Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Gigantiska hopp och glaciärsprickor i Hintertux
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1322630" data-attributes="member: 175247"><p>Jag har åkt på ett antal försäsongsresor till österrikiska glaciärer de senaste åren och kan ge ett viktigt råd.</p><p>Boka/beställ inte resan långt i förväg. Var flexibel att åka med kort varsel när rätt förhållanden dyker upp i väderprognoserna.</p><p>Höstarna i Alperna kan ofta innehålla långa perioder av klart högtrycksväder, och då finns inget annat än knallhård gammal återfrusen sommarsnö och bruna nakna berg bredvid. Men så plötsligt kommer ett lågtryck in redan i oktober, och det kan dumpa 1 - 1,5 m på ett par dagar, och så vips har hösten blivit vinter!</p><p>Men... det där lågtrycket kan också vissa år dröja ända till december.</p><p>Så här såg det ut på en resa den 31 okt 2021:</p><p>[ATTACH=full]40143[/ATTACH]</p><p>....och så samma skidområde två dagar senare:</p><p>[ATTACH=full]40144[/ATTACH]</p><p>[ATTACH=full]40146[/ATTACH]</p><p>Jag har varit många gånger i Hintertux och Stubai, och även i Sölden och Kaunertal, men min favorit för både försäsong och eftersäsongsåkning är Pitztaler Gletscher.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1322630, member: 175247"] Jag har åkt på ett antal försäsongsresor till österrikiska glaciärer de senaste åren och kan ge ett viktigt råd. Boka/beställ inte resan långt i förväg. Var flexibel att åka med kort varsel när rätt förhållanden dyker upp i väderprognoserna. Höstarna i Alperna kan ofta innehålla långa perioder av klart högtrycksväder, och då finns inget annat än knallhård gammal återfrusen sommarsnö och bruna nakna berg bredvid. Men så plötsligt kommer ett lågtryck in redan i oktober, och det kan dumpa 1 - 1,5 m på ett par dagar, och så vips har hösten blivit vinter! Men... det där lågtrycket kan också vissa år dröja ända till december. Så här såg det ut på en resa den 31 okt 2021: [ATTACH type="full" alt="1755034098355.webp"]40143[/ATTACH] ....och så samma skidområde två dagar senare: [ATTACH type="full" alt="1755034182297.webp"]40144[/ATTACH] [ATTACH type="full" size="980x651"]40146[/ATTACH] Jag har varit många gånger i Hintertux och Stubai, och även i Sölden och Kaunertal, men min favorit för både försäsong och eftersäsongsåkning är Pitztaler Gletscher. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Gigantiska hopp och glaciärsprickor i Hintertux
Tillbaka
Topp