[Artikel] Gruppresornas do's & don´ts

Redaktionen

Aktiv medlem
ucpa-grupp-2-750x380.jpg

Skidåkning är en individuell lagsport. Du agerar på eget initiativ och risk men är samtidigt i princip alltid i någon form av kollektivt sammanhang. Freeride kollade läget inför vintern med de två researrangörerna UCPA och Pure, vars signum är just g

Läs hela artikeln:

Det svåraste med gruppresor är gruppens sammansättning i fråga om önskemål om hastighet upp samt ner.
Jag har åkt med UCPA hela mitt skidliv och sett dem utvecklas från ett grymt fritt koncept till att bli mer uppstyrda och tråkiga från mitten av 00-talet. Om de gick tillbaka till konceptet bästa åkningen varje dag oavsett var i systemet den finns så skulle de bli mycket bättre. Genom att harmonisera seriöst får de fram grupper som åker lika fort och som har roligare än om man slarvar med det. Mina bästa resor har varit med bra harminiserade grupper och mina sämsta, ja då har det hängt med någon som vi andra mest står och väntar på mitt i drömpudret medans andra kommer och kör upp allt.

Samma sak med topptursresor, det är ganska ofta som det blir "fel" (kanske bara vad jag tycker) då man som friåkare hamnar blandat med de som prioriterar toppturen och lättviktsutrustning, dvs många kan inte åka offpist när de väl har sprungit upp :) Då står man där och suckar och väntar ivrigt på att deras plockepinn ska samlas upp från snön.

Jaja, skönt med vinter ändå :)

Hej demo8 - på Pure Ski Touring har vi olika nivåer på våra topptursgrupper och event. Detta gör att vi kan erbjuda fler skidåkare att vara med på våra olika event. Vi håller oss i samma "kodsystem" som skidsystemen har med grön, blå, röd och svart som mest avancerad nivå. Därtill har vi tydliga förkunskapskrav. Detta gör att våra grupper hittills blivit relativt jämna. Jag förstår ditt dilemma och det är en utmaning att få alla att känna sig rätt i sin grupp. Under våra år och på våra event fungerar det bra. Önskar dig och många andra en finfin toppturs-vinter! Mvh, Pure Ski Touring

Var med om att en svensk åkare fick ett par rejäla rapp av staven av en guide i Chamonix för att han åkte före... det är inte populärt i Zermatt heller...

Tillbaka
Topp