[Artikel] Freerides fotoskola 3: Blixtfotografering

Redaktionen

Aktiv medlem
Johan Ståhlberg ger en guidad tur i blixfotograferingens ganska snåriga värld. Att vara vän med blixten är ett allt större måste för skidfotografen.

Läs hela artikeln:

Igår 15:59 Av: Patrik_L
dom där uttrarna dyker tydligen upp överallt..

Yeees, and soon... we will conquer the woooorld! Muahahahaha

Men allvarligt så kommer jag ner till Disentis nästa fredag, sen blir det ISPO och Schrunstävlingen. Kanske skulle hooka upp någonstans på vägen? Och in på msn, you've got mail!

va konstigt, jag kan köra på 1/500 med mina skyports med min d70s, det vore konstigt om d2x inte skulle klara det, eftersom den ligger några prisklasser ovanför!

ugglan, d70in är rätt speciell på just den fronten. Den har en annan typ av slutare villket gör att den kan synka på 1/500. Det finns fler kameror som klarar det, ex hasselblad.

Av: Daffa
synd att priset på blixtar ligger en aning för högt... :(

hehe det beror juh som sagt på vilken kvalitet du vill ha meen kameror kostar juh åxå ganska mkt det är juh onödigt att ha en dyr blixt men en skit kamera :p

Bra och kul artikel.
En sak bara, du skriver " de flesta fall ligger den mellan 1/125–1/250 sekund som snabbast. Det innebär att över den slutartiden så får din kamera problem att fånga upp blixtljuset på bild, slutaren stänger sig snabbare än vad blixtljuset hinner exponera."
Ett Elincrome ranger huvud har en brinntid på 1/2300 sekund om du använder ett huvud och 1/4210 om du kör med två. Det gör ju att det blir svårt att ha en slutartid som är snabbare än brinntiden på blixten.
Vad som gör att du ex kan synca snabbare på en Hasselblad är att de har central slutare istället för ridå slutare.
Förutom det en bra och läsvärd artikel.

Tillbaka
Topp