[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

IONITY har sänkt sina priser och är nu billigast i Europa.

För en engångsavgift på 136 kr kan man teckna Passport Power för en månad.
Sverige 3,50 SEK/kWh
Norge 3,00 NOK/kWh
Tyskland/Österrike 0,39 €/kWh

Det är billigare än Tesla Supercharger i samtliga dessa länder.

I Tyskland kan man även ladda med EnBW för 0,39 €/kWh om man betalar en engångs månadsavgift på € 17,99-. EnBW som är största laddoperatör i Tyskland har betydligt fler laddställen än IONITY, men kostar utanför Tyskland mellan 0,50 och 0,80 €/kWh.

Senast ändrad:
Ja med priset så bör väll folk sluta att skylla på att dom inte kan skaffa elbil för dom inte kan ladda hemma?
Även om elbilen drar 2kW/milen så är det avsevärt billigare än pumpbränsle trots rekordlåga priser

Skaplig eller till å med bra?
Jag upplever att just på vinterväg blir fyrhjulsdrift ännu mer viktigt och tryggare med EL bil, det kändes inte riktigt lika nödvändigt med fossilbil. Sedan att AWD givetvis alltid känns trevligare.

Skaplig eller till å med bra?

Han kör söderut från Oslo med första laddstopp i Spekeröd, vilket betyder att man bör kunna köra Malmö-Oslo med bara ett (1) långt laddstopp i Spekeröd. På sommaren. Nu har ju laddplatsen i Spekeröd mindre mysfaktor än Råcksta T-banestation (blåsig utsikt över en motorvägsbro) så man kanske hellre tar några kortare laddstopp på andra ställen, men ändå, det kan gå.

Han kör söderut från Oslo med första laddstopp i Spekeröd, vilket betyder att man bör kunna köra Malmö-Oslo med bara ett (1) långt laddstopp i Spekeröd. På sommaren. Nu har ju laddplatsen i Spekeröd mindre mysfaktor än Råcksta T-banestation (blåsig utsikt över en motorvägsbro) så man kanske hellre tar några kortare laddstopp på andra ställen, men ändå, det kan gå.
Att köra Malmö-Oslo på ett laddstopp är inget konstigt och det klarar nog de flesta elbilar. Min bil tillhör inte de långräckviddigaste (är det ett korrekt adjektiv?:unsure:) och jag hade i somras första laddstoppet i Uddevalla och kom fram till Seljord långt väster om Oslo innan jag behövde ladda igen.
Hade kunnat ta mig till Herand/Folgefonna 92 mil på totalt två laddstopp.

Senast ändrad:
På Tesla är det snabbaste på långresor fler korta laddstopp. Enligt både tester och bekanta mkt mer än på andra bilar.
Enligt dom så väljer Tesla själv mer och tätare laddning än vad syns på ABRP ofta.
Men på nya/nästa Model-Y så bör det funka utan laddstopp.
Gör jag en beräkning på nuvarande Model-Y LR så får jag ett laddstopp Gbg - Hemsedal på 16min. Start med 90% och framme med 10%
Med reservation med att jag kan ha någon gammal inställning

Men i IRL så skulle jag av gammal vana stanna innan gränsen å käka en burgare eller liknande och mellan Hönefoss och Gol så jag har energi för första dagens åkning om det inte skulle funka att ladda vid eller nära hyttan.
Med en Polstar förra vintern så blev det tre stopp. Men det i Gol var kanske inte nödvändigt

Men i IRL så skulle jag av gammal vana stanna innan gränsen å käka en burgare eller liknande och mellan Hönefoss och Gol så jag har energi för första dagens åkning om det inte skulle funka att ladda vid eller nära hyttan.
Med en Polstar förra vintern så blev det tre stopp. Men det i Gol var kanske inte nödvändigt
Var det long range eller standard range du körde då. Snöigt, kallt, eller torra vägbanor.

Nu så har dom fått till räckvidden så den bör passa alla

Bilagor

• IMG_20240830_111946.jpg
    IMG_20240830_111946.jpg
    102 KB · Besök: 100
Sommar och solsken
Men bör bli kring 50 på vintern?

Prvkört den vi två tillfällen Trevlig bil men en SUV.
Kan alltid hoppas den kommer i kombi

”Elbilar ska ersätta effekten hos 19 kärnkraftverk”.
Sen när började elbilar PRODUCERA elkraft?:ROFLMAO:
Jag måste ha köpt fel modell, jag behöver ladda den i stället för att den laddar huset…:unsure:

”Elbilar ska ersätta effekten hos 19 kärnkraftverk”.
Sen när började elbilar PRODUCERA elkraft?:ROFLMAO:
Jag måste ha köpt fel modell, jag behöver ladda den i stället för att den laddar huset…:unsure:

Du kan ju testa att läsa mer än rubriken.

Det handlar om att lagra billig överskottsel i bilarna och sälja den när det behövs mer el i nätet. På det sättet är man inte längre lika beroende av kärnkraftverkens variabla elproduktion, så den kan ersättas av förnybar el.

Du kan ju testa att läsa mer än rubriken.

Det handlar om att lagra billig överskottsel i bilarna och sälja den när det behövs mer el i nätet. På det sättet är man inte längre lika beroende av kärnkraftverkens variabla elproduktion, så den kan ersättas av förnybar el.
Ja, det fattar väl jag också.
Men temat var synnerligen dåligt valt med tanke på att Tyskland nu under ett antal har fört Europas antagligen sämsta energipolitik och fullständigt fuckat upp sitt energisystem. De har oftast inte något extra överskott att kontinuerligt ladda elbilar med. De eldar massor med fossilbränsle för både elproduktion och bostadsuppvärmning.
Och importerar el för att klara sin försörjning, en ny elledning från Sverige ville de också nyligen ha. Vår regering sa tack och lov nej till det.
Europas dyraste elpriser har de nu, industrin hotar att flytta utomlands, och utvecklingen ser mörk ut. De är ekonomiskt så stora i Europa att det kommer att få efterverkningar för oss också. Nu gäller det för oss och andra länder i Europa att undvika att sugas för djupt ner i deras egenskapade malström.

Ja då ser man det ökade behovet av energilagring.
Jag posta den för det var någon som tidigare hade någon fråga om vad batterier kunde göra för ett elsystem och vinsten med det,
Den delen som vi exporterar till Tyskland påverkar nog inte nämnvärt våra energipriser.

Den delen som vi exporterar till Tyskland påverkar nog inte nämnvärt våra energipriser.
Nähä så det säger du, men du har ingen aning om vad du pratar om.
Elområde 4, vad händer här?
Det enda du ständigt håller på med är att spamma forumet med länkar till olika artiklar. Hur står det till med egna analyser och slutsatser…
De lyser med sin frånvaro.

Ingen som vill testa vedbil till Alperna? 😄

Tycker det här var intressant.

"Till skillnad från vad som diskuteras så kan dubbelriktad laddning i själva verket förlänga elbilsbatteriets livslängd. Det med upp till 9% jämfört med standardladdningspraxis. Det eftersom tekniken hjälper till att hålla batteriet i ett optimalt laddningstillstånd."

Så att låta energi gå ut och in i batteriet "kontinuerligt" är alltså bra för batteriet. Det kunde man inte tro!

(antar att det är omöjligt att hålla sig mellan 20% och 80% på batteriet om man inte använder det som en powerbank ... samtidigt som man kanske glömmer att man får fler laddecykler ...)

Liten praktiskt info: Att hyra El-bilar har blivit mycket billigare. Oftast max samma pris som "vanliga" bilar, inte sällan billigare.
För såna som oss som använder sin bil bara för att åka på semester (och det bara om man ska ta med cyklarna eller åker nånstans utan vettigt tågförbindelse) , dvs 2-4 veckor per år, blir det då mycket billigare att hyra EL-bil än att äga....
Många företag har även vettiga bilar att hyra, typ polestar 2 och Enyaq.

Liten praktiskt info: Att hyra El-bilar har blivit mycket billigare. Oftast max samma pris som "vanliga" bilar, inte sällan billigare.
För såna som oss som använder sin bil bara för att åka på semester (och det bara om man ska ta med cyklarna eller åker nånstans utan vettigt tågförbindelse) , dvs 2-4 veckor per år, blir det då mycket billigare att hyra EL-bil än att äga....
Många företag har även vettiga bilar att hyra, typ polestar 2 och Enyaq.
Det börjar bli kris i bilbranschen tyvärr, tillverkare har börjat att ta av vinstmarginalerna på fossilbilar för att rabattera elbilar och få ut dem på marknaden.
Men jag rekommenderar ännu starkare nu än för ett halvår sedan att leasa och inte köpa!
Anledningen är att elbilarna utvecklas och förbättras så snabbt att en ny bil är obsolete redan efter två år. Självklart fungerar den fortfarande bra att köra med, MEN den kommer inte att kunna hålla sitt förväntade andrahandsvärde. Många bil ÅF i Tyskland tar inte längre in beg. elbilar i inbyte.
Det kommer regelbundet mycket förmånliga leasinerbjudanden, vänta på rätt tillfälle. Skaffa absolut elbil det rekommender jag, men låt leasingbolaget ta kapitalrisken med ägandet.

Det börjar bli kris i bilbranschen tyvärr, tillverkare har börjat att ta av vinstmarginalerna på fossilbilar för att rabattera elbilar och få ut dem på marknaden.
Men jag rekommenderar ännu starkare nu än för ett halvår sedan att leasa och inte köpa!
Anledningen är att elbilarna utvecklas och förbättras så snabbt att en ny bil är obsolete redan efter två år. Självklart fungerar den fortfarande bra att köra med, MEN den kommer inte att kunna hålla sitt förväntade andrahandsvärde. Många bil ÅF i Tyskland tar inte längre in beg. elbilar i inbyte.
Det kommer regelbundet mycket förmånliga leasinerbjudanden, vänta på rätt tillfälle. Skaffa absolut elbil det rekommender jag, men låt leasingbolaget ta kapitalrisken med ägandet.
Eller så köper man en begagnad, om man inte behöver det nyaste. Förmånliga priser både på blocket och i andra länder.
Jag har själv svårt med att lägga fast mig med höga kostnader varje månad.
Edit: men som sagt så är det inte omöjligt att hyra för vettiga kostnader.

gick in på mobile.de och kollade:
ID3 (som jag kört i 4 problemfria år) börjar på 13.000euro (som gått 20k)
Blir väldigt låg milkostnad (förutsatt att den fortsätter vara lika problemfri)

Det kan man göra, men man ska vara beredd på att ha bilen länge då.

Och då måste man lita på att den under den tiden inte brakar ihop och blir värdelös från en dag till nästa när den annars skulle vara värd kanske 70000 kronor... Iofs samma problem som med alla äldre beg bilar. Bra köp oftast... men bara *om* de håller ihop någorlunda tills man säljer dem.

gick in på mobile.de och kollade:
ID3 (som jag kört i 4 problemfria år) börjar på 13.000euro (som gått 20k)
Blir väldigt låg milkostnad (förutsatt att den fortsätter vara lika problemfri)
Vad kostar det att leasa en id3? 4-5 k per månad? Så typ 50 k per år? Så redan efter 3 år skulle det då blir samma pris (service ej inräknat, men borde väl inte vara så mycket på en 3-6 år gammal e bil?).
Tror man skräms ofta över tappat värde i det man äger. Men ganska ofta kan man äga det tillräckligt länge så att det inte gör nåt att det ha tappat allt sin värde.
Säger jag som hittills har lagt 50 k i inköpspris på sina bilar, sammanräknat, 5 bilar. En var en folkebus med husbilsinredning. Den var dyrt. Pengar tillbaka fick jag bara för en bil. Men köper man billigt och äger länge gör det inget. Nuvarande bil har jag köpt för 8k, 15 år och 19k mil sen....

Tror man skräms ofta över tappat värde i det man äger. Men ganska ofta kan man äga det tillräckligt länge så att det inte gör nåt att det ha tappat allt sin värde.

Precis! Jag sitter här och väntar på en dyr elektrisk leasingbil, och får allt svårare att skilja mig från vår gamla fina gångsäkra XC60 som bara går och går och bara har tappat ca 750 kr per månad i värde under fyra år... Kanske ska jag behålla den gamla dieseln, Fabian? ;)

Precis! Jag sitter här och väntar på en dyr elektrisk leasingbil, och får allt svårare att skilja mig från vår gamla fina gångsäkra XC60 som bara går och går och bara har tappat ca 750 kr per månad i värde under fyra år... Kanske ska jag behålla den gamla dieseln, Fabian? ;)
Mh. Tror du fattar vad jag ville utrycka med det jag skrev?
Vi har själv en urgammal bensinbil, trots att vi är väldigt miljömedvetna. Anledningen är att den går mellan 2k-4 k per år. Och då är elbil inget bättre alternativ. En 37 år gammal bensinbil som bara står i garaget gör ingen skada... Har precis kollat beg elbilar för att kanske byta. Men vi kan hyra bilar i 10-15 år (med vår bilanvändning) innan vi lägger samma pengar som inköpspriset. Såklart om man antar att hyran inte stiger, vilket den kommer göra. Samtidigt kan vi hyra ut garageplatser för 12-15k per år, som täcker 2-3 veckor hyrbil....
Leasing är bra om man kör mycket eller vill ha ny bil. Vill man ha sin bil länge är det ekonomisk oftast bäst att köpa en 3 år gammal och kör den tills den ska skrotas.
Så nej,klart du inte ska behålla dieseln. Men en leasingbil är inte det bästa för alla....

Mh. Tror du fattar vad jag ville utrycka med det jag skrev?
Vi har själv en urgammal bensinbil, trots att vi är väldigt miljömedvetna. Anledningen är att den går mellan 2k-4 k per år. Och då är elbil inget bättre alternativ. En 37 år gammal bensinbil som bara står i garaget gör ingen skada... Har precis kollat beg elbilar för att kanske byta. Men vi kan hyra bilar i 10-15 år (med vår bilanvändning) innan vi lägger samma pengar som inköpspriset. Såklart om man antar att hyran inte stiger, vilket den kommer göra. Samtidigt kan vi hyra ut garageplatser för 12-15k per år, som täcker 2-3 veckor hyrbil....
Leasing är bra om man kör mycket eller vill ha ny bil. Vill man ha sin bil länge är det ekonomisk oftast bäst att köpa en 3 år gammal och kör den tills den ska skrotas.
Så nej,klart du inte ska behålla dieseln. Men en leasingbil är inte det bästa för alla....

Jag retades litet och jag förstår. Instämmer också i att hyrbil (och bilpooler etc) troligen är framtidens melodi. Men det är ju ett slags "problem" att ingen vet hur länge de fossilbilar som tillverkats de senaste 10-12 åren håller - troligen betydligt längre än de ca 12--20 år som bilar förr brukade hålla. Så det ekonomiska resonemang som du för (och jag instämmer i) går ju att applicera i minst lika hög grad på dagens begagnade fossilbilar - bortsett från miljöaspekten förstås. Det mest troliga, om/när vi förbjuder fossilbilar i EU, är väl att de kommer att fortsätta rulla i många år i andra länder.

Kan förresten rekommendera Gomore som vi ofta använt. Man hyr bilar av privatpersoner, en god idé.

Hallå förresten- hela förra vintern gick utan en enda ny artikel med positiva upplevelser av elbil till alperna? 🙄

IONITY har sänkt sina priser och är nu billigast i Europa.

För en engångsavgift på 136 kr kan man teckna Passport Power för en månad.
Sverige 3,50 SEK/kWh
Norge 3,00 NOK/kWh
Tyskland/Österrike 0,39 €/kWh

Det är billigare än Tesla Supercharger i samtliga dessa länder.

I Tyskland kan man även ladda med EnBW för 0,39 €/kWh om man betalar en engångs månadsavgift på € 17,99-. EnBW som är största laddoperatör i Tyskland har betydligt fler laddställen än IONITY, men kostar utanför Tyskland mellan 0,50 och 0,80 €/kWh.

Dags för uppdatering - ni som vet. Under 2025 väntar våra första elbilsresor söderut då vi passerar Tyskland och Österrike på vägen till Italien.
1. Gäller fortfarande PCs goda råd ovan? Ionity har jag redan. Och jag är icke-betalande kund hos Tesla (utan Tesla).
2. Om man bortser litet från priset, brukar det gå att ladda med bankkort från övriga snabbladdningsstationer längs de stora vägarna? Eller måste man oftast ha ett abonnemang?

Under tiden funderar jag på vad matematikgenierna på SVT skulle ange för procentsiffror när elpriset är negativt i norr och positivt i söder... Och om priset i norr stiger från tre öre till 2 kronor, har det då plötsligt stigit med 700 procent? Här finns material för rubriker med många nollor varje dag... För att inte tala om när temperaturen stiger från plus 0,01 grader till plus 1 grad.

1733935276770.png

Dags för uppdatering - ni som vet. Under 2025 väntar våra första elbilsresor söderut då vi passerar Tyskland och Österrike på vägen till Italien.
1. Gäller fortfarande PCs goda råd ovan? Ionity har jag redan. Och jag är icke-betalande kund hos Tesla (utan Tesla).
2. Om man bortser litet från priset, brukar det gå att ladda med bankkort från övriga snabbladdningsstationer längs de stora vägarna? Eller måste man oftast ha ett abonnemang?

Under tiden funderar jag på vad matematikgenierna på SVT skulle ange för procentsiffror när elpriset är negativt i norr och positivt i söder... Och om priset i norr stiger från tre öre till 2 kronor, har det då plötsligt stigit med 700 procent? Här finns material för rubriker med många nollor varje dag... För att inte tala om när temperaturen stiger från plus 0,01 grader till plus 1 grad.

Visa bilaga 35651
Jag tror infon fortfarande gäller.
Tesla är dyrare även om man betalar månadsavgiften för medlemskap.

Nima är en ny operatör i Sverige som tar 4,50 kr/kWh utan någon månadsavgift och man kan betala med kreditkort om man vill. De är inte så utbyggda ännu.

Tillbaka
Topp