[Artikel] Freerides fotoskola – Kameran och funktioner

Redaktionen

Aktiv medlem
Skidfotografen Johan Ståhlberg går igenom grunderna för fotografering. I denna den första delen guidas vi igenom kamerans insida och inställningar.

Läs hela artikeln:

Rolig läsning, känns som att det finns oändligt att lära om detta... Kul som fan!

kameraskola kan behövas för alla wannabefotografer som inte ens kan ställa skärpedjupet rätt

grymt, länge väntat på något i stil med detta!

skulle vara kul om man anordande enn freeride kurs för just extremskidsport nånstans nångång

den där ska jag läsa ikväll då jag sitter på tåget. mytcho intressanto sa italienarn till polakken

Jag efterlyser en liten snabb genomgång på RAW-filer. Främst hur man arbetar med formatet och möjligheterna med det...

Riktigt, riktigt bra skrivet och förklarat! Perfekt för alla amatörfotografer att använda sig av. Nu hoppas jag att jag slipper se blåaktika och underexponerade filmer hädanefter! Haha

Håller med mholm. Klippt och klistrat från fotosidan.se
Men, ändå ett bra initiativ från den som kom på det. Det är ju inget hokus pokus att ta skidbilder som dessa.

Verkar som många tror att jag har Ctrl+C/Ctrl+V från fotosidan.se när jag skrev denna artikel. Absolut inte, det kallas plagiat. Delarna med Grunder/Objektiv/Blixt fick jag där ifrån, men innehållet är helt och hållet mitt. Jag ser inte så många olika sidor att vinkla en sådan här artikel på, då dom flesta jag läst ur olika läroböcker ser näst in till detsamma ut...

TStyle du som tycker ju att vi freeride fotografer trycker ner andra som vill lära er fota så hoppas jag att detta fär dig att ändra mening. Jag tror det är bara du som tycker så. Utan kritik utvecklas du inte!

Mvh
Johan Ståhlberg

Bra iníativ Johan mer sånt här!

Vad beträffart Tstyle så vet jag inte vad som fattas men något problem verkar han ha. En sorligt medelåldes prick som försöker och försöker...men som lixom ändå gör allt fel.

Pajkastning? Nåväl. Jag utger mig inte för att kunna fota. Inga ambitioner, bara synpunkter.

fotar inte sport men är inbiten i DSLR världen. De e så sjukt kul att fota och ja känner den där ångesten när man inte får till bilder precis perfekt, hahaha. De e som värst när man inte har tid, men vet att man kunde gjort en bättre bild.

bra kortfattad introduktion för peeps som e gröna

Alla som är intresserade av extremsportfoto, då speciellt ljussättning kan spana in skateperception.com, trevliga människor där som mer än gärna hjälper till.

Har nu bytt upp mig till en systemdigitalkamera. Är hängiven. Tyvärr vill jag mer än vad jag kan, vilket betyder att det oftast fotas med automatik. TACK för detta initiativ Johan. Fotar mycke olika slags actionbilder och gillar ditt snack om bländare, slutartid och skärpedjup. Det är viktigt att man är på samma kanal när information ska flöda. Har hittils inte hittat information som inte är tråkig, tills nu!!!
Väntar med glädje till nästa!

fotar också en del. dock har jag en kompaktkamera som jag redan tröttnat på efter bara ett år:S men pengaran kommer gå till viktigare saker än en ny systemkamera på ganska länge tyvärr:/

haha fyfan vad jag älskar molins sågning av TStyle! =)
mkt bra kortfattad guide!
Det ända jag har att klaga på är att jag tycker det var ett mycket dåligt exempel av hög iso, då dessa bilder inte alls återspeglar vilket underverk lite högre iso kan göra. Särskillt för oss som inte har råd med dom riktigt fina gluggarna :)

Tillbaka
Topp