men det är inte poängen med verket. Vill vi råda bot på objektifiering bör vi rikta blickarna mot dagens marknad (i en vid bemärkelse).

Konsten används redan som svepskäl för objektifiering av både män och kvinnor, rasism, hets mot folkgrupp osv. Om man nu vill tolka det på det viset dvs.

Jävla dumheter, känns inte som att sexet sålde i detta fallet... Han är ju bra på det han gör så varför hålla på att "jiddra" med någon som troligtvis bara visar civilkurage och säger ifrån, tycker inte att det är ett dugg coolt med stepts gansterfasoner med både polis och vanliga människor... Puh skönt att skriva av sig ;)

@Jarle, allt går givetvis att tolka på lika många sätt som det finns tolkar av nämnda *sak*, och därför, när du skriver "..använda sig av en lättklädd tjej i videon kan ha varit ett snedsteg med rådande klimat men jag tycker att det här är betydligt större som konstverk.." uppfattar jag det som att du å ena sidan är medveten om sexismen och problematiken med denna men å andra sidan tycker att en annan aspekt (i det här fallet konstnärligheten) i verket är viktig(are). Har jag missförstått dig ber jag givetvis om ursäkt, har jag inte missförstått dig är det bara att konstatera att vi har olika uppfattning om hur sexism och annat elände bör bekämpas (se sista stycket i min föregående rant). :)

Jag är i många fall för barmhärtighetsprincipen, men när en till största delen hyllad skidåkare inte kommer på bättre sätt att uttrycka sig och sina känslor än genom ovanstående exempel får jag svårt att hålla käften. Det är lite som när en viss snowboardåkare gjorde bort sig häromåret. Man ber inte om att bli en förebild, fine, men blir man en förebild får man vara beredd på att kritiseras utifrån ens möjlighet till inflytande, vilket är varför jag gnisslar tänderna när jag läser "Leave Clayton alone!". Jag fattar att det är skrivet på skämt, men jag kan inte se det roliga i det. Det är fan inte synd om honom.

Jag som aldrig hört talas om Clayton förut, förstår/förstod inte alls innebörden med tjejen. Att hon var lättklädd antog jag för "sex säljer", men när hon ballade ur på teddybjörnen kändes det mest bara som ett amatörmässigt sätt att få fram någon chockerande effekt..

Tror ni man skulle uppskatta filmen mer om man vet lite mer om honom,, och hans tydligen svåra liv? Eller har jag missat något?

Annars så tyckte jag både musiken, redigeringen och åkningen var riktigt fet!

@Heddious
Både ja och nej. Ja, dels det är så pass nyskapande för skidfilm att jag anser att vi bör sätta det snedsteget inom parentes och dels så är filmen snarare ett resultat av problemet än problemet i sig. Nej för att sexism är förkastligt, punkt.
Så ja, vi har nog lite olika syn på hur det bör bekämpas, jag anser det rimligare att ge sig på grundproblemen snarare än att ge sig på -sätt in valfri skadad från ett givet problem-. Därmed inte sagt att det är fel att påpeka när folk agerar felaktigt. Det är snarare de, i regel, enormt stora reaktionerna på problems yttringar, medans grundproblemen oftas struntas i (eller åtminstone inte tas upp), som får mig att reagera.

Att folk ofrivilligt blir förebilder och agerar tvivelaktigt tycker jag är ett mindre problem än att vi medvetet gör regelrätta fucktards till förebilder (och dessutom tycker att de är rationella nog för att styra länder).
"Leave Clayton alone!" var snarare en kamratlig provokation. Jag gillar ju att småjävlas med folk, det vet du :)

Syftet var från första början att ge ljus åt ett annat perspektiv än det enda som verkade diskuteras, han är inte bara klandervärd för sitt verk.

Tillbaka
Topp