Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Duckstance – för eller emot
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="finpa" data-source="post: 1166270" data-attributes="member: 36238"><p>Bra artikel, dock vill jag (som tidigare expert här på freeride) höja ett varningsfinger. Genom att utåtrotera fötterna på detta sätt belastar man muskelaturen på ett helt annat sätt än med raka fötter. Är man inte riktigt bra tränad i låren så finns det en risk för att korsbanden och meniskerna kan ta rejält mycket stryk om inte tekniken är på expertnivå. Dvs att prova detta när "man har växt färdigt" skulle jag inte rekommendera. Dessutom kan individers fot-, knä- och höftvinklar variera väldigt mycket (hjulben eller koben) plus att man ofta har en grundställning i utåtrotation som varierar väldigt mycket. Har man "fotbollsben" (då det är skönt att stå med utåtroterade fötter) kan säkert duckstance vara skönt för man tvingar inte fötterna att vara raka när de vill stå utåt (musklerna är då mer tränade för att ha utåtroterade fötter). Alltså precis som det står i artikeln, detta är inte en universell lösning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="finpa, post: 1166270, member: 36238"] Bra artikel, dock vill jag (som tidigare expert här på freeride) höja ett varningsfinger. Genom att utåtrotera fötterna på detta sätt belastar man muskelaturen på ett helt annat sätt än med raka fötter. Är man inte riktigt bra tränad i låren så finns det en risk för att korsbanden och meniskerna kan ta rejält mycket stryk om inte tekniken är på expertnivå. Dvs att prova detta när "man har växt färdigt" skulle jag inte rekommendera. Dessutom kan individers fot-, knä- och höftvinklar variera väldigt mycket (hjulben eller koben) plus att man ofta har en grundställning i utåtrotation som varierar väldigt mycket. Har man "fotbollsben" (då det är skönt att stå med utåtroterade fötter) kan säkert duckstance vara skönt för man tvingar inte fötterna att vara raka när de vill stå utåt (musklerna är då mer tränade för att ha utåtroterade fötter). Alltså precis som det står i artikeln, detta är inte en universell lösning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Duckstance – för eller emot
Tillbaka
Topp