Nu korspostar jag en något modifierad version av mitt OT-inlägg i annan tråd, det passar som bättre här .......
Håller med om att det i allra högsta grad är både klokt och nödvändigt att tänka brett. Däremot sällar jag mig till debattartikelns kritiker och menar att man måste skilja på sak och politik. Inte minst med tanke på vem som ligger bakom debattartikeln som fick oss in på detta sidospår. För i mina ögon dryper debattartikeln av politik och klassförakt, oavsett om han inte längre är aktiv politiker eller ej. Men visst är det så att Alpinsport är en slags klassmarkör och just p.g.a. det så är det klart att det är en tacksam symbol att använda för "kamraterna" till vänster.
Jag bor i ett av områden på BRÅ's topplista över socialt utsatta områden och i det område som i perioder förra året hade den högsta procentuella andelen smittade i Sthlm. Mitt område utmärker sig även i negativ bemärkelse när det kommer till medelinkomst, arbetslöshet etc.
Granne med mitt område ligger ett av landets största köpcentrum i direkt anslutning till ett av landets likaledes största och mest dynamiska företagsområden vilket gör kontrasterna jag upplevt dagligdags (sedan flera år tillbaka) extrema. Man kan om man driver en politisk agenda skuldbelägga och peka finger åt "överklasshobbbys" och dess utövare men detta är både ohederligt och osakligt.
När spridningen var som värst i mitt område var förklaringarna till detta från officiellt håll att det framförallt berodde på trångboddhet, språksvårigheter etc. Just trångboddhet inser nog alla normalbegåvade knappast är en rimlig förklaring då rekommendationerna kring "sjukdom i hemmet" är en av dom rekommendationer som ändå varit hyfsat konsekvent sedan utbrottet. Och språksvårigheter är också en direkt påhittad anledning då jag nästan från start regelbundet fick skriftlig information från både staden och hyresvärden på minst 20 språk, direkt i brevlådan. Dessutom vet jag då jag är lite aktiv i div. lokala samverkansgrupper att dom olika officiella och inofficiella "etniska" föreningarna och grupperingarna arbetade stenhårt tillsammans med myndigheter etc. för att få ut informationen. Den lokala mosken gjorde t.ex. ett hästjobb. Så officiella förklaringar att information inte fanns tillgänglig, inte nådde ut etc. är inget annat än desinformation, politisk propaganda och lögner som sannolikt delvis beror på en ängslig politisk korrekthet.
Tillbaka till köpcentrumet och extrema kontraster så nästan direkt när pandemin drog in över landet så förvandlades köpcentrumet till en spökstad på dagtid och kvällar. Men det dröjde kanske bara 6-7 veckor innan besökarna på kvällar och helger var tillbaka. Dessa besökare utgörs till 95% av mina grannar. Dessa besökare fortsatte sitta i knät på varandra på caféer, ofta i grupper om 10+ pers, fortsatte stå och hosta i nacken på folk etc. Kort och gott ........ dom fortsatte "trängas i centrum" som vanligt.
Så vad vill jag egentligen ha sagt förutom att anledningen att viruset sprider sig är att folk i allmänhet (rika, fattiga, smala, tjocka, vita, bruna, rosa etc.) inte vet hur man beter sig? Jo att lika intressant och sunt som det är att diskutera orsak, verkan och ....... lika osakligt och ohederligt är det med politiskt motiverat fingerpekande. Fråga er istället vad syftet med fingerpekande som i artikeln är!