[Artikel] Duckstance – för eller emot

Redaktionen

Aktiv medlem
Friåkaren Pontus Lüttkens har skrivit ett arbete om duckstance på Naprapathögskolan i Stockholm. Här svarar han på frågor om för- och nackdelar med att stå lite som en anka på skidorna.

Läs hela artikeln:

Ganska jobbigt att läsa artikeln när den inte verkar vara korrekturläst?
Hyfsat många konstiga meningar och ord, plus stavfel. Annars kul.

håller med soderqvist, men tycker samtidigt inte att det gör så mycket. bra läsning och intressant. hur många kör egentligen med duck-monterade bindningar...?

jag kör duck på mina breda lagg, har inte märkt nån sideffekt än ;)
känns bra helt enkelt.

bra skrivet, kul o läsa något mer än bara folks olika åsikter hit o dit...

Bra artikel...men jag tycker att det inte framgår tydligt nog att "duck" inte är för alla skidor. Hendryx har utvecklat sina skidor map duckkonceptet det har inte de andra tillverkarna gjort. Det jag igentligen vill säga med detta är att duck först kommer till sin rätt när man åker på skidor som är utvecklade för det...från en redan frälst...till er andra...jorden är inte platt ;-)

dannedelphin: det säger mer om din skidåkning än duckstance ;) lite mycket stenmarkskliv kanske :P tycker du borde ge det en ny chans. jag testade åxå hendryx med duck första gången i tandådalens skidtestarpister förra året och blev totalt fräslt direkt.

Tack Pontus för läsningen. Ha en bra vinter.

Beklagar att inte arbete finns där än.. Det kommer inom kort... Håll ut..

Tack alla för fina kommentarer..:)

Mvh Pontus

Jag prövade också ett par hendryx med duckstance på skidtestarhelgen förra hösten, och JÄVLAR vilket tryck man kunde få till!! Har aldrig förut känt en sådan kraftig respons från skidorna när man kantar dem i pisten. Det som jag tyckte var otroligt var att det trots skidornas bredd gick att få så fruktansvärt bra prestanda i pisten.

Är dock inte helt säker på om den grymt sköna åk-känslan berodde på skidorna eller duckstancen men troligtvis var det en kombination av dem båda.

ÄNTLIGEN! Har suttit och väntat på det här ett bra tag.
Stort tack till dig, Pontus Lüttkens. Äntligen kan jag sluta tvivla på min "straighthet" och sova gott om nätterna. :)

Håller med rabbit. Finns ju ingen mer information på någon av de länkarna?
Hendryx hemsida innehåller dock lite annan info - intressanta illustrationer och förklaringar m.m.

Lee-nus: I princip alla snowboardåkare sedan pappa Hedenhös kom i puberteten.. skidåkare, inte så många skulle jag tro, men det var nog inte svaret du var ute efter antar jag.

Verkar ju dock vettigt och med tanke på vilka dumheter som fått fotfäste tidigare så borde ju detta bli en solklar succé.. Eller kanske tvärt om av precis samma anledning.

Föga nödvändigt inlägg känner jag nu men vad tusan.

Bra artikel, dock vill jag (som tidigare expert här på freeride) höja ett varningsfinger. Genom att utåtrotera fötterna på detta sätt belastar man muskelaturen på ett helt annat sätt än med raka fötter. Är man inte riktigt bra tränad i låren så finns det en risk för att korsbanden och meniskerna kan ta rejält mycket stryk om inte tekniken är på expertnivå. Dvs att prova detta när "man har växt färdigt" skulle jag inte rekommendera. Dessutom kan individers fot-, knä- och höftvinklar variera väldigt mycket (hjulben eller koben) plus att man ofta har en grundställning i utåtrotation som varierar väldigt mycket. Har man "fotbollsben" (då det är skönt att stå med utåtroterade fötter) kan säkert duckstance vara skönt för man tvingar inte fötterna att vara raka när de vill stå utåt (musklerna är då mer tränade för att ha utåtroterade fötter). Alltså precis som det står i artikeln, detta är inte en universell lösning.

Håller med där!

Det kanske inte framgick tydligt i texten...
"Jag anser att monteringen är lämplig att testa när man har växt färdigt eller om någon med mycket erfarenhet låter dig testa."

Det är ju en tolkningsfråga när man tycker man växt färdigt. men en person som tränar bra och regelbundet känner blir ganska lätt starkare fram tills man når ca 25 år..Det är då människan kropp (fysiskt) sätt är som starkast och kan anses växt färdigt. Hjärnan och psyket fortsätter (förhoppningsvis) utvecklas genom hela livet.

Men jag håller med om ditt "varningsfinger", och förtydligar här det som står i stycket under "Därför är det superviktigt med en bra position."

Jag rekommenderar dig att läsa hela mitt arbete på hendryxskis.se (det finns där nu att ladda ner som pdf (beklagar om det kanske är lite slarvigt korrekturläst" Men där finns det info

Ha det gott!!!!

//p

"svårt att använda duckstance när man köra på raka skidor, "

Vad är raka skidor i sammanhanget? Ungefärlig gräns för skärningsradie utan hänsyn till flex i längdriktningen?

"Jag rekommenderar dig att läsa hela mitt arbete på hendryxskis.se (det finns där nu att ladda ner som pdf (beklagar om det kanske är lite slarvigt korrekturläst"

Det är så mycket konstigt som följer med ovanstående citat.
Om det nu är ett arbete/studie borde det ha granskats kritiskt av någon/några, normalt sett genom opposition på högskola, och isåfall borde det inte publiceras om det inte ens är rent ifrån felstavningar!
Och är det inte granskat så är det ju tyvärr inte värt papperet det är skrivet på, utifrån ett vetenskapligt perspektiv, och isåfall är det inget annat än marknadsföring att kalla det en "studie".

Att du fullständigt undvikit all internationell idrottsforskning på ämnet är väldigt intressant. Istället refereras ett fåtal medicinska artiklar, vilket är svårt att förstå relevansen i.
Som gammal akademiker så känns det här mest som att Naprapathögskolan lever upp till all kritik den tidigare fått ifrån Högskoleverket.

/r

hur stor vinkel på bindningen ska man ha? på "smalare" skidor, typ obSethed så blir d en max vinkel medan Line EP Pro får en.
Kan d bli för mycke duck?
e intresserad att testa men jag måste veta hur jag ska montera bara

Jäkla massa gnäll på stavfel det jämt ska va så ajg fortsätter stolt i stavfelsnissesvärld :)

Körde själv förra sessongen duckat. MKT trevligt för mina trasiga knän och har i år planen att montera turbindingarna så även de, då jag alltid får ont i knäna av turande och normalt hamnar med laggen utåtriktade.

Tror absolut inte duck är nån räddning för alla eller ens bra för alla men testa att gör knäböjj med raka kontra utåtriktade fötter så märker man snabbt vad som käns mest naturligt.
Det är inte många knän/fotleder som är lika vinklade så att vi stått med fötterna likadant allihop så länge som vi har är klart konstigare än att ändra på det.

Fins mer att läsa på : http://plywoodorama.googlepages.com/duckstance
Map andra som lekt med duck så var völkl's sanouk markerad för duck..

måste säga att det var en mycket intressant läsning. har tidigare bara trott att man kan applicera duckstance på brädan. nu får man ta och ställa om sina pistskidor för att se om man kan få ut mer av sin åkning i vinter.

Snödjup

Tillbaka
Topp