[Artikel] Film: Vad ska vi med stavar till?

Redaktionen

Aktiv medlem
youtube_thumbnail_Stavar_utvald-1000x515.jpg

Har du också funderat på vad stavarna egentligen fyller för funktion? Freeride reder ut hur du bäst nyttjar det du har i händerna i backen.

I den här filmen förklarar skidlärare Jesper Hayland vad vi egentligen har för nytta av ett par stavar och

Läs hela artikeln:

Jag har de senaste fyra åren kört utan stavar. Tycker min teknik blivit mycket bättre och känner aldrig att jag saknar något.
Stavarna ligger i ryggan tillsammans med stighudarna om det blir att gå uppåt!

Jag kör mest lössnö...

En modern skida kommer häva rotationen och få dig att gå åt andra hållet när du trycker ner den i backen. Vi åker inte på 215 skidor utan radie längre, eller monoski... Så pinnarna känns rätt förlegade!

Tittar man på experterna så använder de fasen inte stavarna heller, oavsett disiplin:

Jag har de senaste fyra åren kört utan stavar. Tycker min teknik blivit mycket bättre och känner aldrig att jag saknar något.
Stavarna ligger i ryggan tillsammans med stighudarna om det blir att gå uppåt!

Jag kör mest lössnö...

En modern skida kommer häva rotationen och få dig att gå åt andra hållet när du trycker ner den i backen. Vi åker inte på 215 skidor utan radie längre, eller monoski... Så pinnarna känns rätt förlegade!

Tittar man på experterna så använder de fasen inte stavarna heller, oavsett disiplin:
Jag har själv alltid stavarna i händerna, men använder dom egentligen bara för att ge fart i början av åket, staka på platten och som knapplift när barnen inte ids staka själv (teleskopstavar från Komperdell med stor turtruga och kan förlängas till 180cm)
Och självklart jobbar jag med stavisättning enligt 80-talsmodell när jag åker vårpuckel på monoskidan från -84!

Poängen är att stavar är väldigt behjälpliga i en mängd olika typer av svängar. Att åka skog, eller annan typ av terräng som kräver snabba riktningsförändringar, är väldigt mycket vettigare med stavisättning.

Svar på artikelfrågan: Massa saker!
- Bra släpankare i pisterna
- Peka på skyltar och pistkartetavlor
- Rappa polaren i baken när man passerar
- Peta ut ögon på liftvärden
- Använda som lans mot ungar i backen
- Signalera till räddningspatrullen
- ...

Poängen är att stavar är väldigt behjälpliga i en mängd olika typer av svängar. Att åka skog, eller annan typ av terräng som kräver snabba riktningsförändringar, är väldigt mycket vettigare med stavisättning.
Puckel... Ja, jag hoppas varje dag att jag slipper åka puckel. ;)
Att Hoji åker med stavar kan jag förstå, för hans skidor är näst intill utan radie.

Om du åker som Reine så ska jag inte heller klaga på dina pinnar...

En av stavarnas viktigaste funktioner är att skydda skidorna i liftkön genom att hålla ena staven bakom skidorna och andra framför så man slipper få överkörda skidor av alla muppar med hyrskidor!

En av stavarnas viktigaste funktioner är att skydda skidorna i liftkön genom att hålla ena staven bakom skidorna och andra framför så man slipper få överkörda skidor av alla muppar med hyrskidor!
Du skulle älska Italien! Står man inte på någons skida så står man officiellt inte i liftkön.

Puckel... Ja, jag hoppas varje dag att jag slipper åka puckel. ;)
Att Hoji åker med stavar kan jag förstå, för hans skidor är näst intill utan radie.

Om du åker som Reine så ska jag inte heller klaga på dina pinnar...
Du hävdade att stavar är överflödiga och att "Tittar man på experterna så använder de fasen inte stavarna heller, oavsett disiplin:", jag vill hävda motsatsen och de videos jag länkade visar att experterna (jag är villig att bortse från att de videos du länkade i många fall visar ett tydligt stavarbete även om isättningarna i de flesta fall är långt ifrån klockrena) faktiskt använder stavarna. Flitigt.

Puckel har ganska mycket teknik gemensamt med många typer av situationer för friåkning. Vad Hojis skidor har för radie är irrelevant (men för sakens skull vill jag minnas att EHP av årgången har ~40m radie), skidan böjs inte från en belastad stålkant i tredimensionell snö.

Jag förstår inte vad min åkning har med Reines teknik att göra men om du vill kan jag diskutera vidare min åkning, teknik och skidpreferenser via PM. Tråden handlar ju om stavar och hur de är en del av åkteknik. :)

Jag hävdar att utifrån skidteknisk synpunkt om man har en lättsvängd och livlig skida behöver man inte stavar.

Dessutom använder de flesta bara sina stavar för att fuska med balansen. Så åker man utan får man istället bättre skidteknik.

Jag hävdar att utifrån skidteknisk synpunkt om man har en lättsvängd och livlig skida behöver man inte stavar.

Dessutom använder de flesta bara sina stavar för att fuska med balansen. Så åker man utan får man istället bättre skidteknik.
Vi kan enas i att man inte behöver stavar, absolut. Men de underlättar många situationer. Likaså kan vi enas i att många inte använder dem på ett korrekt sätt och att teknikträning - med och utan stavar - är nyttigt. :)

Stavarna initierar inte svängen utan är känselspröt för att underlätta korrekt viktfördelning.

Sedan finns det en enorm mängd andra användningar för stavar utanför pisten såsom:

- Känna lager i snön kontinuerligt
- underlätta att ta sig upp om man ramlar med skidorna kvar
- stöd vid exponerade ställen
- ta sig fram på platta områden
- slå sig genom hängdrivor
- slå undan grenar vid skogsåkning
- mäta snödjup i farten
- initiera kontrollerade hoppsvängar om det är riktigt brant och smalt
- stöd vid lappkast när det är exponerat

Listan går att göra lång. Vet inte riktigt hur du smidigt löser ovan utan stavar. Måste man ha dem, nej. Är det enormt smidigt vid offpiståkning utan mycket av en nedsida, ja.

Tillbaka
Topp