[Artikel] Gigantiska hopp och glaciärsprickor i Hintertux

Redaktionen

Aktiv medlem
Hintertux_1-1000x667.jpg

Mörkret och kylan drar tids nog obarmhärtigt in över oss, och visst är vi många som längtar efter vintern den här tiden på året. Häng med till Hintertux där vi tjuvstartar årets skidsäsong bland snöstormar, glaciärsprickor och käsespätzle.

Läs hela artikeln:

Även ÖBB kör nattåg från Hamburg som passar väldigt bra för att ta sig til Hintertux (eller egentligen till Tirol i stort, de kör även till Schweiz):
T.e.x. avgång Stockholm (som väl är referensorten här i forumet) 7:24 ankomst Jenbach 8:53 (där man ansluter till Zillertalbahn/skidbussar)

Och hem på liknande sätt:
Avgång Jenbach: 21:06 framme i Stockholm: 21:33
En del av dessa tåg har även "sovkapslar", så man slipper dela kupe med okända om man inte fyller en hel kupe, eller tycker det blir för dyrt

Eller förstås nattåg från Stockholm till Hamburg och vidare med dagtåg. (Vi får hoppas att trafikverket/politiker snart inser att det även bor folk på andra platser i Sverige än i Stockholm, och att fler nattåg både inrikes och utrikes även får en gren från t.e.x. Göteborg)

(co2 utsläppen med tåg är mindre än 1/5 av det med flyg enligt klimatsmart semester, så det är väsentlig skillnad)

Jag har åkt på ett antal försäsongsresor till österrikiska glaciärer de senaste åren och kan ge ett viktigt råd.
Boka/beställ inte resan långt i förväg. Var flexibel att åka med kort varsel när rätt förhållanden dyker upp i väderprognoserna.
Höstarna i Alperna kan ofta innehålla långa perioder av klart högtrycksväder, och då finns inget annat än knallhård gammal återfrusen sommarsnö och bruna nakna berg bredvid. Men så plötsligt kommer ett lågtryck in redan i oktober, och det kan dumpa 1 - 1,5 m på ett par dagar, och så vips har hösten blivit vinter!
Men... det där lågtrycket kan också vissa år dröja ända till december.
Så här såg det ut på en resa den 31 okt 2021:
1755034098355.webp

....och så samma skidområde två dagar senare:
1755034182297.webp

1755034487936.webp

Jag har varit många gånger i Hintertux och Stubai, och även i Sölden och Kaunertal, men min favorit för både försäsong och eftersäsongsåkning är Pitztaler Gletscher.

Jag har åkt på ett antal försäsongsresor till österrikiska glaciärer de senaste åren och kan ge ett viktigt råd.
Boka/beställ inte resan långt i förväg. Var flexibel att åka med kort varsel när rätt förhållanden dyker upp i väderprognoserna.
Höstarna i Alperna kan ofta innehålla långa perioder av klart högtrycksväder, och då finns inget annat än knallhård gammal återfrusen sommarsnö och bruna nakna berg bredvid. Men så plötsligt kommer ett lågtryck in redan i oktober, och det kan dumpa 1 - 1,5 m på ett par dagar, och så vips har hösten blivit vinter!
Men... det där lågtrycket kan också vissa år dröja ända till december.
Så här såg det ut på en resa den 31 okt 2021:
Visa bilaga 40143
....och så samma skidområde två dagar senare:
Visa bilaga 40144
Visa bilaga 40146
Jag har varit många gånger i Hintertux och Stubai, och även i Sölden och Kaunertal, men min favorit för både försäsong och eftersäsongsåkning är Pitztaler Gletscher.
Wow! Verkligen superbra tips! 🥰

Tillbaka
Topp