[Artikel] Freeride Video Awards 2013

Redaktionen

Aktiv medlem
Det har blivit dags för den sjätte upplagan av Freeride Video Awards. Freeride Video Awards är en amatörskidfilmstävling öppen för alla oavsett tidigare film- och redigeringskunskaper. Målet med tävlingen är att hitta och visa upp de bästa filmskapar

Läs hela artikeln:

Ska materialet vara filmat under januari eller får man delta med material från 2011/2012 säsongen?

Sebastianmedia> Man får delta med material från denna säsong men även från förra säsongen 2011/2012.

Ska filmerna laddas upp som vanliga klipp och sedan taggas med FVA?
Får man delta med samma film i flera delkval?

keith> Filmerna laddar du upp under videoklipp. Men du väljer under tävling "Freeride Video awards". Du får inte delta med samma film i flera delkval.

Normalt laddar jag alltid upp mina videoklipp på youtube, får jag ladda upp mitt tävlingsbidrag där också nu direkt eller måste jag vänta med det tills att tävlingen är avgjord?

DanneDH2> Testa och ladda upp från en annan uppkoppling. Gärna med en kabel istället för en wifi uppkoppling om det är möjligt.

På delkval 3, ska det verkligen vara så att kvalvinnarna visas den 8e mars?! Borde det inte stå 8e april med tanke på att man ska ha hela mars på sig att lämna in bidraget?!

Almkvist> Du har helt rätt. Det är så klart 8 april som delkvalsvinnarna presenteras, nu är textern uppdaterad. Tack för att du sa till.

Får jag som röstande trycka +Gilla på fler än ett bidrag? Har några favoriter i Big Mountain som jag har svårt att bestämma mig för. Skulle vilja se dem alla gå vidare.

LuxLuthor> Du för rösta (+gilla) på hur många bidrag som du vill. Rösta på och tipsa kompisar om bra videoklipp.

Jag har sett flera bidrag till freeride video awards som överstiger maxgränsen gällande videolängd (5 min) tex ett klipp på 5.35 "there and back". Är dessa borttagna från tävlingen?
Det borde även vara en spärr inlagd som gör att det inte går att ladda upp klipp längre än 5 minuter till tävlingen, eftersom dessa inte är kvalificerade att delta.
Jag tycker även att ogilla knappen ska tas bort och att man bara kan välja att trycka på gilla knappen eller att man avstår. Ogilla knappen ger bara dålig stämning.
Får samma användare lägga upp flera klipp i samma deltävling? Vi har nämligen Christer_H som har lagt ut 2 klipp till den första deltävlingen.

Stephmeister> Filmer som inte håller sig inom tidsgränsen är borttagna ur tävlingen. Är det dock bara några sekunder så har vi överseende kring det.

Ogilla röster räknas inte i FVA-röstningen. Men skriva gärna i denna forumtråd om du inte vill ha kvar Ogilla så vet jag hur många som vill ha kvar det och inte:
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=89605

Ja man får ladda upp flera bidrag i varje delkval.

lommasurfarn> Det är ok om vissa bitar är återkommande. Men majoritet av materialet ska vara nytt.

Ändras de rekommenderade inställningarna för slutfilerna nu i och med byte av kodningspartner?

Omkodar ni alltid allt materialet som laddas upp? Vore ju bra om ni angav maximala slutgiltiga formatet så kan vi själva ha kontrollen exportera till det och ha kontroll över det slutgiltiga resultatet.
Annars är det väl lika bra att ladda upp i så hög upplösning och bitrate som möjligt?

Efterlyser helt enkelt lite mer djupgående teknisk spec på vad ni vill/kan få in. Tror många här sitter på material i 1080p med hög bitrate.

J-P> Nu är texten ovan justerad med de ändringar som skett sen vi ändrade kodningspartner. Vi rekommenderar något högre bitrate på hd versionen. Störst fördel kan man nog få att byta ut till en anpassa miniatyr om de automatiska inte passar så bra.

Ja alla filmer kodas, dels för säkerheten och så vill vi få allt i samma codec så uppspelningen fungerar som vi tänkt.

Vi kodar fortfarande i 720p som högsta kvalitet så du behöver inte ladda upp 1080p, det är isåfall bättre att gå upp lite i bitrate. Men 6000 kbps kommer fungera bra och du kan välja High@L3.1.

Tillbaka
Topp